ייעוץ שיווקי

מי צריך בכלל ייעוץ שיווקי? אם יש בארגון או בחברה סמנכ"ל שיווק במשרה מלאה אז מדוע יש צורך בייעוץ שיווקי? מה תוכל לעשות חברה שעוסקת בייעוץ שיווקי בארגון שהיא כלל לא מכירה? שאלות אלה עולות לא פעם לפני החלטה על שכירת שירותי ייעוץ שיווקי, כאן ניתן מספר תובנות בנושא חשוב זה.

הצרכים הבסיסיים שלנו הינם: שתייה ומזון. הצרכים הנרכשים שלנו מורכבים יותר, כמו כבוד, סיפוק, הגשמה ודומיהם. הקיום האנושי והחברתי מעוררים צרכים ולא שיווק. הצורך האנושי הוא לעיתים מצב של חוסר סיפוק. הרצונות שלנו הם אלה שמגשרים על החסך, על החוסר ועונים על הצורך.

הרצון האנושי הוא בימת הפעולה של איש השיווק, זה המקום בו מפעילים ייעוץ שיווקי. מטרתו העיקרית של השיווק הוא להפוך רצון לביקוש (רצון הופך לביקוש כשהוא מתבסס על כוח קניה). מכאן שמטרתו של יעוץ שיווקי הוא לסייע למנהל השיווק או לארגון להגיע למטרות וליעדים ולעיתים אף לוודא הצבת מטרות ויעדים נכונים.

שיווק (ויעוץ שיווקי) הוא בעצם תהליך ניהולי וחברתי, שבאמצעותו משיגים קבוצה או יחידים, את מה שהם צריכים ורוצים על ידי יצירה, הצעה, המרה של מוצרים אחרים בעלי ערך עם קבוצה או יחידים אחרים.

ייעוץ שיווקי

מה זה ייעוץ שיווקי ?

ייעוץ שיווקי הוא בעצם תחום בתוך עולם הייעוץ שמתמקד בנושא השיווק. ייעוץ עסקי מתפרש על: ניהול תקשורת שיווקית (או כפי שנכון יותר לקרוא לה – תקשורת ממוקדת), ניהול השיווק, כתיבת אסטרטגיה שיווקית, כתיבת תוכנית שיווקית, ניהול ביקושים ועוד. ייעוץ שיווקי הוא החשיבה המשותפת והפעולות השיווקיות שהיא מולידה. היתרון בהתקשרות עם חברה שנותנת ייעוץ שיווקי הוא הידע וההיכרות הרב תחומית שיש לאותה חברה. הרעיונות מתחומים שונים, משווקים אחרים, מהצלחות ומכישלונות שמביא היועץ השיווקי הם הערך המוסף למהלכים השיווקיים. הרי סמנכ"ל השיווק בחברה עסוק בעיקר בשוטף ומתמקד בשוק הספציפי לו. הייעוץ השיווקי בעצם חושף את סמנכ"ל השיווק ודרכו את החברה כולה למהלכים, אירועים, רעיונות מרעננים ואחרים.

מי צריך ייעוץ שיווקי ?

נכון שבכל חברה יש מנהל או סמנכ"ל שיווק, נכון שלעיתים מדובר במחלקה שלמה. יחד עם זאת בכל חברה יש מנכ"ל ומטה ניהולי ובכל זאת מעסיקים מרבית החברות בשוק יועצים ארגונים, שירותי ייעוץ עסקי וכד'. כך גם בתחום הייעוץ השיווקי. מכאן שחברות וארגונים שלהם יש פעילות שיווקית מוצלחת יהיו הראשונים להשתמש בשירות של חברה שעוסקת בייעוץ שיווקי. מתוך אמונה שחובה עליהם להמשיך ולשפר. שוב מדובר בסוג של בשלות ארגונית ושל בעלי התפקידים העוסקים בשיווק. בשלות שתאפשר להם להיחשף ולשתף.

