מעוניינים ב חדשנות וחוששים מהשינוי או כן לחדשנות ולא לשינוי, אירוני לא?!
רבים האנשים שפגשתי שהצהירו שהם מקנאים באנשים יצירתיים, אציין שרובם נתפסו בעיני כאנשים בעלי רעיונות חדשניים ויוזמות ברוכות. אך משזה הגיע לשלב המעשי יישומי, כאילו קפאו על שמריהם. דבר מוזר שאנשים חדורי מוטיבציה מעלים רעיונות בסיעורי מוחות וברגע שמתקבלת הסכמה הם מעלים סייגים, מסבירים בעצם למה אי אפשר, מעלים לכאורה את התנגדויות העובדים שיועלו ועוד מיני אמתלות ותירוצים שגורמים לרעיונם ולחדשנותו להפוך לפרוטוקול ישיבה מעלה אבק בארכיב החברה. משם אני יכול להבטיח לכם – לא צומחים שינויים ובוודאי לא חדשנות. על שינוי ארגוני ניתן לקרוא עוד באתר זה.
יש דוגמאות רבות לחברות שחדשנות היא נר לרגליהם, החדשנות מהווה את כוח ההנעה הפנימי של החברה, זה שמביא את הצמיחה, את התוצאות. לכן אתחיל בדוגמאות:
ויליאם מקנייט מנכ"לה הצעיר של חברת 3 אם (M3), הבין שחדשנות היא החשיבה והפעולה שתבטיח את גיוונה הפנימי של החברה ותמנע את הישענותה על מוצר או שירות בודד. המנכ"ל הצעיר הנחה את כל עובד ומנהלי החברה:
א. הקשיבו לכל מי שמעלה רעיון מקורי – אל תזלזלו גם אם זה נשמע לא מעשי
ב. עודדו את עובדיכם, תנו לעובדיכם להתקדם עם הרעיון, אל תעצרו אותם על כל דבר קטן
ג. גייסו עובדים טובים ולאחר מכן הניחו להם לעשות את עבודתם (על גיוס אנשי מכירות ובכלל על גיוס)
ד. זכרו שאם תגדרו את האנשים, תקבלו כבשים, תנו לעובדים את המרחב הדרוש להם *
הסיסמאות הכתובות האלה הפכו את החברה לענקית בינ"ל עם מגוון מוצרים אדיר ומחזורים כספיים של מדינות. הסיסמאות הפכו להנחיות, הוראות ונהלים. לדוגמא לכל עובד יש 15% משעות עבודתו לניסיונות למוצרים חדשים. ממשחק במעבדה שיצר דבק חלש ונוכחות של עובד אחר שפשוט תעה במעבדות בזמן 15% שלו והציע להשתמש בדבק לפתקיות כך שאלה יוכלו לסייע לו בסימון הדפים בשירתו במקהלת הכנסייה. המצאה וחדשנות שעד היום רואים בכל משרד – הפוסט איט (POSTIT).
חברת אמריקן אקספרס היא דוגמא נהדרת לשינויים. בשנת 1850 הייתה זו חברה שסיפקה שירות משלוחים מהיר. בשנת 1882 ובעקבות ההתעניינות הגוברת בהמחאות דואר, דבר שפגע בחברה כיוון ששירות העברת הכספים שהיא ביצעה הלך והצטמצם. היא הנפיקה המחאה משל עצמה. כיוון שהדבר התגלה כמוצר מעולה, החלה אמריקן אקספרס למכור אותו גם בתחנות רכבת, בתי כולבו – ובעצם הפכה לסוג של מוסד פיננסי. נשיא החברה שיצא לחופה באירופה התקשה להמיר את מכתבי האשראי שלו לכסף מזומן. בחזרתו טיפל בסוגיה וכך הפכה ההמחאה ל"המחאת הנוסעים של אמריקן אקספרס" הנפוצה עד היום. מדובר בחברה שעסקה בסוג של דיוור והפכה לחברה שמספקת שירותים פיננסים. מדובר בשינוי אדיר, במקום לחדול ולפשוט את הרגל השתנתה החברה וכך גם המשיכה והפכה גם לחברת נסיעות ושאר שירותים משיקים.
