מיומנויות ניהול: ניהול אינו דבר טבעי, הוא לא נוצר בטבע אלא הומצא על ידי בני אדם. כמו כל המצאה טובה עליה לעבור מידי פעם שינויים כדי להתאימה לרוח התקופה ולהתפתחותו של האדם.
אנחנו חיים בתקופה שהעולם העסקי והארגוני מחייב לשפר מיומנויות ניהול כיוון שתפקידו של המנהל הינו חיוני והכרחי, לתפקוד הארגון. אירוע קטן בארגון יכול להיות מועצם ומוגבר בגלל אופיו הרשתי של הארגון, דבר שעלול להביא למשבר. מידת מהירות התגובה, הגמישות והסתגלנות כמו גם יצירת תשתית חדשנית לפתרונות ומענה הינם תפקידם של מנהלים.
הקושי:
הקושי המרכזי הניצב בפני מנהלים היום הוא יצירת סביבת עבודה והתנהגות ארגונית שבה כולם פועלים במשותף. העובדים מעורבים ומרגישים בעלי משמעות ונרתמים מתוך כוח פנימי בלתי נראה להגשמת חזון הארגון ומטרותיו. התמריצים הנפוצים של עולם הניהול מתאימים לתחום צר של הנעה (מוטיבציה חיצונית) של עובדים. שיפור מיומנויות ניהול הן התחלה של תפיסה ניהולית חדשה.
ניהול שמחפש שליטה, בקרה, אכיפה ומוסיף דרישות , נהלים והוראות "שיטור" עלול לייצר חוסר יעילות הולך וגדל ועובדים שמחפשים את מקום עבודתם הבא ואינם פרודוקטיביים כבעבר.
הפתרון:
פיתוח ושיפור מיומנויות ניהול המתאימות לתקופתנו. תקופה שבה מימוש עצמי, אוטונומיה ושליטה על הזמן העצמי וכמובן תחושת המשמעות והייחוד של מומחיותו של אדם נענים במקום עבודתו.
מה זה בכלל מיומנויות ניהול?
ניתן לומר שמיומנות ניהול קלאסית (נקרא גם ניהול מסורתי במשמעות של ניהול בשיטות של המאה הקודמת) הן סך הפעולות של הנהגה והובלה של ארגון או חברה. זאת לעומת תפיסה ניהולית חדשה שמטרתה אינה יצירת צייתנות שטובה לעבודה מכאנית וקבועה. אלא לחדשנות ויצירתיות, להגברת המוטיבציה בארגון והמעורבות ובעיקר לניהול שמטרתו להסיר מכשולים בפני העובדים ולספק להם תשתית ארגונית וניהולית להכוונה והעצמה עצמית.
זה המקום גם להאיר על המושג מנהיגות שפעמים רבות מופיע בסמיכות לניהול. מנהיגות היא תופעה שמהלכת קסם על אנשים, מנהיג הוא איש של חזון, אדם שמדבר על העתיד ורואה מטרות שאחרים לא רואים. מנהל לעומת זאת או בנוסף לכך (במידה ומדובר באיש שהינו גם מנהיג וגם מנהל) הוא האדם שמסוגל לתרגם את החזון לפרטים לכדי תוכנית עבודה מפורטת ומדידה שתביא את החזון לכדי יישום ותשיג את המטרות והיעדים.
פשוט ללחוץ להעמקת קריאה על תקשורת ארגונית.
מהן ארבעת מיומנויות הניהול המסורתיות:
- מיומנויות הנהגה – יש מי שקוראים לה מיומנות ההובלה. מדובר בסל של מיומנויות שקשורות בהנעת עובדים, ניהול ותיאום בין עובדים ומנהלים, בחירת ערוצי תקשורת, גישור, פתרון אי הסכמות וכד'. מרבית המנהלים רואים במיומנות זו את הדובדבן שבקצפת ומשוכנעים שהיא סוד הקסם להצלחתם. חשוב לציין שמדובר בעוד אחת מהמיומנויות הניהוליות הדרושות ולא החשובה מכל.
- מיומנויות תכנוניות – היכולת או הכישרון להגדיר מטרות, לגבש אסטרטגיה ארגונית להשגת המטרות, לפתח שלבים לביצוע ויישום האסטרטגיה. במילים אחרות היכולת לומר, להסביר ולהראות את הדרך להשגת המטרה והיעדים.
- מיומנויות ארגונית – הבנת מבנה ארגוני, ממשקי עבודה, הגדרות תפקידים וחלוקת אחריות, כיווני הדיווח (מדרג ניהולי), כיצד ועל ידי מי מתקבלות ההחלטות.
- מיומנויות בקרה, מדידה והערכה – זה המקום לציין שחלק מהמנהלים טועים בכך שהם מקשרים בין בקרה לשליטה. מדובר במיומנויות ניהול חשובות ביותר שליבתן מדידה והערכה לשם שיפור ולא לשם שליטה. הניהול המסורתי עוסק בשליטה אולם במאה ה-21 יש לשפר כל הזמן, הדבר מתאפשר אם כל חברי הארגון, מנהלים כעובדים מבינים שמטרת הבקרה אינו לשלוט ולפקח אלא ללמוד ולשפר ולוודא שמה שנעשה נכון ממשיך להתבצע בהתאם למטרות הארגון ולאורן.
