וחברות פיתוח ארגוני

תחום הייעוץ הארגוני שולט על מספר גדול של תחומים אשר הולכים ומתפתחים (לתת תחומים ותת התמחויות) ויחד עם זאת הכלים לפיתוח ארגוני בבסיסם זהים.

כאשר ארגון או חברה, או את/ה מחליטים שיש להיוועץ או שקיים צורך בייעוץ ארגוני, תעמדו בפני הצורך לבחור מתוך המגוון הרחב של חברות ייעוץ ארגוני הקיימות בשוק. יש כאלה שמתמחות בתחומים מסוימים: צמיחה, משבר, ניהול השיווק, מכירות, אקלים ארגוני, תקשורת בין אישית, ליווי עסקי, אבחון ארגוני, ניהול שינויים, פסיכודרמה, פיתוח צוותי עבודה ועוד. יכול להיות שגם תעמדו מול הבחירה האם לשכור את שירותי של חברות ייעוץ ארגוני גדולות עם מספר רב של יועצים או ביועץ ארגוני בודד. במאמר זה ננסה להציג מספר דרכים לקבלת החלטה נבונה בתהליך בחירת ספק הייעוץ הארגוני (פעילות היועץ הארגוני). נכון להסתייג מעט מהמילה ספק כיוון שיועץ ארגוני בין עם בודד ובין עם חברה גדולה יהיו מעורבים ולעיתים מתערבים ברמות גבוהות יותר מאשר ספק. מניסיוננו לעיתים אחרי זמן ארוך של עבודה היועץ הארגוני הופך ומרגיש כחלק אינטגראלי מהארגון למרות היותו חיצוני לארגון או לחברה.

גיבוש אסטרטגיה ארגונית
גיבוש אסטרטגיה ארגונית במציאות משתנה ומגוונת

איך בוחרים יועץ ארגוני או חברה לייעוץ ארגוני מתוך כלל החברות לייעוץ ארגוני ?

כיוון שמדובר בתחום מאוד רחב ומגוון חשוב ראשית להתמקד בצרכי הארגון שמבקש את הייעוץ ומכך להקיש על הפריזמה או המוקד החשוב ביותר ומשם להתחיל את החיפוש.

חברות ייעוץ ארגוני באינטרנט ?

חברות ייעוץ ארגוני ויועצים ארגוניים רבים מפרסמים עצמם באינטרנט, דפי תוכן ומאמרים, תמונות מעונבות. אולם השאלה נותרת בעינה: כיצד תדעו מי מהן היא חברה מקצועית? אמינה? ובעיקר מתאימה ונכונה לארגון שלכם?

א.    תחילה חשוב להחליט מהו תחום ההתמחות או הידע המרכזי לו אתם זקוקים (ניתן להקיש מהסיבה או הגורם שהביא להחלטה לשכור חברות ייעוץ ארגוני). האם מחלקת השיווק זקוקה לאבחון ארגוני ? האם יש אינטריגות פנימיות ? האם הגדרות התפקיד אינן ברורות? האם גרף המכירות יורד ויש חשש להמשך הצמיחה בארגון ? האם אתם מעוניינים לשנות את שיטות העבודה ולהתחיל עם פיתוח צוותי עבודה ? ועוד. בדיוק בדומה לבחירת עו"ד: יש אחד שמתמחה בנדל"ן ואחד שמתמחה בדיני משפחה וכן הלאה.

ב.     מידע והיכרות – מתוך מאות חברות ייעוץ ארגוני איתרתן כמה שנראות לכם, חפשו את אתריהן באינטרנט. בקרו בהם וקראו חלק מהחומרים, תנסו לחשוב עם אתם מתחברים לדברים הכתובים, רמת הכתיבה, מי המועסקים, מי הלקוחות, פרויקטים שהשתתפו בהם וכד'. חפשו מידע בפורומים מקצועיים וסמי מקצועיים. למשל בפורומים וקבוצות של מנהלי רווחה או מנהלי משאבי אנוש תוכלו למצוא לא פעם המלצות לצד ביקורות על חברות ייעוץ ארגוני כאלה ואחרות.

ג.      החליטו האם אתם מעוניינים בחברת ייעוץ ארגוני או ביועץ ארגוני. היתרון המרכזי בחברות ייעוץ ארגוני על פני היועץ הארגוני הבודד הוא סך הידע המשותף והנצבר לצד הניסיון המשותף של מספר מומחים אשר לעיתים הם בעלי תתי מומחיות. חשוב לזכור שצוות משותף שמבצע סיעור מוחות יהיה פורה ועשיר יותר מאשר היועץ הבודד. זה המקום גם לסייג ולכתוב שיועץ ארגוני בודד אינו עובד לבד אלא ובעיקר עם לקוחותיו. באי"מ הדרכות למשל אנו עובדים כצוות כשיש בכך צורך וגם אז היועץ הבודד (זה שאמון על תהליך הפיתוח הארגוני של הלקוח) הוא זה שמנהל את כולם מול ולמען הלקוח. דוגמא קטנה: כאשר לקוח שלנו היה מעוניין להכניס לחברתו סמנכ"ל שיווק ומכירות הצענו להקים מרכז הערכה בתוך הארגון מאשר לשלוח את המועמדים למרכזי הערכה חיצוניים. זאת מתוך תפיסה שהחשיבות המרכזית בתפקיד כה מרכזי הוא התאמתו של המועמד לחברה שנמצאת בבעלות משפחתית ובעלת אופי מיוחד שיש רצון לשמרו. לשם כך הבאנו את צוות המומחים שלנו שכלל פסיכולוגית ארגונית (PhD), יועץ ארגוני שמתמחה באבחון ארגוני ופסיכודרמה ויועץ ארגוני שמתמחה בשיווק ומכירות. אליהם הוספנו את מנכ"ל החברה, סמנכ"ל התפעול והבעלים. את תהליך המיון והגיוס בנינו יחד איתם וע"פ פרמטרים שנקבעו לאחר מחשבה רבה. בכל שלב שבו היה צורך במומחה הוא היה זה שהנחה. בשלב המשימות שניתנו לעשרת המועמדים האחרונים הסתובבנו כל היועצים לצד הבכירים והבעלים וכל אחד רשם את התשרמותו ואף נתן ציון. הסתבר שהייתה כמעט הלימה מלאה בין היועצים המומחים לבין בכירי החברה והבעלים. כל התהליך הזה נהגה על ידי היועץ הבודד שהיה אמון על תהליך הייעוץ לחברה, הוא זה שיזם, הציע ואף זה שניהל בפועל את כל המומחים מטעם אי"מ הדרכות, כך שהלקוח קיבל את כל הדרוש מבחינה מקצועית לצד שירות אדיב ואישי. בסופו של דבר תהליך הייעוץ מוסדר ומאורגן ע"י אדם אחד כמו בכל ניהול של חברה או ארגון. היתרון הוא השגת היעילות של הצוות עם יכולות הביצוע, מעקב וניהול של אדם אחד וזאת לצד הנוחות של הלקוח לעבוד מול איש אמונו.

