מה זה גיבוש אסטרטגיה ארגונית ?

גיבוש אסטרטגיה ארגונית הוא בעצם התהליך שבאמצעותו בונים את האסטרטגיה הארגונית. כפי שכתוב במאמר אודות אסטרטגיה ארגונית מדובר במלאכת מחשבת, מורכבת ומאתגרת. לעוד מידע על כלים של ייעוץ ארגוני.

בעולם העסקים של היום, בישראל בפרט ובשוק הבינלאומי בכלל, בסביבה עסקית משתנה ותזזיתית, במציאות לא ברורה שבה רבים המשתנים על הקבוע יש צורך בגיבוש אסטרטגיה ארגונית שתהווה מענה תחרותי ומבדל לחברך. אסטרטגיה ארגונית שתהווה את הבסיס הרעיוני ואת התשתית הארגונית להמשיך ולהצליח בעידן מהיר זה בו גמישות, חדשנות ויצירתיות הן הכרח חיוני. לחץ למאמר על סדנת חדשנות ומוטיבציה.

גיבוש אסטרטגיה ארגונית – In House

חלק מהחברות ומהארגונים סבורים שנכון לגבש אסטרטגיה ארגונית בתוך הארגון עצמו, על ידי מטה ניהולי ואולי דרג מנהלי ביניים וכד'. הרי ההיכרות עם המוצר והשירותים של החברה שלהם היא הטובה ביותר, התנהגות לקוחותיהם או צרכני המוצרים והשירותים שלהם מוכרת להם. מדובר במנהלים שמכירים בעל פה את ההתנגדויות של לקוחותיהם, את היתרונות של מתחריהם וגם כמובן את חולשותיהם. אותם מנהלים ערים למתרחש בשוק ויודעים לצפות כמעט באופן מובהק מה יוליד יום.

אם כך מדוע בכלל יש צורך בגיבוש אסטרטגיה ארגונית מחדש? הרי היכולות הרשומות מעלה אמורות היו להיות חלק מהתחזית העסקית ולהיות מטופלות באסטרטגיה הארגונית או אפילו מוזכרות בחזון החברה? הסיבה היא שהמציאות של היום משתנה במהירות, התחרות גוברת ותשומת ליבו של הצרכן או הלקוח הולכת וקטנה.

במציאות כזאת יש חשיבות רבה לחדשניות וליצירתיות, החל מהמוצרים והשירות, דרך אופן ההצגה וניהול השיווק ועד ליישומם הכולל באסטרטגיה ארגונית. כך שהחשש העיקרי בגיבוש אסטרטגיה ארגונית צריך להיות הקיבעון המחשבתי!

 גיבוש אסטרטגיה ארגונית
גיבוש אסטרטגיה ארגונית במציאות משתנה ומגוונת

כיצד נמנעים מגיבוש אסטרטגיה ארגונית שתסבול מקיבעון מחשבתי ?

קיבעון מחשבתי משול לקיבעון פונקציונאלי וכדי להמחיש אשתמש בניסוי המפורסם של קרל דנקר (Karl Dunker). זה תרגיל שיכול לסייע גם בפיתוח צוות. בקצרה מדובר בצוות שקיבל נר, קופסת נעצים וקופסת גפרורים ומשימתו להצמיד את הנר ללוח שעם שהיה בחדר ולמנוע את טיפטוף חלב הנר אל הרצפה בזמן בעירתו של הנר. התוצאה הייתה שהצוות ניסה להתיך את הנר בכל מיני שיטות, להצמידו לשווא עם נעצים ועוד ניסיונות שלא צלחו. הפתרון צריך להיות יצירתי ועליו לצאת מהקיבעון הפונקציונאלי של החפצים שניתנו. יש לחבר את הנר לאחת הקופסאות שרוקנה מתוכנה, להצמידה ללוח השעם ובתוכה להעמיד את הנר. כך הנר דולק וחלב הנר נשאר בקופסה. לחץ כאן למאמר משלים בנושא: אסטרטגיות לפיתוח צוותים העוסק בהרכבת הצוות ובמאפייני חבריו.

