פיתוח הדרכה

פיתוח הדרכה

בעולם עסקי בו אנו נמצאים העסקים המצליחים הם העסקים בעלי התרבות הארגונית הטובה ביותר. לפיתוח הדרכה יש מקום מרכזי ויסודי בתרבות ארגונית של העסק שלך.

דוגמא טובה לכך היא יומו הראשון של עובד חדש בארגון. בארגון המקפיד על רמת הדרכה טובה תמוזער הפגיעה, אם בכלל, בהצלחת הארגון. לעומת זאת, ארגון שלא השקיע מראש בפיתוח הדרכה עלול להיתקל ב"חבלי לידה" ובירידה בתפוקתו. ההבדל בחפיפה ל"חפיף" דק מאוד. פיתוח הדרכה בארגון לאורך תקופה יביא את כלל העובדים (הן החדשים והן הוותיקים) לרמה מקצועית הנדרשת ויחד עם זאת גם יעשיר ויחזק את  הערכים הבסיסיים והכללים יותר. כגון נהלי הארגון, הסביבה הארגונית הקיימת בארגון ותחושת שייכות לארגון (לויאליות). יש שיאמרו שערכים אלה הם "תוצרי לוואי" להדרכה המקצועית. לדעתי בחלק גדול מהמקרים מדובר בערכים חשובים יותר מהידע המקצועי עצמו. כשהיסודות בנויים היטב תמיד אפשר להוסיף לבניין עוד קומה או מרפסות. כאשר תדע כמנהל, שיסודות הארגון שלך בנויים היטב מהבסיס (מחפיפה לכניסה לתפקיד) תוכל לדאוג רק לשיפוצים והרחבות ולא תידרש להרס יסודי של תשתיות מדי תקופה. עקרון הפלקל נכון גם בעסקים, בנייה מקצועית מ"חומרים" איכותיים ברמה גבוהה יוצרת צוות עובדים מקצועי ומלוכד.

לא רק בכניסת עובד חדש או עובד ותיק למשרה חדשה עסקינן. בפיתוח הדרכה יש להתייחס גם לתחומים חדשים או מוצרים חדשים שנכנסים לתחום אחריותה של הארגון. אלה עלולים להיכשל עקב טיפול לא הולם לדרישות החדשות מצד עובדי הארגון. כל שינוי ארגוני דורש מעטפת הכוללת בין השאר: הכנה מקצועית ותפיסתית, הכנה נכונה של הידע המקצועי הדרוש ותהליך הטמעה ארוך טווח. זאת כמובן מעבר למערך לימוד פנים ארגוני הנשען על מדידה והערכה של תהליכים ועובדים. מערך הלימוד הפנים ארגוני הוא אחד מהמרכיבים של פיתוח הדרכה. דוגמא נוספת היא בצורך חדש בארגון שלא יקבל את המענה הדרוש בכל ההיבטים נידון לכישלון. כישלון כזה, לא משנה מה גודלו, עלול להסב פגיעה כלכלית וכללית לארגון. חשוב לאתר חידושים ולהתכונן לקליטתם מראש.

הקפדה קבועה על מספר עקרונות מנחים בנוגע לפיתוח הדרכה יכולה להוביל את העסק שלך להצלחה באופן שותף:

א. ביצוע סדיר של הדרכות תקופתיות בצורה הדרגתית ומושכלת עשויה לשמור על העסק ברמה מקצועית- תפוקתית אחידה ואף לשפר את הרמה לאורך זמן.

ב. בחירה רלוונטית של נושאי העשרה לעובדים יכולה לתרום רבות לפיתוח העובד גם בתחום עיסוקו. גם טיול של עובדי הארגון ניתן "לתרגם" לפעילות ערכית רחבה ולא רק למטרת "גיבוש העובדים" או "כיף".

ג. לכל פעולה שתחיל בארגון יש משמעויות שטחיות שישפיעו על פני השטח אך גם משמעויות עמוקות יותר (משמעויות אלו נוטות להשפיע לטווחים ארוכים)- כך גם נכון לגבי פעילויות "אקסטרה".

כחלק מתהליך פיתוח הדרכה בארגון ניתן למנהל "לתת את הטון" בדרך עקיפה וחודרנית יותר. זוהי הזדמנות פז, עבורך המנהל, להתוות את הדרך בה תרצה לראות את הארגון צועד. בעזרת חשיבה אסטרטגית אל עבר העתיד, הפקת לקחים מהעבר וכליי פיתוח הדרכה יכול המנהל לרקום תוכנית הדרכה יסודית שתשפיע על הארגון גם בטווח הזמן המיידי ויחד עם זאת תקבע את גורל העסק בטווח הזמן הרחוק. ככל שתצליח להרחיק ראות כך תקטוף יותר פירות לסלסלת ההצלחות של הארגון ומכאן גם לסלסלה שלך (למידע נוסף לחץ: פיתוח צוות, אסטרטגיות לפיתוח צוותים).

לפיתוח הדרכה דרוש מאמץ וכלים פדגוגיים

אנחנו באי"מ הדרכות רואים את חשיבות פיתוח ההדרכה כחלק ממכלול פיתוח העסק. פיתוח הדרכה הוא כלי הכרחי להצלחת העסק שלך. גם בתוכנית פיתוח הדרכה נעשה שימוש בשיטות וטכניקות הקשורות לשיטת אי"מ ומבוססות על השפעת תת המודע, עליך המנהל, על עובדיך ועל הלקוחות הקיימים והעתידיים. את מדעי ההתנהגות, מדעי הקוגניציה, גישור ויישוב סכסוכים נרתום עבורך, המנהל, לתוכנית פיתוח ההדרכה בארגונך שתתחיל לעבוד באופן מיידי. התוכנית תמשיך ותלווה אותך בהתאם לשינויים, תהיות וקשיים שיעלו בדרך. לשמירת רמת ההדרכה לאורך זמן יש חשיבות מכרעת בתחום העסקי. תוכנית פעולה הדרכתית שתפעל רק למשך שנה ולא תתוחזק ותשודרג לאורך הדרך לא יובילו את הארגון למצוינות ושגשוג. אנחנו נהיה שם בשבילך ולמענך לאורך כל הדרך. למידע נוסף אודות הדרכות מכירה – שיפור מכירות בהמשך להדרכות.

מלפ"א מערך לימוד פנים ארגוני
פיתוח הדרכה – מלפ"א

אלדד פוסטן – סרן במיל' ופעיל חברתי (בתפקידו הצבאי עסק רבות בשיפור מערך ההדרכות וההכשרות בחיל)