הקלף המנצח בניהול או כיצד שימוש מוגזם בג'וקר הורס את המשחק

הקלף המנצח בניהול

או כיצד שימוש מוגזם בקלף הג'וקר הורס את המשחק

לכל מנכ"ל יש את ה"קלפים הטובים" שלו. לרוב מדובר במנהלת או מנהל שכישוריהם ויכולותיהם עולים פי כמה על שאר המנהלים בחברה. המנכ"ל יודע שבחירה בהם מהווה "הימור" בטוח, הם יספקו את התוצאה הדרושה.

בדרך כלל מנהלים נבחרים אלה, מחוברים מאוד לארגון. הם בעלי כוח הנעה פנימי חזק, אמונה ביכולתם וכישוריהם וגם מרגישים מוערכים, הן על ידי מנהלם הישיר, המנכ"ל והן על ידי עמיתיהם ועובדיהם.

על פניו נראה כמו מתכון מושלם, שרק טוב יכול לצאת ממנו.

כשרוצים לנצח מניחים את הקלפים החזקים נכון?

אותם מנהלים נבחרים, לא רק שהם מבצעים כראוי את המשימות המוגדרות במסגרת תפקידם, הם גם מסייעים לעמיתיהם. כולם יודעים שהמנכל מעריך את דעתם, שהוא קשוב לדבריהם ולכן פונים אליהם גם בנושאים שאינם בליבת אחריותם. כך שמעבר לתפקידם הם גם מבצעים פעולות נוספות שמגיעות מעמיתיהם לניהול. כאשר משהו לא קורה כמו שצריך, סביר שהמנכ"ל ייוועץ בהם, אולי גם ייעזר בהם. כשיש צורך להאיץ תהליך מסוים הם יהיו הבחירה הראשונה. הם הקלפים המנצחים, בהם ישתמשו כדי "לקחת את כל הקופה".

לדוגמה:

לדוגמה, מנהל אחת מחטיבות הפיתוח בחברה, מסיים את תפקידו, עוד אין מחליף והמנכ"ל אומר בביטחון: "מה הבעיה, רמי (CTO) אתה בקלות לוקח את זה עליך נכון?" וזאת כשרמי אמון על 2 חטיבות הפיתוח ועל מחלקות ההטמעה וניהול הלקוחות.

דוגמה אחרת מתעשיית התיירות, מנהלת הקבלה יצאה לחופשת לידה ומנכ"ל המלון פונה לסמנכ"לית אגף החדרים ואומר לה: "אנחנו לא באמת צריכים מחליפה נכון? את עושה את זה עם יד קשורה ועין אחת הרי לפני שנתיים עשית את זה בקלות… וגם ככה תכף מסתיימת העונה".

בשתי הדוגמאות האלה, המצב בו נמצאים אותם מנהלים נבחרים, הוא מורכב. מצד אחד הם מוחמאים ומחוזקים, מנהלם הישיר והבכיר מאמין בהם, סומך עליהם, יודע שהם הטוב ביותר שיש. מצד שני הם גם ככה בעומס גדול בעבודה, כדי להצליח הם צריכים להיות ממוקדים, מעודכנים, חדים, מהירים וזה דורש זמן ומשאבים מנטליים רבים. להצטיין זאת עבודה קשה. הם הגיעו לאן שהגיעו בזכות הדרך הזאת. הם בוודאי לא ירצו לאכזב את מנהלם הישיר. הם לא ירצו שסירובם יגרום למנהלם לשנות את התפיסה שלו לגביהם…

כשמנהלות ומנהלים בוחרים בעצמם את עוצמת ההירתמות שלהם, בגבולות תפקידם וגם קצת מחוצה לו, הם נשחקים פחות מאשר קבלת עוד ועוד משימות חיצוניות שאינן תחת הגדרת תפקידם.

המצב מורכב כיוון שאלה נשים וגברים שיתקשו מאוד לסרב. הם לרוב לא יטרידו את האחרים בקשייהם, בתחושת השחיקה, בעובדה שהם עובדים מאוד קשה ובקושי מספיקים… (אדגיש שזהו אחד המצבים שמאפיינים שחיקה ניהולית – כשעובדים קשה ורק מספיקים. יש הבדל ענק בין תחושת הצלחה לבין "אני מספיק לבצע את המשימות שלי", לא סתם הציון: "מספיק" הוא השם שמתאר ציון 56).

אז מה הפתרון?