מהי מיומנות ניהול הדרושה לניהול מוצלח ואיכותי ?
ניתן לומר שהדבר החשוב ביותר בתפיסה הניהולית החדשה אינה מיומנות ניהול מסוימת אלא הבנה של מקומו של המנהל. מנהל לא חייב להיות איש חזון וגם לא מנהיג בכל רמ"ח איבריו והובלה אינה תמיד לעמוד בראש, להיות ממוקם הכי למעלה. להיפך, מקומו של המנהל הוא כבסיס לפירמידה הארגונית, הוא מהווה את התשתית שתסיר את המכשולים בפני המטה הניהולי, המטה הניהולי יסיר את המכשולים בפני דרג מנהלי הביניים וכך הלאה.
בהנחה שתהליכי הגיוס וההכשרה נעשים כראוי, תפקידו של כל מנהל בארגון או בחברה עסקית הוא לזהות חסמי צמיחה, כשלים מובנים וכשלים מקריים ולהסיר אותם כדי שעובדיו יוכלו להמשיך במלאכתם.
אפשר ללחץ לקריאת מאמר בנושא: מבנה ארגוני – הפירמידה ההפוכה
מיומנויות ניהול שמייצרות מעורבות ומוטיבציה פנימית:
מיומנויות תקשורת בין אישית – להיות איש הקשרים, הן פנים ארגוניים והן חוץ ארגוניים. המושג הנהגה צריך לבוא ממקום של עידוד להנעה פנימית אצל עובדים ומנהלים בארגון וכמובן מתוקף דמותו הייצוגית של המנהל, מנהל היה ויהיה סמל בארגון ובחברה. ניתן לקרוא למיומנות ניהול זאת כמיומנות חברתית, היכולת או המומחיות לעבוד עם אנשים ולהניעם כפריטים וכקבוצה. זה המקום לציין שמנהל לא מבצע את עבודתו בעצמו אלא באמצעות עובדים אחרים ולכן יש חשיבות רבה לכישורים החברתיים ולמיומנויות תקשורת בין אישית (ניהול תשומת הלב).
מיומנויות קבלת החלטות – סל של מיומנויות שמתחיל בניהול משא ומתן (ניהול מו"מ), שיטות שכנוע, הקצאת משאבים (משאבי אנוש, תקציבים, חומרים, ציוד וכד'), טיפול בבעיות בלתי צפויות ("כיבוי שרפות"), ניהול משברים (ניהול משברים תובנות ניהוליות מהתרסקות מטוס או מאמר עדכני יותר על ניהול משבר בארגון) וכמובן יוזמה ניהולית. בתוך היוזמה נכנס מיסוד תשתית ארגונית לחדשנות, שמעודדת יצירתיות, שמציבה אתגרים, שדואגת לאקלים ארגוני ולהתנהגות הארגונית טובה, נעימה ויעילה יותר. כאן דרושה גם יכולת מנטלית וקוגניטיבית לאבחן ולהבין מצבים לעומקם שיאפשרו להציע חלופות ופתרונות לארגון ולעובדיו.
מיומנויות מידע והעברת מסרים – מנהל צריך להיות אמון על רטוריקה, ניתוח מידע (מתוקף תפקידו של המנהל הוא נחשף למידע רב, שמגיע בכל ערוצי התקשורת ועליו לדעת כיצד למנף את המידע לטובת הארגון ועובדיו), מנהל חייב לדעת להיות קשוב ללקוחותיו וכמובן לעובדי הארגון ועוד.
מיומנות טכנית – בניהול המסורתי המיומנות הטכנית הייתה סוג של מומחיות בתחום מסוים, למשל מהנדס מכונות השתמש במומחיות ובידע האקדמי שלו לביצוע חלק מפעולות הניהול. היום המיומנות הטכנית היא הניהול עצמו, יש לפתח ולשפר את המומחיות בניהול בני אדם.
האם ההנהלה בה אני חבר ניחנה או בעלת התמחות במיומנויות ניהול איכותי ?
שאלה טובה, אם הגעת בקריאתך עד כאן, נציע לך לפנות אלינו ולשפר את מיומנויות הניהול שבחברתך או בארגונך – לחץ לקבלת הצעת מחיר.
מספר שאלות שניתן להציב כדי לבחון את מידת מיומנויות הניהול שלך
א. בבחירה של עובד אקראי תוכל לומר מה מניע אותו? למה הוא עושה את מה שהוא עושה בעבודה?
ב. האם יש עובדים שניתן לומר שעובדים עבורך? כיוון שחשוב להם שתהייה מרוצה מהם?
ג. האם מודל התגמול או הבונוסים בחברתך הינו: אם…אז… (במידה ואלה יהיו התפוקות, תקבל תגמול כזה וככל שהתפוקות יעלו התגמול יעלה)?
ד. האם אתה מספק מענה ישיר לעובדיך או גורם להם לחשוב על פתרון בעצמם?
אם ענית בשלילה על שאלה א', בחיוב על שאלות ב', ג' וד' אז נכון לך לשפר את מיומנויות הניהול בחברתך.