הסכנות שבבחירה לא נכונה

האם היית קונה תרופה בדוכן בשוק?

ובשר בקר מתא מטען אחורי של רכב שמלא בקרח?

נקצין פחות ונשאל אותך האם היית מקשיב לאבחנה של סטודנטית שנה א' לפסיכולוגיה בדבר מצבך?

או האם היית מבקש ייעוץ משפטי מסטודנט שנה שנייה לעריכת דין?

תשובתך ההגיונית היא לא!

כשאתה צריך גורם מקצועי אתה תפנה לגורם מקצועי. לא די בכך שהוא יכיר את החומר אלא ישלוט בו, ידע להשתמש בידיעותיו ויהיה בעל ניסיון בתחומו ורצוי עם הצלחות באמתחתו!

מה הוביל אותנו לכתוב על מכירות וקידום אתרים ?

בעולמנו היום חלק גדול מאסטרטגיית מכירות של מוצר, שירות או חברה מתייחס לפעילות בעולם המדיה החדשה, שיפור מכירות באינטרנט או שיווק באינטרנט. היום לא די באתר חברה מושקע ויפה ויזואלית אלא הכרחי וחיוני לקדם אותו באינטרנט. מכירות וקידום אתרים יכולים להצליח רק כאשר אתר הבית ושאר הערוצים השיווקיים, התדמיתיים והפרסומיים נמצאים מול עיני הגולש בחיפושו אחר שירות או מוצר דומה. למכירות וקידום אתרים יש וריאציות רבות, חלק מתייחסים לראשי התיבות בלע"ז: SEO (Search Engine Optimization), חלק מדברים על קידום ברשתות הפייסבוק, קידום ויראלי, קידום גרילה, אינדקסים מקצועיים, פורומים, דיוור, הנעה לפעולה (C2A) ועוד מילים ומונחים מקצועיים יותר ופחות – בקיצור תורה שלמה.

במכירות וקידום אתרים הסכנות הן רבות – איך לבחור חברת קידום אתרים ?

לכן החלטנו לכתוב מאמר מקצועי שעוסק באופן בחירת חברה או ספק לקידום אתרים ומכירות. זאת כיוון שכמעט כל לקוח שפנה אלינו לקבלת המלצה על חברה כזאת או אחרת, ציין שכבר ביצע קידום לאתר שלו באמצעות חברה פלונית ונפל בפח. במאמר זה אין לנו שום כוונה שתבחרו בחברה מסוימת, אלא לתת מידע ועצות כדי שתדעו ותוכלו לבחור נכון יותר. שתבינו שכמו בכל תחום שאין לו רגולציה יש חברות או אנשים שמוציאים שם רע לתחום. יש שלא אומרים זאת אך בקידום אתרים הסכנות רבות וגדולות, קידום אתרים לא נכון (גם אם נעשה בתום לב) יכול להסב נזק כה גדול שהתיקון יהיה הרבה יותר יקר מקידום אתרים פשוט, רגיל ושגרתי.

קידום אתרים

הקלות הבלתי נסבלת שבהם נותני שירותי קידום אתרים ואופטימיזציה מסבים נזק ללקוחותיהם צריכה להסתיים

אנחנו מאמינים שעצם העובדה שהלקוח אינו בקיא בעולם המדיה החדשה (אתרי אינטרנט, פורטלים, רשתות חברתיות ומקצועיות, אינדקסים, מאמרים ועוד) אינה סיבה לתת לו שירות חסר, או לקוי. בדיוק כמו שתפקידו של רופא להסביר ולייעץ כך על חברות הקידום לפעול, בשקיפות מלאה. במאמר זה ניתן עצות בטרם תיגשו לבחור את חברת קידום האתרים ונתייחס גם לסכנות שיכולות לצוץ. לאחר מכן ניתן מספר כלים שבאמצעותם תוכלו לבחון את פעילותה של חברת קידום האתרים לאחר ששכרתם את שירותיה.

קצת על המקצוע "קידום אתרים הסכנות" – מה זה קידום אתרים ?