כללי האצבע לגיבוש אסטרטגיה ארגונית חדשנית

הרגל מייצר מצב מכאני שעלול להפוך לגישה עיוורת לפתרון בעיות.

אילוצים הם צו השעה וטבעם להשתנות ולכן יש לדעת לשחררם, לאפשר למגבשי האסטרטגיה הארגונית לחלום ולדמיין.

ניסיון יכול להיות גורם חיובי בגיבוש אסטרטגיה ארגונית כמו גם גורם שלילי שיחסום פתרון יצירתי שמוצע. להימנע מביטול או שלילת פתרונות גם כאשר אינם נראים יישומיים או אפשריים באופן מיידי. במקביל לזכור שהיעילות בארגון הינה פועל יוצא גם של הניסיון והמיומנות שנרכשה – שינוי שלהן יגרור פגיעה אפשרית ביעילות לטווח הקצר.

עיקר ותפל – לא כל בעיה דורשת שיטה, כלים ואסטרטגיה ארגונית חדשה. כאשר מדובר בבעיה שמזכירה בעיה קודמת נכון לנסות ולהסתמך על פתרון שצלח. כאשר מדובר בבעיה שהפתרון שצלח נמצא לא מתאים חשוב לזכור שהסתמכות על העבר תיצור קיבעון.

ערבו מומחים חיצוניים או אנשים שאינם משתייכים לארגון או לחברה.

כמובן שטוב יעשה ארגון שיבחר לפתח אסטרטגיה באמצעות מודל התנין הבבלי לפיתוח אסטרטגיה.

מודלים נוספםי מוכרים הם: מודל SWOT, חמשת הכוחות של פורטר, מודל ארבעת הממ"ים לאסטרטגיית מכירות.

גיבוש אסטרטגיה ארגונית בעזרת יועץ ארגוני או מומחה חיצוני

מעבר להיכרות המעמיקה שיש למומחים (ייעוץ ארגוני, ייעוץ עסקי, ייעוץ שיווקי וכד') ולניסיון העשיר והמגוון שהם מקבלים מעבודה בתחומים ושווקים שונים, יתרונם בעיקר בכך שאינם שבויים במסגרת הארגונית הקיימת. הסתכלותם חדשה ומרעננת, זווית מבטם אינה מהפנים החוצה וקל להם לנפץ "פרות קדושות". במסגרת עבודתי בליווי עסקי כמו גם בפיתוח ארגוני קורה שמנכ"ל או מנהלים אומרים: "אבל ככה זה היה פה" או "זה עבד עד עכשיו אז למה לשנות?" אלה הן אמירות שסובלות מקיבעון מחשבתי. לחץ כאן למידע נוסף על אימון מנהלים או ייעוץ ארגוני למנהלים. חשוב מאוד שלאחר גיבוש האסטרטגיה יהיה אדם שיהיה אמון על ניהול שינויים שיסייעו בהטמעת החדש לקיים. זאת כמובן מבלי לפגוע בהתנהגות ארגונית הקיימת של הארגון.

ליועץ או אדם חיצוני אין את הקושי לומר שמה שהיה יכול להשתנות ולרוב יש לו גם את הכלים להטמעת שינוי ארגוני בחברה עצמה. יועץ חיצוני ער לא רק לרעיונות ולאמירות שהעובדים מעלים (זה המקום לציין שבאי"מ הדרכות למדנו שהפתרונות הטובים ביותר מגיעים מהצוות הזוטר של החברה עצמה) אלא גם לאפשרויות הגלומות בהם. חברות שיכניסו לתהליך גיבוש אסטרטגיה ארגונית יועצים חיצוניים הן חברות בשלות ולמודות ניסיון שלא מתביישות להמשיך ללמוד ולהתפתח ולקבל את ההירתמות של מומחים ומקצוענים בתחומם.

מודל התנין הבבלי לפיתוח אסטרטגיה
לחץ למאמר מודל התנין הבבלי לפיתוח אסטרטגיה