ייעוץ שיווקי עסקי

חברות ייעוץ ארגוני / יועץ ארגוני – פגישת היכרות

א.    שאלו שאלות – בפגישתכם עם בעל המקצוע, המומחה, בין אם מדובר ביועץ ארגוני בודד או בחברת ייעוץ ארגוני תשאלו את כל מה שעולה בראשכם, נסו להבין מי האדם שעומד מולכם, האם תוכלו להרגיש בנוח איתו ולחשוף פניו את הקרביים של ארגונכם – כדי שתהליך פיתוח ארגוני יצליח חובה שתהה כימיה, שקיפות, אמונה וביטחון בחברות ייעוץ ארגוני או ביועץ הארגוני הבודד שבחרתם. תהיו ריאלים, אל תתפתו להבטחות שווא או להבטחות שאלה בדיוק הדברים שרציתם לשמוע, היו ביקורתיים.

ב.     כימיה – מדובר בגורם מרכזי בהצלחת התהליך. לכן נסו לראות אם יש הלימה בין התחושה שהייתה לכם כאשר קראתם על חברת הייעוץ הארגוני באתר באינטרנט לבין התחושה שהייתה לכם בפגישה איתם. תדאגו מראש שבפגישה ישבו נציגי החברה  או היועץ שיהיה אמון על הטיפול בכם – הכימיה צריכה להיות איתו!

סוגיית המחיר כמדד (מסויג) לחברות לייעוץ ארגוני

  • מחיר – כיוון שמדובר בתחום שטרם עבר הסדרה (רגולציה) מוקפדת ויש חברות או יועצים שמתהדרים בהישגים לא להם יש חשיבות לבדיקת עניין המחיר. התייחסות למחיר נמוך יותר אינה ערובה לדבר. באי"מ הדרכות נתקלו לא פעם בחברות או ארגונים שמאוד התרשמו אך מרגע קבלת הצעת המחיר הסבירו שלאור הצעות מחיר נמוכות יותר לא יוכלו לשכור את שירותנו. חלקן שבו אלינו לאחר מספר חודשים אחרי שנכוו מבחירתם הקודמת. אין זה אומר שלא ניתן למצוא מחיר נמוך יותר ויחד עם זאת חברת ייעוץ ארגוני איכותי אך יש להישמר.

עצת הזהב בבחירת יועץ או חברה לייעוץ ארגוני

  • מפה לאוזן – בתחום הייעוץ הארגוני ובעיקר בתהליך בחירה מתוך מגוון חברות לייעוץ ארגוני חשוב מאוד לשוחח עם ממליצים (לקוחות העבר של אותן חברות לייעוץ ארגוני). הם יוכלו לספר לכם ממקור ראשון על תהליכים, פעולות, שינויים, הצלחות וכישלונות של חברות ייעוץ ארגוני. כדי להדגים עד כמה זה חזק נוכל לספר שבאי"מ הדרכות אנו משתדלים להיפגש רק עם פונים (לקוחות פוטנציאלים) שהגיעו דרך המלצה של לקוח שלנו או אחרי שדיברו עם לקוח שלנו.

היתרון בשכירת חברות לייעוץ ארגוני או יועץ ארגוני הוא האפשרות לבניית מפה ברורה של הארגון שתסייע לא רק למטה הניהולי ולשדרת הניהול של הארגון אלא גם לאחרון העובדים.

מדובר במומחים שלאחר תהליך אבחון ארגוני מסוגלים להצביע על מחסומים פנימיים, הגדרות שגויות בין הממשקים, התפקידים והתהליכים בארגון. חסמי מכירה, התנהלות, נהלים ונורמות שאינן טובות לארגון, זרימה מעוכבת של קבלת החלטות, תבניות ושיטות ניהול ועבודה שמדכאות יצירתיות, חדשנות ושותפות. על בסיס האבחון הארגוני יוכלו לבנות תהליך פיתוח ארגוני שישפר את הארגון החל מחיוכיהם של העובדים בבואם לעבודה ועד להגדלת מחזור מכירות של הארגון.

באי"מ הדרכות אנו מאמינים שמרבית הפתרונות נמצאים בתוך הארגון עצמו ואת הפתרונות החיצוניים שיש לשכור אנו יודעים את מי לשכור לצורך כך. נשמח לעמוד לשרותכם – אנא דברו על ציבור לקוחותינו…

למידע נוסף על ייעוץ ארגוני למנהלים.