ההגדרות המילוניות ל חדשנות מדברות על מודרניזציה, כושר המצאה, יצירה יש מאין, התאמה לזמן החדש, שיפור בהתאם לרוח ההווה. ההגדרות למושג שינוי מדברות על החלפה, גלגול, שוני, המרה, הבדל השתנות, תהפכה, ותפנית.
הן מהדוגמאות והן מההגדרות המילוניות אנו לומדים שמדובר במושגים חיובים לחלוטין, אז מדוע חוששים מהם?
כיוון שבעבודתי עלי להכשיר את הקרקע לשינויים רבים, קטנים וגדולים, חיוניים וקוסמטיים, אני מקדיש חלק מהסדנאות וההדרכות לעניין השינוי והחדשנות. לא פעם קורה שבעת שאני מסביר על שינוי קופץ מנהל או עובד שאומר: "אני אוהב שינויים". באותו רגע אני מבקש ממנו להתחלף עם עובד שיושב במקום אחר במעגל. התגובה היא: "למה דווקא אני?"ותשובתי היא: "כי אמרת שאתה אוהב שינויים". אתם יכולים לנסות זאת בביתכם, היום בערב הזיזו את מיקומו של פח האשפה במטבח מטר וחצי ממקומו הנוכחי ואני מבטיח לכם שהבלגן עם שותפיכם לקורת הגג יחגוג. אנחנו אוהבים את הקיים, אוהבים את ההרגל ואפילו חלקנו משועבדים לו. לכן השינוי הוא מפחיד. לכן השינוי צופן בחובו את הלא ידוע. כשמבינים שחדשנות דורשת שינוי אז ברור שלא ניתן לחדש אם לא משנים.
כיוון ששינוי הוא השלב הראשון אעסוק בו. שינוי נכון לעולם יהיה טוב מהקיים. שגיאה וכישלון הן חלק מהמסלול לשינוי נכון. ניקח את משחק השחמט לדוגמא. כאשר אני מנצח אני משתמש בידע הקיים, אני מבצע מהלכים שאני מכיר ויודע. מכאן שאינני משתפר (נכון שאני הופך למיומן יותר ומהיר יותר אך לא לבעל ידע גדול יותר). לעומת זאת כאשר אני מפסיד (משמע, נכשל, שוגה) אני לומד מהלכים חדשים, מצבים שטרם היכרתי ומכאן שאני משתפר.
נכון שההתמודדות עם כישלון ועם שגיאות (בעיקר כאשר הן מגיעות ממקום של שינוי) הוא לא נעים אך הוא רק חלק מהדרך. כשלומדים לאבחן זאת, ללמוד מכך, למנף זאת לעתיד אז ניתן לומר שהשתפרנו. אציין שחלק גדול מאוד מההמצאות והתגליות המדעיות בעולמנו הן פרי המקרה והכישלון. היופי הוא שאותם מגלים וממציאים הצליחו לזהות זאת למרות שלא לכך פיללו.
משאנו יודעים את הדברים האלה נוכל לומר שהדרך לחדשנות רצופה שינויים, ניסיונות וטעייה, כישלונות וגם ההצלחות לעיתים הן יד המקרה. כיוון שאין נוסחה אחת לחדשנות ושינוי מוצלח אומר שחלק מהשגיאות יהוו בסיס ללמידה ושיפור וחלק מהן יכולות להפוך למוצר ולשירות הבא. חשוב להבין שבכדי לקדם חדשנות יש לאמץ את השינוי, לא לחשוש מכישלונות ומשגיאות, לייצר תהליכים גמישים, לתת מרחב תמרון לעובדים, לעודד אותם וכמובן להקשיב להם.
באי"מ הדרכות נשמח להכווין, לייעץ, ללוות ולהדריך בשינויים הדרושים לחברתך על מנת להמשיך ולהצליח, לגדול ולצמוח וזאת ע"פ חזון ומטרות החברה.
לחץ לקריאת מאמר אודות פיתוח עסקי וטכנולוגיה.
מכירה – הדרך להפוך חלום למציאות.
דוגמא למשחק יצירתי של "סטודיו גרפיה" עם אחד מכרטיסי הביקור: