הסכנות שבסדנאות פיתוח מנהלים

Dangers of executive development workshops

The image at the top of this article: Shutterstock | Stokkete

הסכנות שבסדנאות פיתוח מנהלים

הסכנות שבסדנאות פיתוח מנהלים הן מרכיב חשוב שנכון להכיר בו ולקחת אותו בחשבון בבואנו לבחון את הצורך והרצון. חשוב לציין שיש סדנאות פיתוח מנהלים מעולות ואיכותיות בישראל, עם מרצים, מנחים ויועצים משכמם ומעלה. אולם, זה רק כלי אחד מארגז הכלים לשינוי ניהולי. במאמר ניתן כמה עצות פרקטיות כדי להפיק את המרב והמיטב ממפגשי סדנה לפיתוח מנהלים.

הסכנות שבסדנאות פיתוח מנהלים – על מה המהומה?

על הפער שבין המחשבה ליישום, שבין ההבנה להתנהגות

איזה פתרונות יש כדי להימנע מהסכנה ולעשות זאת נכון ובריא?

מה ניתן לעשות כעת?

הסכנות שבסדנאות פיתוח מנהלים - על מה המהומה?

כולם רוצים סדנאות פיתוח מנהלים, גם אצלנו יש פניות רבות לימי השתלמות, לסדרה של מפגשי סדנה לפיתוח מנהלים ופעמים רבות כאשר מתעמקים בסיבות ובמטרות, ביחד עם הלקוח. אנחנו מבינים שגם סדנה איכותית, מעוררת השראה ומלאה בכלים ניהוליים פרקטיים, לא תספיק בשביל לייצר את ההישגים והמטרות המבוקשות. אנחנו קוראים לזה "תשתית ארגונית לשיפור ביצועים".
כמובן שתמיד אפשר להביא סדנה שתעשיר את המנהלים במתודולוגיות ייחודיות, בכלי ניהול חדשים, בתובנות לגבי הגברת המוטיבציה או גם תוכן פרקטי יותר כמו התמודדות עם תופעת ההתפטרות הגדולה, שחיקה בעבודה, FOMO, וכד'.

אז היכן הסכנה?

הסכנה היא בתפיסה שתוכן סדנאי איכותי ככל שיהיה, הוא מעולה למחשבה, כשהוא מועבר בצורה מדויקת, מזמינה ומעוררת מחשבה אז גם קל לייצר הבנה בקרב המשתתפים. אין בכלל ספק שקהל מנהלות ומנהלים גם ידעו לזקק כמה תובנות ואף ינסו לשנות ולהטמיע את הרעיונות והכלים החדשים. אך מכאן ועד לשינוי מהותי ותשתיתי בארגון, המרחק הוא גדול. הפער שבין מחשבה ליישום, שבין הבנה להתנהגות, הוא פער שמורכב יותר לצמצם ולמלא במפגש הסדנה עצמו.

על הפער שבין מחשבה ליישום, שבין הבנה להתנהגות

נעשה תרגיל קטן, כל אחת ואחד עם עצמו, לחשוב על רעיונות וכלים ניהוליים שהכרתי בסדנה או מעמית למקצוע. כאלה שנראו לי נכונים, בריאים, טובים. כמה מהם מיושמים היום על ידי? מהם הקשיים שנתקלתי ביישום שלהם? האם העובדה שאני מיישם ומנהלים עמיתים או מנהלים בכירים ממני לא מיישמים מקשה ומפריע לי? לארגון?
כמה דוגמאות מה"שטח":

בחברה טכנולוגית מעולם הפארמה, מתקבלת החלטה להפוך מחברת שירותים לחברת מוצר. בישיבה של דרג הניהול הבכיר, בראשות המנכ"ל, כולם מסכימים שזה רעיון נכון.

