הנאה בעבודה כשניהול ומשחק נפגשים

הנאה בעבודה כשניהול ומשחק נפגשים

הנאה בעבודה - כשניהול ומשחק נפגשים

הנאה בעבודה ובניהול יכולה להיות גורם חשוב בהאצה ושיפור ביצועים ותפוקות. הדבר המוזר הוא שפעם חלק ניכר מהעובדים היו עושים זאת בהנאה.
סבא שלי, נחמן אופיר, חקלאי היה שר ושורק תוך כדי עבודתו. גם כשהיה בבית, מתעסק בכלים, מעדר בגינה או שוטף כלים הוא היה שר ושורק, הוא נהנה בעבודה, בכל עבודה.

  • מה הקשר בין הנאה בעבודה לניהול, משחק וסיפוק?
  • מה מפריע ומונע מאתנו ליהנות בעבודה?
  • איך יוצרים מרחב ארגוני שמאפשר הנאה וסיפוק?
  • איך נזהה את מי שאינם נהנים בעבודה כדי לטפל ולסייע?

מה הקשר בין הנאה בעבודה לניהול, משחק וסיפוק?

כל אחת ואחד מאתנו רוצה לקום שמח ולהגיע לעבודתו עם חיוך ועם תחושת משמעות טובה ובריאה. כולנו רוצים לסיים את יום העבודה עם חיוך ותחושת סיפוק. האם אנחנו מאמינים שכאשר טוב לנו, אנחנו רתומים יותר למשימה? מחוברים יותר למטרות של הארגון? שאנו מסוגלים לחוות שעשוע, כיף, שנעים לנו אז שורה סביבנו תחושת ביטחון שמאפשרת לנו להעז, להתחייב, לעשות את עבודתנו מהלב? חשוב להבין שתחושת סיפוק היא פועל יוצא של הנאה. הסיפוק הוא מרכיב חשוב במחוברות הארגונית, בתחושתנו להשפיע ובעשייתנו כמשמעותית. כל עולם ה-Well being מבוסס על הרצון להיות מאושרים, ואושר זה הנאה מתמשכת. כל מנהלת ומנהל רוצה זאת לעצמו ולאנשיו. כבר כשמתבוננים בילדים בגן או בכיתות בית ספר יסודי, רואים עד כמה הנאה מסייעת ללמידה. רואים כמה משחק יכול לסייע ברתימתם. לא סתם בסדנאות שלנו אנו משלבים משחקים והפעלות, זאת דרך טובה ללמידה והתנסות. זה מסייע ליישום בהמשך. הקשר למשחק הוא כמטאפורה. כשמשחקים במשחק, הדבר הראשון שעושים המשתתפים הוא לעבור על ההוראות ולהבין איך משחקים, לא רק מה המטרה אלא גם איך צוברים נקודות, ממה צריך להיזהר כדי לא להיפסל. כאן נכנס תפקידם של המנהלות והמנהלים. לעיתים בניהול אנו אומרים מה צריך להשיג, מדברים ועוסקים ביעד ובמשימה. כמה פעמים התמקדנו בהסבר על הדרך? בלומר לאנשינו איך צוברים נקודות במשימה הזאת? מה חשוב בתהליך? המיקוד בתהליך ולא רק בתוצאה מביא אוטומטית לשיפור הביצועים, להירתמות חזקה יותר ולתחושת משמעות והשפעה של העובדים. בדיוק כמו שבתחום המכירות נוהגים לעשות משחקים ותחרויות כך בכל היבט של ביצוע, גם בשירות וגם בתפוקה. יש לא מעט סרטונים ברשתות החברתיות שמציגות את החדווה והכיף שבעבודה. בכל הסרטונים האלה ברור לצופים שלא רק שהתוצאה המבוקשת מתקבלת אלא שהכל נעשה מהר וטוב יותר וזאת כשהעוסקים במלאכה מחויכים ומשועשעים או במילים אחרות נהנים בעבודה.

מה מפריע ומונע מאתנו ליהנות בעבודה?

המורכבות הראשונה טמונה בתפיסתנו שלנו. החשש איך זה ייראה אם אראה שאני נהנה או נהנת? האם יחשבו שאני עובד בתפוקה נמוכה יותר? שאני לא רציני? שאני מבזבז את משאבי הארגון? שאני לא אפקטיבי? יש בוודאי מנהלות ומנהלים שקוראים זאת ואומרים לעצמם: "בחברה שלי זה לא יעבוד, זה מקום רציני, אף אחד לא ירצה לשחק בעבודה…" וזאת בדיוק התפיסה שעלינו לשנות.
דבר נוסף טמון בחשיבה המערבית, שמחפשת את העקרון של הדרך הקצרה ביותר והמהירה ביותר היא היא הפרודוקטיבית ביותר. דבר שלא מתיר זמן ל"כיף", לחיפוש השעשוע. האם הדרך הזאת בטווח הארוך היא גם שוחקת יותר? משעממת יותר? האם מורגשת בה המשמעות וההשפעה?
הדבר האחרון הוא תרבות ה"תכלס" הישראלית, לגשת כמה שיותר מהר לפרקטיקה, למה שצריך לעשות "עצור דיבורים ויאללה לעבודה". דבר שמוביל לויתור על התמקדות וחשיבה על אופן הביצוע, על הדרך והתהליך, על מה שיכול להביא לשיפור לטווח הארוך והקצר.
האבסורד הוא שברור לכולנו שבני אדם הרבה יותר פרודוקטיביים שהם מחוברים מתוך מוטיבציה פנימית, כשהם מרגישים משפיעים ומשמעותיים וכשהם נהנים מהעשייה ומעמל כפיהם והפעלת כישורי חשיבתם.