עולם המדיה החדשה הינו עולם שפועל במהירות גבוה, מלא בתפניות ומאוד דינאמי. גם בתוך מסגרת הכלים למכירות וקידום אתרים מתרחשים כל הזמן שינויים. שמטרתם לכאורה לפצות על קידום האתרים ולמצוא דרך טובה יותר להציג תוצאות רלוונטיות לציבור הגולשים. זה קורה בכל מנועי החיפוש, חשוב לציין שהיום המנוע המוביל הוא של גוגל, אין זה אומר שעל מקדם האתרים להזניח את מנועי החיפוש האחרים. כל מנועי החיפוש מבצעים שינויים באלגוריתמים שלהם לדירוג האתרים. נוסף לכך יש לזכור שבמקביל למאמצי הקידום של חברת קידום אתרים יש מספר לא קטן של מתחרים שמנסים אף הם לקדם את לקוחותיהם. דבר שיוצר עבודה בלתי פוסקת בתחום הקידום באינטרנט. חשוב לומר שבחברות קידום שפועלות בצורה נכונה וראויה ניתן לשנות את עוצמת הפעולות ובכך לחסוך כסף ללקוח בהתאם לתוצאות הרצויות. כאן המקום להתייחס ל"קידום אתרים הסכנות" בכותבנו שעצירה או הקפאה של קידום אתרים תגרום אוטומטית לפגיעה או מזעור תהליכי הקידום של האתר במרבית המקרים. זאת גם כיוון שהמתחרים לא מפסיקים להילחם.

בישראל מקדם האתרים או חברות קידום האתרים הן בעצם "מנהלי האתר" מטעמו של הלקוח. ההתעסקות השוטפת עם האתר, תפעולו, אחזקתו, פיתוחו וכמובן קידומו תהייה של מקדם האתרים. היום כל הארגונים מבינים שקידום האתר של הארגון הינו מרכיב מרכזי בהצלחתו וחשיפתו של הארגון.

הכירו את שלבי קידום אתרים ובכך תמנעו חלק מהסכנות שבקידום

הקמה, בנייה ואפיון אתר :

רצוי להתחיל את קידום האתר כבר בשלב אפיון האתר בטרם בנייתו, זאת כדי לוודא שמרכיבי קידום והתשתית עליה יושב האתר יהיו נכונים לעולם קידום האתרים. מרבית החברות דורשות התאמה למנוע החיפוש גוגל וכאן המקום לומר שיש להתייחס באפיון האתר גם לאמצעי קידום אחרים כמו מנועי חיפוש, רשתות חברתיות ושאר גורמים במדיה החדשה וכמובן אל לנו לשכוח את האפשרויות באינטרנט שבטלפונים החכמים.

מחקר מילות מפתח:

מדובר בשלב אבחוני שבו חברת הקידום חוקרת את מילות המפתח (ביטויים או ביטויי ליבה) הנכונים לאתר ואת מספר המתחרים, המיקומים, אסטרטגיות הפרסום והשיווק שלהם וכד'. בחברות הרציניות מתבצע דו"ח מעמיק בטרם יתנו תוכנית עבודה שנתית. דו"ח שהינו אבחוני מחקרי שבוחן לא רק את הפעילות באינטרנט ובמדיה החדשה כי גם את הפעילות השיווקית והפרסום בעולם הממשי. זאת כיוון שברור שמטרתם של האתרים מעבר לתדמית היא לייצר קשר עם הלקוחות, להגדיל חשיפה ולהביא להגדלת מחזור המכירות. בשלב זה מבוצע גם מחקר מתחרים כדי לשמור על המקום הראשון גם אחרי שכבר יגיעו אליו.

שיפור מכירות באינטרנט
שיפור מכירות באינטרנט

אופטימיזציה :

זאת מילה יפה שבעצם מציגה את העבודה הקפדנית של חברת מכירות וקידום אתרים, שבה עוברים דף אחרי דף באתר, עורכים את התכנים, משנים את התמונות, מוסיפים את הווידאו, מחברים לרשתות חברתיות, יוצרים סינרגיה עם גורמים נוספים במדיה החברתית, מוסיפים קישורים, טפסים ועוד מגוון פעולות – כדי להביא לאיפוס האתר ולאפשר את תחילת קידומו. הפעולות האלה נעשות מתוך רצון למניע וצמצום הסכנות שבקידום אתר שאינו במצב אופטימלי. גם כאן ראו להדגיש שקידום אתרים הסכנות צפויות בביצוע אופטימיזציה חלקית או בצורה לקויה. הסכנה בקידום אתר שלא עבר אופטימיזציה רצינית ומקצועית היא שאת התקלה או הגורם שמפריע לקידום נמצא בכל זמן עתידי ובכל פעולה בעתיד.

