מנהל/ת – נמאס לך לכבות שרפות ? להתעסק כל הזמן בשוטף ללא יכולת להרים את הראש ולתכנן ? היומן עמוס בפגישות והן לא ממש מובילות לתוצאות הרצויות ? מנהיגות ואסטרטגיה הם מושגים שלא מפחידים אותך ? זה מאמר בשבילך!
שמות רבים נקשרו למנהל אסטרטגיה, החל ממנהל ארגוני, שעבר התפתחות למנהל פיתוח ארגוני, בחלק מהארגונים והחברות העסקיות התפקיד עדין נקרא מנהל פיתוח עסקי או מנהל אסטרטגיה שיווקית ומנהל פיתוח אסטרטגיה. לעיתים מדובר בתפקיד רם דרג, סמנכ"ל או תפקיד בכיר אחר ולעיתים בדרגת ניהול בינונית שסמכותו באה בהלימה למטרת תפקידו שהיא תיאום בין הרמות הטכניות לבין עצמן והרמות המוסדיות (היררכיות) של הארגון מתוך מדיניות ארגונית מסוימת או השקפת עולם. לא ברור?! מטרת המאמר לשפוך אור על אחד מהתפקידים החשובים ביותר בעידן הניהול של ה-121!
הקושי:
תנאי אי הוודאות ששולטים בעולם העסקי והארגוני, התחרות שגוברת, המשאבים שמצטמצמים, השיווק שהופך ממוקד יותר ויותר וההכרח לייצר תוצאות טובות יותר עם הקיים מביאים את הארגון והחברה העסקית לנקודות הקצה, לשיא היכולת ולעומס אדיר על המנהלים והעובדים. התוצאות לא משביעות רצון…
איך יוצרים יתרונות תחרותיים בשיווק, שירות ותפעול לטווח הקצר והארוך ?
הפתרון:
ניהול אסטרטגי על ידי מנהל אסטרטגיה או מנהל פיתוח אסטרטגיה שאמון על התכנון האסטרטגי של הארגון או החברה העסקית. לא כל מנהל ארגוני או מנהל פיתוח ארגוני מסוגלים לבצע את תפקידו של מנהל אסטרטגיה.
מה זה בכלל מנהל אסטרטגיה ?
מנהל פיתוח אסטרטגיה או מנהל אסטרטגיה הינו תפקיד רוחבי ואופקי בארגון או בחברה. מצד אחד מדובר במנהל שאמון על החדשנות והיצירתיות בארגון שחשיבתו היא לעתיד ולטווח הארוך ומצד שני זהו מנהל שחייב שרגליו יהיו מחוברות לקרקע, לכאן ולעכשיו וידע לדאוג גם לטווח הקצר במקביל ולקיים.
מנהל אסטרטגיה לא רק יגבש את האסטרטגיה של הארגון אלא ייצור תשתית ארגונית לתהליכי חשיבה, מערכות מדידה והערכה כדי לשמור על שיפור תדיר, שיטתי ועקבי וכמובן יהווה מנחה, יועץ ומדריך בתהליכים של יישום ותפעול הקשורים לאסטרטגיה. כל תהליכי שינוי ארגוני יהיו תחת אחריותו. מדובר במנהל שמדלג בין החזון לבין היישום הלוך ושוב. החלק הביצועי של מנהל האסטרטגיה אינו פחות חשוב, להיפך.
מהן היכולות שדרושות למנהל אסטרטגיה בכלל ומנהל אסטרטגיה שיווקית בפרט ?
חברות עסקיות וארגונים חייבים להטמיע תהליכי ניתוח תכנון ויישום אסטרטגיים מובנים. תהליכים אלה יהוו את התשתית הארגונית לביצוע מדידה והערכה אפקטיבית בכדי להמשיך ולשפר תוך כדי תנועה. זאת הקרקע ליצירת יתרון תחרותי בר קיימא שליבתו הטווח הארוך. לא מדובר במנהל אסטרטגיה שהינו ממציא שמראשו עולים רעיונות חדשניים אלא, אדם שמסוגל לייצר צוות חשיבה (פיתוח צוותי עבודה), שיתופי פעולה פנים ארגוניים בין מחלקות, בין מנהלים ובין עובדים ולהביא את הפתרונות לכדי יישום וביצוע ובזמן סביר ורלוונטי. הידע הבסיסי למנהל פיתוח אסטרטגיה בארגון הוא גיבוש אסטרטגיה ארגונית, היכרות והבנה של תיאוריות בתחום הייעוץ והפיתוח הארגוני, בעל כלים וידע מעשי בתכנון אסטרטגי ובתהליכי מדידה והערכה. (לחץ לקריאה נוספת על מערכי מדידה והערכה לשיפור – מלפ"א מערך לימוד פנים ארגוני).
