כבר ראינו באתר זה את חשיבותה של תוכנית עסקית וגם מאמר שלם על הכנת תוכנית עסקית, כל שנותר לנו הוא לגשת לכתיבת תוכנית עסקית. במאמר זה נעבור על ראשי הפרקים החשובים ביותר בתוכנית עסקית וקצת על סגנון של כתיבת תוכנית עסקית.
בכתיבת תוכנית עסקית עלינו לזכור שחוץ ממך יהיו לה עוד קוראים, מנהל הבנק שמאשר את ההלוואה, משקיע שתרצה לגייס, אפילו חברת ייעוץ עסקי או יועץ ארגוני שירצו להבין יותר את חברתך. לכן רצוי שתקפיד לבחור גופן (פונט) שהינו קריא וברור וכזה שלא מקשה או מעייף את הקורה. אפשר לתת גוון אישי ולשחק עם גדלים, הטיות וגופנים ויחד עם זאת להקפיד שזה יהיה במידה.
חשוב שיהיה רווח בין השורות, שהכתיבה תהייה מסודרת וברורה ולא אסוציאטיבית. חובה להגות את הטקסט ולהקפיד על כללי נוסח וניסוח כאחד. במידה ויש לוגו וסלוגן אז לשלבם בתוך התוכנית. חשוב שיהיה מידע רלוונטי לקורא בד בבד עם המידע על המוצר עצמו. במידה ויש מצגות, גרפים ונתונים כדאי שיהיו מאורגנים בצורה ברורה שאינה משתמעת לשתי פנים ומספקת את המידע באופן חזותי מרשים ומדויק. חובה שכל העמודים יהיו ממוספרים, שתהייה הקפדה על אחידות בתאריכים, אופן הצגת נתונים, כותרות וכד'. בסיום כתיבת התוכנית הקפידו לעדכן או לייצר תוכן עניינים קצר שיבוא אחרי דף הכותרת. חובה שבתוכנית יהיו כל הפרטים על העסק או המוצר כמו גם פרטי התקשרות בכל האמצעים הקיימים. מדובר על כרטיס ביקור מורחב ביותר וחשוב שנזכור ש"אין הזדמנות שנייה לרושם ראשוני" (ד.א. ימב"א).
עם מה מתחילים ?
מבוא / הקדמה / ניתן גם לקרוא לחלק זה "תמצית מנהלים" – הרעיון מאחורי חלק זה הוא לתת סקירה קצרה, עניינית וממצה על הרעיון. מדובר בחלק שמיועד לקוראים שזמנם קצר. חלק זה חשוב שיהיה כתוב בצורה שתניע את הקורא להעמיק בקריאה הלאה.
רקע או מהלכים שקדמו לרעיון / מוצר / שירות – המלצתי היא לכתוב זאת בצורה מעניינת ונעימה, סיפור שמכיל את הרקע יכול להיות מאוד שימושי. בחלק זה יש לכתוב על התחום בו תפעל, חשוב שתציג את הידע שלכם ואת מהימנות הנתונים שתכתוב. התפלגות לקוחות ומוצרים, קשיים קיימים ועוד.
הליבה – הרעיון / המוצר השירות – בחלק זה של כתיבת תוכנית עסקית תפרט בכל הקשור לחידוש שלך, המוצר והשירות שלך. זה המקום שבו תרחיב על פלחי השוק או השווקים הפוטנציאליים שלך, אפשרויות הצמיחה. בחלק זה חובה לפתח את אפשרויות השיווק וערוצי הפרסום שנכונים לך (ניהול השיווק, קידום מכירות קד"מ, קידום מותג ומיתוג), המתווה לאסטרטגיית השיווק והמכירה. בסופו של יום מוצר אינו ערובה להצלחה בשיווק או מכירה. חובה להקדיש לכך מחשבה.
ניתוח פיננסי – החלק שמחובר לקרקע, מה שמחבר את החולם למציאות ואמור להציג באופן כמותי ומשכנע את הרעיון. רצוי שחלק זה יחולק למספר תחזיות, החל מהמקרה הגרוע ביותר (Worst Case Scenario) ועד למקרה הטוב ביותר. יש שנוהגים להוסיף לחלק זה את הנתונים על ההלוואות, היוון ועוד מונחים פיננסים. החשיבות במידה ומדובר בגיוס משקיע או בהלוואה מבנק הוא הצפי להחזר ההלוואה. גם כאן יש משקיעים שיחפשו את הריבית על ההלוואה ויהיו כאלה שיחפשו את מה שיאפשר להעמיד את הרעיון למכירה לחברה חיצונית או הנפקה ציבורית למשל. חשוב שתקדישו לחלק זה מחשבה נוספת שתבוא בהלימה לאדם שאמור לקרוא את המסמך. יכול מאוד להיות שכתיבת תוכנית עסקית אחת תתפצל לשתי תוכניות עסקיות שההבדל ביניהן הוא בסוג הגורם אליו פונים ומטרותיו. לא מדובר בשינוי התוכנית אלא בסמנטיקה בעיקר.
באי"מ הדרכות נשמח לסייע ולהכווין בכל שלבי כתיבת תכונית עסקית במידה והרעיון יעניין אותנו ונרצה להמשיך ולהירתם להצלחתו.
בהצלחה בכתיבת תוכנית עסקית.