תחילתו של קידום אתרים :

הבנה שמחד האינטרנט מונע ע"י תוכן שנקרא ע"י מערכות רובוטיות, אלגוריתמים, בינה מלאכותית ועוד ומאידך שהגולש יצא מדף שהתוכן בו לא כתוב בצורה מזמינה ונעימה לקורא האנושי. בין שתי הקצוות האלה יש לכתוב את התוכן, להעלות את התמונות והסרטים. ייצור התוכן חשוב שיעשה בצורה עקבית ושיטתית וע"פ תוכנית פעולה ארוכת טווח. תוכנית שעתידה להשתנות כל הזמן בהתאם לתוצאות שהושגו.

כמה עולה קידום אתרים ?

כדי לאמוד את המחיר חשוב להבין שמשכורתו של מקדם אתרים מקצועי יכולה להתחיל ב-5,000 ₪ לחודש ומסוגלת להגיע עד ל-15,000 ₪ לחודש. זאת כמובן ללא תגמולים נוספים על הצלחות שמעבר למצופה.

כשאתם בוחרים בחברה לקידום אתרים, אתם שוכרים שירות לעבודת קידום שוטפת ועקבית, ע"י צוות של מקצוענים. מדובר בחלק לא קטן מתקציב ניהול השיווק שלכם. להבדיל מפעולות שיווק בלתי מדידות, השיווק באינטרנט הינו מדיד. ניתן לדעת בדיוק כמה אנשים נחשפו, כמה התעניינו, כמה פנו וכמה רכשו. בטווח הארוך ובתנאי שמדובר בעבודה מקצועית ורצינית עלות החשיפה והפיכת הצופה (גולש = לקוח פוטנציאלי) ללקוח קיים תהייה הנמוכה ביותר מתוך כל ערוצי השיווק והפרסום של ארגונך.

כיצד נבנה המחיר ?

המחיר הוא פועל יוצא של משאבי זמן וכסף של חברת הקידום. כמות המתחרים, גודלם והשקעתם במדיה החדשה, התחרות עצמה, אופי הפעילות ועוצמתה – כל אלה מרכיבים את הנוסחה שממנה נבנית הצעת המחיר. לעיתים חברות קידום אתרים מקצועיות יכולות להוזיל ללקוח את המחיר באמצעות בחירה בפעולות ופעילויות מחוץ לקופסה שיתנו את המומנטום או התנופה לתחילת התהליך ובהמשך כאשר הלקוח יגדיל את הכנסותיו בעקבות הפעילות, הוא יוכל לשלם עבור פעילות בהיקף ובעוצמה גדולות יותר.

מכירות וקידום אתרים בזול – סכנה :

מחיר זול לרוב מבטיח מעט עבודה או עבודה לא טובה ולא מקצועית. איננו אומרים שיש לבחור בחברה עם המחיר היקר. אך נכון יהיה לבחון את ציבור לקוחותיו של מציע השירותים ולבחון את תוצאותיהם. במסגרת זאת חשוב שתעלו שאלות בפגישה עימו ותראו אם יש "כימיה" ביניכם והאם הוא נראה לכם אמין וישר. במקביל חשוב להבין שככל שהחברה גדולה יותר ויש לה יותר לקוחות זה אומר שמי שיהיה אמון על הטיפול בכם יהיה זוטר יותר ובקיא פחות. לעיתים מוטב להיות לקוח אחד מתוך עשרים מאשר לקוח אחד מתוך אלפיים.

מכירות וקידום אתרים הסכנות – שורה תחתונה :

קידום אתרים מקצועי בביטויים עליהם יש תחרות בתחום מסוים,  לא יכול להיעשות ב-1,700 ₪ לחודש! ככל שיהיו יותר ביטויים (מילות מפתח) וככל שיש יותר תחרות על הביטויים העלות גדלה. היזהרו מחיקויים! כשמחלקים פליירים (מנשרים) של החברה שלכם ואחד המחלקים זורק חבילה שלמה לפח, ההפסד הוא בעיקר העלות של הפלייר ואיבוד החשיפה. במכירות וקידום אתרים באינטרנט הפגיעה יכולה להיות קשה ביותר, החל ממיצוב לקוי, תדמית שניזוקה, פגיעה בקידום מותג או בתקשורת שיווקית ועד לאיבוד ציבור שלם של לקוחות.

