"בוא נעשה ממך מותג", "צריך למתג אותך מחדש", "הלוגו שלך לא טוב", "מיתוג נכון יביא לך לקוחות חדשים" ועוד דוגמאות רבות מציגות מציאות רצון לשינוי ושיפור יותר מאשר יכולת ביצוע.

מוצר, שירות או חברה הופכים למותג באמצעות קהל הצרכנים, לא ניתן לשלוט בכך, כן אפשר להשפיע. ההשפעה יכולה להיות חיובית וחיונית או הרסנית ומכרעת.

לכן בחרנו לכתוב על בנייה של שפה שיווקית ומיתוג מחדש.

מה היא שפה שיווקית ?

שפה שיווקית היא "סט הכלים" המיועד לשלוט באופן הצגת זהות החברה: סימנים מסחריים, הצגה חזותית (פרסומות, מסמכים, צי רכב ומטוסים, כרטיסי ביקור, עיצוב משרדים ועוד).

השפה השיווקית מורכבת לרוב ממספר מרכיבים:

סמליל – בלע"ז לוגו, (משמעות המילה לוגוס ביוונית הוא מילה) כאשר הכוונה לסימן המסחרי. סימן מסחרי יכול להיות ציור או סרטוט הקשור לחברה, חותמת, סמל, מונוגרמה או כל אמצעי גרפי אחר. הסמליל עבר שינוי, במאה העשרים מרבית הסמלילים היו אייקונים דו ממדיים כיוון שהשתמשו בהם בעיקר בדפוס. למשל הסמליל של דפי זהב שהיה היד עם שתי האצבעות. היום יש יותר אייקונים ואווטארים. האייקון הינו סמל ויזואלי שצריך לשדר מסר כדי לייצר עמדת שוק. האווטאר לעומת זאת הינו סמל שניתן "להחיות", למשל דפי זהב צירפו לסמליל שלהם מזלג כאשר מדובר באתר המסעדות, טבעת יהלום כאשר מדובר באתר מתחתנים, פלסטר כאשר מדובר באתר רופאים. חלק מהסמלילים יכולים להפוך לאווטארים. חשוב לציין שיש לא מעט חברות שבחרו ששם החברה יהיה מרכיב מרכזי בסמליל שלה או לעיתים חלק ממנו. לוגוטייפ הינו גופן מובחן המייצג לייצוג מוצר, שירות, חברה או ארגון.

שם החברה או הארגון – פשוטו כמשמעו.

סלוגן – אמירה שמחזקת את הצורך שהתעורר אצל הצרכן, מסר קצר ומדויק.

צבעי מותג – הצבעים, לרוב שניים שלושה צבעים שבהם משתמשים.

צליל – לא לכל החברות יש צליל, אולם לחלק גדול יש. למשל הצלצול של נוקיה, המנגינה של ווינדווז.

ריח – תקשורת כימית ידועה כבעלת השפעה חזקה ביותר, חברת אמבר קומבי אנד פיץ' למשל ידועה בריח המיוחד שמגיע גם לרדיוס של מאה מטר מחוץ לחנויותיה.

למה בכלל צריך שפה שיווקית ?

זאת הדרך לומר "מי אתה", ארגון או חברה מספקים שירות או מוצרים ומעוניינים שציבור הצרכנים ירכוש אותם, הקשר בין החברה לצרכן, בין מוכר לקונה הוא באמצעות השפה השיווקית. זאת כמובן מעבר לגורם האנושי (לקריאה על תקשורת שיווקית).

חשוב להבין שמיתוג הוא "אריזה" נכונה של רעיון עסקי (מוצר או שירות).

כיצד הלקוח הפוטנציאלי מקבל את המידע ?

יש דרכים רבות להגיש מידע אולם מעטות הן אלה שמצליחות להתבלט ולקבל את תשומת ליבו של הצרכן ובאופן שיניע אותו לרכוש. בדיוק כפי שאיש מכירות לא ניגש לאדם שנכנס לחנות ואומר לו: "יש לי חולצה בדיוק בשבילך במחיר 287 ₪" אלא ממתין ללמוד את הלקוח, לראות מה מעניין אותו, מציע עזרה, מחמיא, מציע חלופות ורק כשהלקוח כבר מעוניין הוא מבצע את המכירה ואת שידרוגה, כך גם בשימוש בשפה השיווקית בכדי לנסות ולהשפיע ולייצר מותג או לפחות לעודד לרכישה.

השלבים הם:

א.      הלקוח הפוטנציאלי מבחין במוצר – כתוצאה משילוב צבעים נכון, ציור מפתיע או טכניקה אחרת של משיכת תשומת הלב.

ב.       במוחו של הלקוח עולה השאלה "מה זה?" – התשובה היא לרוב שם המוצר ושימושו.

ג.        השאלה הבאה היא "למה זה מתאים לי? למה אני צריך את זה?" – התשובה צריכה להיות באמצעות מסר קצר וקולע.

ד.       מרגע שהתעורר הצורך יש לחזק אותו – מידע נוסף אודות המוצר או השירות שניתן כדי לחזק את בחירת הלקוח.

ה.      סגירת עסקה – השיח שמתקיים ומברר את הפרטים הקטנים כמו איכות, תוקף, בטיחות וכמובן מחיר.

אם המידע מוגש ככזה שעונה על השלבים, המחיר אינו השיקול המרכזי, להיפך.

שפה שיווקית היא תשתית לשיח, יש לא מעט שטועים וחושבים ששיווק זה חברה שמדברת על עצמה – פעולה שכמעט וזהה לאדם שמדבר אל עצמו. מלאכת השיווק היא השיח שמתקיים בין החברה לקהל צרכניה.

איך אנחנו בונים ומייצרים שפה שיווקית עבור ציבור לקוחותינו ?

בבואנו לבנות זהות חדשה או מחדש לציבור לקוחותינו נדאג לשלב בין רצונותיו של הלקוח לצרכיו ולהבנת קהל הצרכנים שלו. השפה השיווקית היא אוסף של כלים שמסייעת לגשר ולהגיש את המידע נכון.

הדרך היא באמצעות: בידול – שיתוף – חדשנות – תוקף – טיפוח ושינוי.

שפה שיווקית מסייעת לקהל הצרכנים לייצר מותג, תחושת הבטן שלנו לגבי מוצר או שירות הם אלה שבונים מותגים.

יש שני כלים מרכזיים איתם אנו עובדים ליצירת שפה שיווקית:

  1. שאלון אפיון שפה שיווקית – שאלון שמוגש לחברה או לארגון ומטרתו להבין כיצד אנשיה רואים וחושבים על החברה, מה המטרות שלהם ביצירת השפה השיווקית (מה הם רוצים להשיג), כדי להעמיק ולהבין יש בשאלון לא מעט דוגמאות ועל הלקוח למלא את העדפותיו החל מצבעים, דרך צורות ועד לעולם מושגים טקסטואלי.
  2. דיאלוג שמתחיל עם השאלון וממשיך תוך כדי יצירת השפה השיווקית. בדיאלוג אנו מנסים לחשוב כפי שיחשבו ציבור הלקוחות ולעיתים אף מערבים אותם בתהליך.

יצירת שפה שיווקית באי"מ הדרכות נעשית בצוות חשיבה המורכב ממספר אנשי מקצוע:

נציגי החברה או הארגון (הלקוח שלנו), מנהל הפרויקט, מעצבת גרפית, איש יחסי ציבור ולעיתים מתכנת ווב.