הכוח האמיתי של מנהל אסטרטגיה הוא בשיפור השדרה הניהולית
העוצמה של ארגון או חברה מתבטאת ביכולות השדרה הניהולית, חלק מתפקידו (החלק המהנה לטעמנו) הוא פיתוח מנהלים ומנהיגות: ניהול שנכון לזמננו, ניהול זמן וניהול עצמי, מתן כלים ניהוליים למדידת תהליכים, שיפור מיומנויות ניהול ולעיתים גם שינוי תפיסות ניהוליות שנשארו אצל חלק מהמנהלים מהעידן התעשייתי ואינן מתאימות לא לניהול היום בכלל ולא לניהול של דור הY בפרט. מנהל אסטרטגיה לא פעם מהווה גורם מרכזי בניהול משברים (לחץ למאמר: ניהול משברים תובנות ניהוליות מהתרסקות מטוס).
איזה ארגון או חברה זקוק למנהל אסטרטגיה ?
מנהל אסטרטגיה נמצא כמעט בכל ארגון או חברה גדולה או לחילופין בחברה או ארגון שצומחים במהירות ומתרחשים בהם הליכי שינוי נרחבים ומהירים. בחברות קטנות נמצא מנהל ארגוני ולעיתים מנהל שיווק שהוא מנהל אסטרטגיה שיווקית. יש חברות שמנהל משאבי אנוש או מנהל הדרכה הפכו להיות אלא שאמונים על פיתוח המנהלים אולם במקרה זה לא מדובר במנהל אסטרטגיה כיוון שאין את כל המטרייה והאחריות של מנהל אסטרטגיה שהינו מרכזי בארגון. ניתן לומר שבעולמנו היום כל חברה שאין לה מנהל אסטרטגיה תזדקק לו בקרוב מאוד.
חשוב לדעת: מנכ"ל אינו מנהל אסטרטגיה
היום, קיימות חברות וארגונים שבהם המנכ"ל עבר הכשרה או קורס לניהול אסטרטגי ולכן בארגון אין תפקיד מוגדר כמנהל אסטרטגיה. לעיתים גם סמנכ"ל השיווק נקרא סמנכ"ל או מנהל אסטרטגיה שיווקית. שני המקרים אינם ערובה טובה לשיפור בתוצאות ולתהליכי שינוי איכותיים. חשוב להבין שמנהל פיתוח אסטרטגיה הינו תפקיד שמצריך משרה מלאה והתמקצעות ספציפית. בכובע סמנכ"ל שיווק או מנכ"ל אין די זמן ופנאי להתעסק עם סוגיה חשובה של גיבוש אסטרטגיה ארגונית. מה גם שמתוקף תפקידם היכולת שלהם למעורבות בפרטים הקטנים למשל בניית אסטרטגיית מכירות עם מנהל המכירות אינה טובה דיו.
כלים לשימושו של מנהל אסטרטגיה בארגון או חברה עסקית
- מודלים לפיתוח אסטרטגיות: SWOT, מודל חמשת הכוחות של פורטר, מודל ארבעת הממ"ים וכמובן מודל התנין הבבלי לפיתוח אסטרטגיה מבית אי"מ הדרכות.
- ידע בניהול שינויים וניהול ביצועים.
- כלי אבחון ארגוני ופיתוח צוות מנהלים ועובדים.
- לקוח סמוי ותצפיות בארגון.
- כלים ייחודיים לאי"מ הדרכות: ניהול ישיבות בשיטת גו נו גו, שיחות חתך לקביעת יעד עצמי, טבלת מדידה והערכה לתהליכים ולתפוקות (מדידה של תהליך ולא מדידה של תוצאה) ותבנית שיחת אתגרי ארגון.
באי"מ הדרכות מטרתנו העיקרית היא לייצר סביבת עבודה ואקלים ארגוני שיהווה תשתית חיובית לרתימת העובדים למלאכתם. העובדים ישתפרו וירתמו לעמידה ביעדים ממקום של הנעה פנימית, של הנאה ושל מחויבות אמיתית לארגון בו הם עובדים ובו הם חברים. מטרת כלי המדידה והבקרה הינם פדגוגים, דהיינו ללמד ולשפר ולא כחרב על עורפם.
באי"מ הדרכות אנו מאמינים שמרבית הפתרונות נמצאים בתוך הארגון עצמו. בפיתוח ארגוני שמתבצע אצל לקוחותינו אנו מאתרים מנהלים שיכולים לאחר הכשרה והסמכה להפוך למנהלי אסטרטגיה ארגונית בחברתם. לעיתים אף נמליץ להוציאם על חשבון הארגון או החברה ללימודים אקדמיים בתחומים הקשורים לניהול אסטרטגיה.
נשמח לעמוד לשרותכם.