תכלס אכילס על עקב אכילס בארגונים

ירים יד מי שהילדים שלו קוראים ספרים בבריכה? יופי, רק ווידאתי שאין אף אחד כזה בקהל.

 הבן (הלא) הגדול שלי הביא לי אתמול ספר מהספרייה של הבריכה בישוב וביקש שאקרא לו. כשהבנתי באיזה סיפור מדובר ניסיתי לשכנעו להביא ספר אחר, אבל ללא הועיל. כך פתחתי את הספר על המיתולוגיה היוונית, וניסיתי בחריקת שיניים להבין איך מבטאים את השמות של הגיבורים.

הגעתי לסיפור של אכילס ועשיתי את ההתאמות המתבקשות: מספרים שהיה פעם תינוק בשם אכילס. לאבא שלו קראו פלאוס ולאמא שלו קראו תטיס. אבא של אכילס היה גיבור, כמו אבא שלך. עד כאן?!

כשאכילס נולד אמא שלו כל-כך אהבה ודאגה לו, כמו אמא שלך, עד כדי כך שהיא ניסתה להפוך אותו לבן אלמוות. זה אומר, שהיא לא רצתה שהוא ימות אף פעם ובטח לא במשמרת שלה.  מה היא עשתה?! היא תפסה אותו בעקב עם הראש כלפי מטה וטבלה את כל גופו במים המכושפים של נהר הסטיקס. לאחר שעשתה זאת כל גופו הפך לבלתי פגיע חוץ מהעקב שנשאר מחוץ למים. הוא הפך ממש לגיבור בלתי פגיע (סופרמן, ספיידרמן, איירונמן, יו-ניים- איט) למעט… העקב, שאם משהו יפגע בו, במילים יפות "הלך עליו". איזו אמא מבולבלת, איך היא שכחה לטבול את העקב, אבא בטוח לא היה שוכח.

באחת המלחמות, שנקראה טרויה, ירו באכילס בעקב באמצעות חץ מורעל של גיבורים, ולמרות שנחשב לגיבור בלתי מנוצח הוא מת מפגיעה פשוטה בעקב. סוף סיפור, לך לבריכה אני כבר בא. 

מסקנות מסיפור עקב אכילס לארגונים

1.      לכולנו יש עקב אכילס. למרות שיש לנו ערמות של שיריון תמיד יש נקודה חלשה שבה ניתן לפגוע בנו.

2.      אף אחד לא חסין: לא בני אדם ולא ארגונים. גם הארגונים החזקים ביותר יכולים להיפגע בגלל שלא טיפלו בעקב אכילס שלהם. ארגונים הסבורים שהם בלתי- מנוצחים יכולים להיכחד בגלל נושאים פשוטים יחסית שלא טופלו: משאב אנושי לא יציב, מוצר עם בעיות ידועות מראש, מנהל עם קושי ביחסי-אנוש, חוסר שיתוף פעולה בין מחלקות, מערכות מידע מיושנות ועוד.

3.      ביצוע תחקירים: האם דלף מידע מודיעיני על העקב של אכילס (אומרים שזה אפולו). ארגונים רבים לא לומדים מטעויות ומחפשים אשמים במקום לנסות למנוע את אותו הכשל פעם נוספת. במקרים רבים הניסיון לתחקר את המקרה הופך למסע נקמנות בין עובדים והארגון לא לומד. ביצוע תחקיר מעמיק הוא כלי מרכזי ללמידה ולצמיחה ואסור לוותר עליו, גם במגבלות של זמן. נציין שאצלנו באי"מ הדרכות נהוג להגדיר שמי שמבקש תחקיר הוא עובד או מנהל שמעוניין להפיק לקחים ולהטמיע את מסקנותיהם – זהו שיח של מציאת פתרונות ולא חיפוש אשמים.

4.      אתה יודע שהמקום רגיש, לא תנקוט במספר אמצעי הגנה?!  במקרים רבים הכתובת היתה על הקיר: העובד המצטיין איים בעזיבה, הלקוחות משמיצים את המוצר, הלידים לא מקבלים מענה. עקב האכילס ידוע אבל לא מטופל מבעוד מועד. תכנון הינו כלי ניהולי מרכזי ולכן נכון לתכנן במקום להגיב (מה שנקרא לעיתים בפי כל "כיבוי שריפות").

5.      כל מקרה מורכב ניתן לפשט, כך: בתחילה אפשר לתאר בצורה פשוטה וברורה כך שגם ילד בן חמש יוכל להבין. תהיו קצרים, כמו חצאית מיני: מספיק קצרה לשמור על עניין, ארוכה מספיק לכסות את הנושא (סלסט האדלי).  תזמינו את הנוכחים והנוגעים בדבר לשוחח על כך, להתייחס ולחשוב יחד עמכם, יתכן מאוד שאחד מהם מחזיק ללא ידיעתו בפתרון מצוין לסוגיה. 

לסיום, מנהל או עובד בארגון? נציע לך לשאול את עצמך שלוש שאלות בכל בוקר:

א.      מהו עקב האכילס שלך אל מול המשימות שאתה מנהל?

ב.      מהו עקב האכילס שלך אל מול העובדים שאתה מנהל/המנהלים שלך?

ג.        מה ההשלכות של איטיפול בנושאים אלו בטווח הקצר והארוך?

 

מוגש כחומר למחשבה, כמה שניות לפני קפיצה לבריכה…

דוד להב
דוד להב מנהל יחידת המחקר באי"מ הדרכות

משולחנו של דוד להב

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.