חשוב לנו לציין שבכדי להיות מקדם אתרים אין צורך בגאונות. מרבית העובדים עוברים הכשרה מעבר לידיעות איתם הם מגיעים לחברות הקידום השונות. בנוסף סביר  שיצאו מידי פעם להשתלמויות חיצוניות (בעיקר כדי להזרים רעיונות חדשים ולתת עושר גדול יותר בידע) ויחד עם זאת העסקה של עובדים עם תואר ראשון יכול להעיד על בחירה נבונה יותר של עובדים. הקריטריון של תארים אקדמיים מגלם בחלק גדול מהמקרים עובדים בעלי משמעת עצמית גבוהה, יכולת עבודה עצמית, בעלי הבנה מחקרית ויכולת הסקת מסקנות וכמובן יכולת ביטוי והתמודדות עם תכנים מורכבים ועולמות תוכן שונים ומגוונים – כל המיומנויות הדרושות לקידום אתרים רציני ומקצועי.

כיצד אדע אם מדובר בחברת קידום אתרים או מקדם אתרים שהוא סכנה ?

אם בפגישתכם הראשונה מובטח לכם מקום ראשון (לא ניתן להתחייב ולערוב לכך גם אם מארק צוקרברג יקדם את האתר) אך אתם רואים שאין שום עבודת שטח, הכנת שיעורי בית והתכוננות לפגישה אתכם עצמה – זהו סימן אדום עבורכם. חשוב כאן לסייג ולומר שניתן להגיע למקום ראשון, אולם לא ניתן לספק ערובה או התחייבות לכך, בוודאי לא לאורך זמן.

אם הביטויים שחברת הקידום ממליצה עליהם אינם ליבתו של תחומך אז הקידום בהם יהיה פחות רלוונטי עבורך. אם כמות החיפושים לביטוי היא שולית אז גם כאן הקידום הוא לא תמיד הבחירה הנכונה. יחד עם זאת יתכנו מקרים שפעולת קידום ויראלית או גרילה יכולה להשתמש בביטויים שהם שוליים אך לא כנדבך מרכזי בקידום.

אם אופי הפעולות והפעילויות של חברת קידום אתרים אינו אתי או פסול הסכנה היא מיידית וקריטית – מנועי החיפוש ובראשם גוגל "מענישים" את האתר במיקום ברגע שמתגלה פעילות קידום שאינה ראויה. לעיתים אף אין צורך בעונש כי עצם הפעולה פוגע בקידום, לדוגמא:

נניח שיש אתר שעוסק בתיווך בבאר שבע. וחברת, נקרא לה: "קידום אתרים הסכנות" מספקת לאתר את שירותי הקידום ובמסגרתם הם מקדמים את הביטוי "דירות בחולון" בקידום אורגני  וגם פועלים בקידום ממומן בערבית לאוכלוסיית הפזורה. גם כאשר התנועה תצמח נגלה שמהקידום הממומן בערבית הגיעו גולשים ממדינות ערב שאינם יכולים לרכוש דירה בבאר שבע ולכן גם סביר שיצאו במהירות מהאתר – דבר שגורם לפגיעה בפעילות הקידום כי הרובוטים של מנועי החיפוש מבינים שהאתר לא היה רלוונטי לביטוי שהביא את הגולש אליו. גם הקידום האורגני פוגע במאמצי הקידום כיוון שגולש שמחפש דירה בחולון ומגיע לאתר שעוסק בתיווך בבאר שבע יצא ממנו כיוון שאין זה רלוונטי אליו.

לצערנו אחד הדברים הבולטים בתעשיית קידום אתרים הוא הסכנות. מעט חברות קטנות ומספר מצומצם של מקדמי שווא עושים שם רע לתחום.

עזרו לנו לצמצם את התופעה – במידה ונכוויתם וקבלת שירות לא ראוי מחברת קידום אתרים או ממקדם אתרים אנא דווחו זאת, כתבו זאת, הפיצו זאת – כך נהנה כולנו מחברות מכירות וקידום אתרים טובות יותר.

אי"מ הדרכות עוסקת בהשבחת תוצאות באמצעות ייעוץ ארגוני, שיפור מכירות, הדרכות וסדנאות. עיקר העבודה הוא בפיתוח מנהלים ובביצוע שינוי ארגוני מעמיק ומקיף בחברתו או ארגונו של הלקוח.

פיתוח מנהלים
פיתוח מנהלים