כעבור מספר חודשים, תוהה המנכ"ל מדוע יש כל כך הרבה קשיים וחיכוכים, הרי כולם הסכימו שזה הרעיון הנכון, שזה הכיוון. לכאורה נראה משהו שלא אמור לעורר כל כך הרבה רגש והתנגדויות מצד המנהלים הבכירים, הרי הם הסכימו.
זהו בדיוק הפער, שבין מחשבה והבנה לבין היכולת ליישום ולשנות התנהגות. אפשר לפרוט זאת ולהסביר שלפני השינוי, מקומו של סמנכ"ל השיווק והמכירות היה גבוה יותר בסדרי העדיפויות של מחלקת הפיתוח, אולם עתה כשסמנכ"ל הפיתוח, צריך לדלוור (לגרום לדברים לקרות) מוצר אחיד על פלטפורמה משותפת, המיקוד שלו במוצר וסמנכ"ל השיווק והמכירות כמו גם מנהלי הלקוחות רק מאטים את מחלקת הפיתוח בכל מיני דרישות שלא רלוונטיות למוצר אלא לפיצ'רים קטנים וחסרי חשיבות למוצר (אך בעלי חשיבות גדולה ללקוח).

ברשת חינוך, בוצע תהליך של הגדרות תפקיד בשיטת אימ. בעלי התפקיד עצמו גיבשו את הגדרות התפקיד, את תחומי האחריות. אלה פורטו לשגרת ניהול ועבודה. עוצבו ממשקי עבודה שנתחמו בתדירות, מועד וגם במטרה ותוצרים שלשמם נוצר ממשק העבודה. הם אפילו הגדירו לכל תפקיד שלושה מדדי הצלחה.

כעבור שבועיים, מנכ"ל הרשת רותח ש"שום דבר לא קורה, דבר לא מתקדם". בבדיקה עימו מגלים שכמעט בכל יחידה ברשת, יש שינוי ואימוץ של חלקים מהתהליך. כשהמנכ"ל מעמיק ושואל את המנהלים לפשר הפער שהתגלה, כל אחת ואחד מהם מעלה קשיים ומורכבויות אחרות ומתשובותיהם עולה שהם עוסקים בשינוי, לא הכל מצליח להם. זאת למרות שהעובדים הם אלה שגיבשו את הגדרות התפקיד. שוב, הפער בין הבנה לבין עשייה, בין מחשבה לבין שינוי התנהגותי.

איזה פתרונות יש כדי להימנע מהסכנה וכדי לעשות זאת בצורה נכונה ובריאה לארגון ולמנהליו?

  • להגדיר מטרות
  • משאבי אנוש וסדנאות פיתוח מנהלים
  • אבחון ממוקד טרם הביצוע
  • במפגשים עצמם: משימות וסימולציות
  • ליווי וייעוץ למנהלות ולמנהלים
Low Section Of Man Legs Stumbling With A Carpet At Home
Shutterstock | Andrey_Popov

לפרוט את הרצונות והצרכים למטרות ויעדים שנרצה להשיג באמצעות התהליך. אנחנו מסתייעים בשאלות כדי להעמיק את ההבנה "העצמית" של אנשי הארגון. למשל לתאר את השינויים שנרצה לראות בשגרה הניהולית, בשגרת העבודה, בתהליכים, בקרב המנהלים והעובדים. לנסות ולדמיין איך נראית ההצלחה. לאחר שמגדירים את המטרות, לחשוב איזה אמצעיים קיימים היום בארגון כדי להשיג אותם? איזה תוכן קיים בקרב המנהלים והעובדים? איזה תוכן חיצוני צריך? איזה תהליכים או פעולות מחייבות ליווי מקצועי (פסיכולוגיה חברתית, ייעוץ ארגוני, הנדסת תעשייה וניהול…). את הכל ניתן לעשות עצמאית או עם חברת ייעוץ.