איך יוצרים מרחב ארגוני שמאפשר הנאה וסיפוק?

לקוח שלנו, מר טל ישועה, יו"ר מלונות מטיילים הוא דוגמה טובה לחשיבה שיוצרת מרחב ארגוני שמאפשר הנאה וסיפוק. השיחה היתה סביב שיפוץ רציני באחד מבתי המלון והחשיבה היתה כיצד מייצרים סביבה שתהייה יעילה ופרודוקטיבית יותר. תוך כדי דיון על מטבח המלון וחדר האוכל, טל אמר: "אנחנו צריכים למצוא את הריקוד הנכון מרגע הכנת האוכל ועד להגשתו במזנונים". טל השתמש במילה פועל לרקוד, כדי לתאר את העבודה של הטבחים. כיצד תנועה הרמונית, נעימה לעין ולאדם, יכולה להביא למיצוי היכולות של אנשי המקצוע, הטבחים. התוצאה היתה בתכנון מטבח שיוכל לספק ארוחת בוקר לכ-400 אורחים עם 4-5 עובדים בלבד, זאת בלי לשחוק אותם, אלא כשהם רוקדים את עבודתם. דוגמה נוספת מרשת מלונות מטיילים היא בכך שהמנכ"לית בשיפוץ, התייעצה עם עובדות משק הבית על סוג הריצוף שנכון לאחר השיפוץ, שטיחים, פרקט, מרצפות. עובדות משק הבית לקחו חלק ניכר בחשיבה על השיפוץ וכשזה הסתיים, היה קל לראות כמה הן מסופקות מכך שהעצות שלהם התקבלו, גם כאן לא רק שעבודת הניקיון היתה מהירה יותר וללא פגיעה באיכות אלא גם מהנה יותר עבור אלה שהשפיעו על סוג הריצוף, התמונות ושאר הגורמים שמשפיעים על ניקיון החדר.

  1. להבין את המטרה המשותפת ובעיקר להסביר לעובדים "איך צוברים נקודות?". בחלק מתהליכי פיתוח המנהלים שלנו, אנו ממחישים זאת באמצעות משחק. לא רק מה צריך להשיג אלא ובעיקר איך נשיג זאת יחד ובהנאה?
  2. למסד ולהקפיד על קיום ממשקי עבודה וניהול תדירים, שיטתיים ועקביים. החל משיחות 1:1 (לוודא שיש בתוך השיחה את ארבעת המרכיבים המרכזיים: מעקב ביצוע, צמיחה והתפתחות, בקרה ואישי), שיחות משוב וכמובן גם משוב מתמשך, ישיבות יומיות כמו "דיילי", ישיבת סיכום יום וכמובן ה"מופעים" והטקסיים המהנים של החברה, הפי-הוואר בחמישי, ישיבת מחלקה שבועית, יום חודשי לחברה ועוד.
  3. בארגונים בהם יש עבודה מרחוק וחלק מהממשקים הם בזום, טימס ודומיהם, נמליץ בחום לקיים אותם עם מצלמות פתוחות – רק כך נוכל לראות ולוודא שאנשינו שמחים ונהנים.
  4. לתת מקום לביטוי עצמי, למימוש עצמי. זה יכול להיות בהרצאה מעשירה באחת מהישיבות, בפתיחת ממשק עבודה בשיתוף אישי ומשעשע, בהעברת תוכן מקצועי וכד'.
  5. להימנע מכל צורה של פרשנות, כשיש משהו, פשוט לשאול.

יש חשיבות גדולה בזיהוי מי שאינו נהנה, ברגע שזה הופך להיות משהו קבוע, לא רק שהתפוקה של אותם עובדים ועובדות נפגמת אלא שהישארותם בארגון עלולה להיפגע.
זה יכול לבוא לידי ביטוי באי עמידה ביעדים ובמטרות, ביציאה מוקדמת או איחורים תדירים. היעדרויות רבות מכל מיני סיבות עובד שנראה שהוא "בורח" למשימות ופעולות שאינן קשורות לעבודה. היעדר יוזמה, עובד שרק מגיב ומבצע את הנאמר. התנגדות לשינויים, תלונות ודומיהן. הכי פשוט, העובדת או העובד לא מחייכים, הם לא מרוצים. גם כאן, לא לתת פרשנות, פשוט לשאול, להתעניין ולראות כיצד ניתן לסייע.

בתמונות מנהלות ומנהלים נהנים בעבודתם

כדאי להאזין לפרק 13: מוטיבציה קוים לעלייתה ונפילתה. האזנה נעימה.

יעניין אותך לקרוא גם את המאמר הקלף המנצח בניהול או כיצד שימוש מוגזם בג'וקר הורס את המשחק. שעוסק בדרכים למניעת שחיקה של האנשים הטובים ביותר שלנו בארגון.

למנהלות ומנהלים שעוסקים בניהול מכירות נכון גם להכיר את המאמר הזה הנאה במכירות שנכתב בשנת 2011 ונראה עדין רלוונטי.