גם סוסי מירוץ צריכים לנוח

ההתחלה של הפתרון טמונה בהבנה, בהבנה של המנכ"ל. כשצריך לקדם משהו בארגון והמנכ"ל יודע שמנהל מסוים הוא "סוס מנצח" יהיה לו נוח וקל לתת לו את המשימה. כך קרה שבשיחה עם מנכ"ל שעסקה בחשיבה מחדש על חלוקת המשימות ומשאבי הזמן בין היחידות השונות בחברה, שאלתי מי הם שני המנהלים הכי טובים בחברה. המנכ"ל השיב, קרן ואסף. וציין שהוא יודע שכל משימה שייתן לשני אלה, הם יעמדו בה בצורה הכי טובה שיש ולא יוציאו הגה.

זה המקום שבו הבנתי שזיהינו את הקלפים המנצחים של המנכ"ל.

 

Gabriel12 | Shutterstock

המנכ"ל המשיך ואמר שקרן תוכל לקבל את הפרויקט של הלקוח החדש, תחתיה יכנס מנהל פרויקט ממחלקה אחרת והיא רק תצטרך לנהל באמצעותו ואסף יוכל להחליף את מנהל המכירות העסקיות שעוזב, עד שנמצא לו מחליף.

המנכ"ל הרגיש נחת שיש לו פתרון ויש לו על מי לסמוך. הזכרתי למנכ"ל שבישיבת ההנהלה האחרונה, עלה נושא העומס הרב שיש על המנהלים ובין הדוברים היו גם קרן ואסף.

המנכ"ל השיב לי: "עזוב, אלה סוסי מרוץ, הם הימור בטוח, אני לא דואג להם".

זה היה הרגע ששאלתי אותו, אם היה מוכן להמר על סוס מרוץ שסיים כעת מרוץ דרבי 1.5 מייל? האם היית מהמר על סוס מרוץ שמאמנו מריץ אותו ברצף שוב ושוב ועוד מוסיף עליו משקל?

ראיתי את הבעת פניו משתנה ואמרתי: "גם סוסי מרוץ צריכים לנוח", נכון לחשוב על חלופות נוספות לטיפול בפרויקט של הלקוח החדש ולאיתור מנהל מכירות למחלקה העסקית.

הנזק הסביבתי משימוש בקלפים המנצחים - הקלף המנצח בניהול: הסכנות

הנזק הסביבתי חשוב לא פחות מהנזק הישיר לאותם מנהלים חזקים ואיכותיים. כשמנכ"ל או כל מנהל שב ומשתמש באותם האנשים, המנהלים והעובדים האחרים, רואים זאת, מרגישים זאת. אצל חלקם תקטן האמונה ביכולת שלהם להשפיע, ביכולת שלהם לקבל אחריות, ברצון שלהם לעשות מעבר, ברצון שלהם להצליח – הרי מה זה משנה אם בסוף תמיד יבחרו באס או בג'וקר?

כיצד ירגיש מנהל שבמקום שמנכ"לו יישאל אותו היכן הוא חווה קושי או מורכבות ויסייע לו לשפר את ביצועי מחלקתו, הוא מנחית מנהל עמית או מנהל בכיר במחלקתו, כדי שזה "יעשה סדר" או יגרום לדברים לקרות?

הדבר בא לידי ביטוי גם בקרב העובדים ולא רק בדרגות הניהול. יש אפילו מושג שמתאר גם את המקרים האלה: "תקרת זכוכית". התקרה הזאת יכולה להיווצר מהרבה מצבים, אחד מהם הוא האמונה שיש גורם אחד או שניים בארגון שתמיד יבחרו, שתמיד יובילו, שתמיד יהיו הקלפים המנצחים.

MattAzz | Shutterstock

מנכ"ל, בארגונך נכון לגוון עם כל הקלפים כך שכולם יהיו חלק מהמשחק הארגוני, מהכיף וההנאה שלשחק ביחד, להשיג את המטרות כצוות מחובר ומגוון, צוות שבו לכל אחד יש תפקיד, שבו כל אחת יכולה להשפיע שבו כולם וכולן נרתמים האחת למען האחד, הם למען כלל הארגון.

זה בידיים שלך וכמו כל מאמן או שחקן שחמט משוכלל, נכון להשכיל ולהשתמש בכל הכלים על מגוון יכולותיהם ובכך לנצח ביחד איתם.

מאמרים מנצחים:

מתי צריך להתחיל בבניית תרבות ארגונית פיתוח ארגוני

כלבים מדיטציה ותרבות ארגונית