סדנאות פיתוח מנהלים אינם אחריות בלעדית של סמנכ"לית או מנהל משאבי אנוש של הארגון. פיתוח מנהלים בכלל וסדנאות פיתוח מנהלים בפרט, הם של ועבור המנהלים בארגון. מחלקת משאבי אנוש יכולה ליזום, לבקר, לנהל, לאחוז את התהליכים אולם זאת אחריות של כל מנהלת ומנהל. מחלקת משאבי אנוש תפעל בהתאם לעוצמתה בארגון וכדי להעניק תשתית ארגונית ניהולית שתאפשר את המימוש של התוכנית, כדי לבקר את איכות היישום. כדי להוביל בצורה מטריציונית כאינסטנציה מקצועית הבכירה בארגון האמונה על פיתוח אנשי ומנהלי הארגון.

סדנאות פיתוח מנהלים שנועדו לייצר שינוי ופיתוח אמיתי של מנהלות ומנהלים, צריכות להיות מחוברים להתמודדויות, קשיים ומורכבויות של הארגון. נכון הדבר שיש המון מן המשותף בניהול, אולם בכדי לייצר קשב ומעורבות חיובית ואיכותית אצל המשתתפים, המנחים והתוכן צריכים להיות תואמים לעולמם, לשפתם.

מה יוצר האבחון?

האבחון יוצר קרבה ושיח אמיתי ומחובר לארגון שמהווה את הבסיס לשינוי שיבוא בעקבות מפגש הסדנה. ניסיוננו מלמד שעל אף הדמיון הרב שבניהול בני אדם, היכולת של מנהלות ומנהלים להתחבר לתוכן טמון בשיח שעוסק בהם, בדברים הספציפיים שלהם, במקרים ודוגמאות מתוך היום יום שלהם. תמיד ניתן להוסיף ולעבות בדוגמאות מארגונים וחברות אחרות אך החיבור האמיתי הוא עם עולם התוכן המוכר והקיים שלהם. דוגמה טובה היא הרצאה שלנו על חדשנות "3 פינות לחדשנות שלי" שעוסקת ביצירת מרחב ארגוני לחדשנות ויוזמה. כאשר היא הופכת לסדנה, היא רותמת מכל דוגמה חיצונית לארגון, תהליך שמודגם בארגון עצמו על ידי מנהליו. כך שבפועל המנהלות והמנהלים בסדנה חושבים ועובדים על תהליכים ופעולות שלהם – שהם הבעלים שלהם. האבחון המקדים לא צריך להיות אבחון ארגוני רחב ומעמיק שמתפרס על חודשיים ומאות שעות עבודה. אלא משהו נקודתי שמגיע כדי להכיר את השפה, להבין את צבעי ה"פאזל הארגוני" ולאסוף מידע ודוגמאות שיכולות לשמש את מנחי מפגשי הסדנה כדי לסייע בהתאמת הכלים ובמתן מענה ופתרונות שהולמים את התרבות הארגונית הקיימת.

כאשר מדובר במפגשי סדנה שבהם מגיעים המנהלות והמנהלים להקשיב וללמוד, מורכב להבטיח יישום. כי שינוי מחשבתי יכול לקרות, אולם להביא את עצמך לפעול אחרת, להסתכן בכך שלא יצליח לך, דורש משאבים גדולים יותר. כאשר זה וולונטרי, אז גם מבין המנהלות והמנהלים שהתחברו לתוכן במפגש הסדנה, יהיו כאלה שלא ינסו לשנות. יהיו מי שינסו ובהתנגדות הראשונה ישובו לסורם וכמובן שיהיו גם מי שיצליחו 😊. כך כאשר מכניסים משימות יישומיות בין מפגש סדנה אחד לזה שאחריו, מייצרים מנגנון מחייב. כלי ניהולי שנלמד במערכה הראשונה, ימומש עד למערכה השניה. כאן נכנסים לתמונה גם סימולציות, משחקי תפקידים ותירגולים.

