באחת הסדנאות לחדשנות ומוטיבציה בניהול שאלתי:
לכמה מכם יש סמארטפונים (טלפונים חכמים) ? – כולם הרימו יד.
לכמה מכם יש חשבון בג'ימייל ? – כמעט כולם הרימו יד, אלא שלא מחזיקים בהוטמייל ויאהו.
כמה מכם הבינו עכשיו שאת המידע שהכי חשוב לנו (אנשי הקשר שלנו, ההתכתבויות וכד') אנחנו לא מחזיקים בכלל אצלנו ?
פיתוח עסקי וטכנולוגיה אינו שיפור וייעול הקיים אלא בניית תשתית שתאפשר דברים חדשים.
מה זה בכלל טכנולוגיה ?
המילה טכנו ביוונית פירושה אומנות, לוגיה כפי שכולם יודעים היא תורה. הפירוש הוא תורת האומנות. טכנולוגיה היא תחום ידע שניתן לתארו כתחום לסקרנים החושבים ומייצרים פתרונות יישומיים לאנושות. הבסיס להמצאה ולייצור הוא בהתבססות על חידושים מדעיים. הטכנולוגיה בעצם היא תחום שמייצר כלים ומכשירים. לחץ לקריאת מאמר אודות פיתוח וייעץ עסקי.
טכנולוגיה ופיתוח עסקי :
בתהליכי פיתוח עסקי חשוב מאוד להתייחס לטכנולוגיה הקשורה לתחום הארגון ולשלב אמצעיים טכנולוגיים לייעול ושיפור ביצועי הארגון.
חשוב להבין ששימוש נכון בטכנולוגיה יכול לאפשר לעסק קטן בתחילת דרכו להתמודד מול עסקים גדולים וותיקים ממנו, לייצר תחרות בריאה בתחום שתבוא לטובת הצרכנים. בארגונים וחברות גדולות ניתן לנצל את הטכנולוגיה כדי לצאת במהלכים שיווקיים ממוקדים וטובים יותר, כדי ללמוד על העדפות הלקוחות הקיימים ועל ההתנגדויות של לקוחות שלא רכשו. בקצרה אכתוב שהשימושים הם אין סופיים.
מה מאפשר השילוב שבין טכנולוגיה לפיתוח עסקי ?
- הקטנת סיכון.
- הגדלת רווחיות לטווח הארוך.
- ניהול מכירות מדויק יותר.
- בחירת ערוצי שיווק פעילות פרסומית בעלות השפעה חזקה יותר.
- בקרה, מדידה והערכה תוך וחוץ ארגון.
דוגמאות לטכנולוגיות שיכולות לסייע (על קצה המזלג):
טכנולוגיית ענן (מחשוב ענן) – האפשרות של עסק קטן להתנהל ולפעול כמו עסק ענק, אין תלות במכשיר כיוון שבכל מקום ובכל זמן יש לך את כל מה שאתה צריך מבחינת מחשוב וכוח עיבוד. מדובר בשימוש בכוח עיבוד ומחשוב באמצעות האינטרנט, כך שאין צור ברכישה וניהול של משאבי מחשב אדירים אלא לשכור אותם כנותני שירות. ניתן לשכור את עוצמת המשאבים לפי הצורך. השיטה הטובה ביותר לדעתנו היא SaaS מדובר בתוכנה שמספקת לך שירותים על ידי אירוח באתר של הספק שלך. אין צורך לרכוש את התוכנה ולהתקינה בשרתים שלך אלא הפעלה דרך האינטרנט.
BI – בינה עסקית Business Intelligence, תחום בטכנולוגיית המידע שמסייע לך (ארגון, חברה ואפילו עצמאי) להפיק מידע שיוכל לשמש אותך למינוף ופיתוח עסקי. מדובר על חליבת מידע מהגולש, מהלקוחות, ממסדי הנתונים שבחברתך. למשל איתור הרגלי קנייה וצריכה, קשרים בין לקוחות או גולשים וכד'. הטכנולוגיה פועלת באמצעות כריית מידע, עיבוד אנליטי און ליין, ניהול ביצועיים, מדידה והצגת ניתוח עתידי ודרכי פעולה. כלי מצוין לקבלת החלטות.
מנוע החיפוש (לרשת חברתית הנפוצה) בינג BING – שלא כמו מנוע החיפוש גוגל, כשמחפשים בבינג החיפוש נעשה גם בפייסבוק.
פייסבוק – כיוון שהזכרתי את הרשת החברתית אציע להתייחס אליה כאל פיתוח עסקי טכנולוגי, פייסבוק היא לא גלישה באינטרנט אלא משהו אחר לחלוטין. אופן הפעולה, השיווק, המכירות והקשר עם הלקוחות בה, שונה לחלוטין. מדובר בדרך אחרת שבה לקוחותיך פועלים בעולם (ולא רק זה המקוון).
והיריעה קצרה מלהכיל, אוכל להמליץ להשתמש בתהליכים לפיתוח עסקי וטכנולוגיה כאל עולם חדש ומסקרן. אז תמצא פתאום שיש מנוע חיפוש לנתונים מספריים, חיפוש בו יגלה לך עולם שלא הכרת. המנוע נקרא: wolfarmalpha.com .
מאמרים נוספים בנושא:
חדשנות – סדנת חדשנות ומוטיבציה
מנהל אסטרטגיה – מנהל ארגוני – ניהול תשומת הלב
ייעוץ ארגוני למנהלים – ניהול משברים תובנות ניהוליות מהתרסקות מטוס