באי"מ הדרכות אנו מאמינים בשיתוף ולכן הוספנו מספר תכנים שהינם רלוונטיים לעוסקים בשיווק בכלל ובייעוץ שיווקי בפרט:

מושגים מעולם הייעוץ השיווקי :

ערך – הערכתו של הלקוח (צרכן) את סך יכולתו של מוצר או שירות לספק את צרכיו.

עסקת חליפין – עסקה המבוססת על מסחר בשירותים או במוצרים תמורת שירותים או מוצרים אחרים (כמובן שבמסגרת זאת כסף הוא מוצר).

רשת שיווק – הינה הפלטפורמה ממנה פועל השיווק, סך העובדים בחברה, בעלי עניין, לקוחות, ספקים, מפיצים, יחסי ציבור ומשרדי פרסום ושאר שותפויות שמניבים תועלות עסקיות הדדיות.

משווק – האדם שמחפש, מאתר ומגייס לקוח או יותר שיסכים לבצע חליפין בעל ערך.

לקוח בכוח – הצרכן (לקוח) שהמשווק מזהה ככזה שירצה ויוכל לקיים חליפין בעל ערך.

שיווק הדדי – הוא המצב שנוצר כאשר שני הצדדים מעוניינים בביצוע חליפין בעל ערך. למשל אדם פרטי המעוניין למכור את מכוניתו.

שיווק ישיר – כולנו מכירים אותו, מדובר ביצירת וחיזוק קשר ישיר עם הלקוח באמצעות דואר, דוא"ל, קטלוגים וטלפון (במכירות נקרא לכך טלמרקטינג).

קוצר ראיה שיווקי – התעלמות או היעדרות מסביבה וחברה מסוימות. למשל היעדרות מהאינטרנט בעולמנו אנו, התעלמות מפעולות של מתחרים, עליות מחירים, שכר וכד').

ייעוץ שיווקי – סוגי שווקים:

שוק מוצר – שוק התיקים (חנויות ממשיות ובאינטרנט, רשתות לממכר, דוכנים וכד').

שוק צורך – שוק הגמילה מעישון (מכוני גמילה, ספרים, מוצרי עזר ותחליפים, סדנאות).

שוק גיאוגרפי – שוק מדינת ישראל.

שוק דמוגראפי – שוק התינוקות (כל המוצרים המכוונים לגיל הינקות ולגיל הרך).

שוק משאבים – שוק ההון, שוק חומרי גלם, שוק העבודה.

שוק צרכנים – פנייה של יצרן לקנייה משוק המשאבים והפיכת מושא הקנייה לשירות או מוצר ומכירתו לצרכנים.

שוק מתווכים – המוצר או השירות המוגמר נמכר למתווך וממנו הלאה לצרכן.

שוק ממשלתי – הממשל רוכש משוק המשאבים, היצרנים, המתווכים ומשתמש בשירותים ומוצרים אלה לטובת הציבור.

ייעוץ שיווקי – סוגי הצרכים של הלקוחות:

צורך אמיתי – הלקוח רוצה מקרר שעלות החשמל שלו נמוך (ולא מחיר המוצר עצמו נמוך).

צורך לא מוצהר – ציפיית הלקוח לשירות מקצועי, נעים ומזמין.

צורך מוצהר – הלקוח רוצה מקרר לא יקר.

צורך סודי – הלקוח מעוניין לייצר תחושה ולהיתפס כצרכן פיקח עם תודעת ערך.

צורך מענג – הלקוח רכש את המקרר וקיבל תקע מיוחד שמונע נזק מפרצי חשמל וגם ספר מתכונים.

ייעוץ שיווקי הוא עולם ומלואו ובמאמר זה סקרנו בקצרה את עיקריו של עולם השיווק בכלל ותחום ייעוץ שיווקי בפרט. באי"מ הדרכות אנו עומדים לרשותכם.

לחץ למאמרים ומידע בנושאים הבאים: ייעוץ ארגוני למנהלים, ניהול ביצועים, ניהול שינויים, ניהול מכירות.