כדי לצמצם את הפער שבין מחשבה והבנה של תוכן או כלי ניהולי חדש לבין יישומו, נכון לשלב תרגולים וסימולציות. משחקי התפקיד מסייעים לחיזוק האמונה בכלי או ברעיון שעלה בסדנה. הם מאפשרים "תרגול ביבש" של מנהלות ומנהלים. כאשר מתבצע שיח ומשוב על הסימולציות והתרגולים, המנהלים שומעים האחד את השניה ולומדים זה מזה. דבר שהוא חשוב ובעל ערך גדול מאוד ליישום בהמשך בשגרת הניהול והעבודה. המנהלות והמנהלים חווים על בשרם את שיכול לקרות בהמשך עם צוותם. הכנה שתסייע להם להתמודד עם התנגדויות או התנהגויות שקרו בסימולציות ובתרגולים.

המלצתנו החמה והאחרונה למאמר זה, היא להוסיף ערוץ ייעוצי שמלווה את מפגשי הסדנה. אנו סבורים שזאת ההמלצה החשובה ביותר. לאורך השנים ראינו מנהלות ומנהלים, חזקים ואיכותיים, שיודעים להוביל תהליכים ונחשבים כמוצלחים בתחומם, התקשו בהטמעה של כלים ניהוליים חדשים. סבלו מהתנגדויות רבות לשינוי תהליכי עבודה או מבנה ארגוני. זאת גם כאשר הגיעו חדורי מוטיבציה ממפגשי הסדנה ומלאים בביטחון ואמונה שזה הדבר הנכון ביותר. למנהל יש אחריות רבה והקשב המרכזי שלו יפנה לליבת עבודתו ומקצועיותו. שינויים בתפיסות חשיבה, הטמעה של כלי ניהולי חדש או עיצוב ומיסוד תהליכי עבודה להשבחת ביצועים, אינם בליבת עשייתו. יועץ שמלווה בפגישות אחד על אחד את אותו המנהל, יכול מאוד לסייע. להיות גורם מהותי עבור אותם מנהלת או מנהל שמעוניינים באמת ובתמים בשינוי, בשיפור, בהשבחת ביצועיהם או ביצועי אנשיהם. היועץ פועל בהתאם לאג'נדה של המנהל ולאורה. הוא מסייע לו להוביל ולהכווין את התהליך בהתאמה לצוותו ולאור חזון וערכי הארגון. חשוב לציין שעד היום כל מנהל שקיבל אצלנו יועץ מלווה, טען שזה היה הגורם המרכזי בהצלחת התהליך שלו (של המנהל). התהליך יכול להיות מתן פגישת ייעוץ אחת לכל מפגש סדנה למנהלים נבחרים או למנהלים הבכירים. או אפילו מספר פגישות ייעוץ למנהלים שירצו בכך.

מה ניתן לעשות כעת?

ראשית נאמר שגם לנו יש הדרכות וסדנאות פיתוח מנהלים והרצאות על מנהיגות, ניהול, מוטיבציה, חדשנות ועוד. 
שנית לחברת אימ.טק, "אחותנו" הפועלת בעולמות הטכנולוגיים, יש תהליכי פיתוח מנהלים מותאמים כחליפה מחייט לארגונך וגם את ה"בוסטרים".
הבוסטרים הם סדרה של מפגשי פיתוח מנהלים סביב נושאים הרלוונטיים לתהליכים שמתרחשים בארגון באופן "טבעי" ומתאימים ככפפה ליד. גם להם ניתן להוסיף תהליכי ליווי וייעוץ כדי לחזק את התהליך הארגוני ולעגנו בקרקע יציבה למען דורות הניהול הבאים. כמובן שהמלצתנו נותרה כפי שהיתה בהתחלה, בעת הצורך לפרוט לעצמך את הסיבות והמטרות לתהליך פיתוח מנהלים. או במילים אחרות מה ברצונך להשיג? ולשתף את חברת הייעוץ בכך. כדי שהתהליך שיוצע לך, לא יהיה רק מפגשי סדנה מתובלים בהומור ועם המון תובנות, אלא גם ליווי תהליכי. תהליך שיהפוך את המחשבה לשינוי לתוכנית יישומית, את הרעיון לפרקטיקה ניהולית, את ההבנה להתנהגות אחרת ומטיבה.