מדוע פעם לא היה צורך בייעוץ ארגוני למנהלים ?
במאה שעברה, לאחר המהפכה התעשייתית, בתקופה שבה מפעלי ענק היו גורמי התעסוקה המרכזיים, בהן בעל מפעל היה מפרנס של עיירות שלמות, המנהל היה כמעט אלוהים. די היה למנהל להסתובב ולסובב בהונות ומידי פעם לנזוף בעובד זה או אחר.
ייעוץ ארגוני למנהלים היום
היום, עם השינויים הרבים שעברה החברה האנושית בכלל והחברה המערבית בפרט. הידע, המיומנות והיכולות הנדרשות ממנהל הן רבות יותר ומורכבות יותר. זה בדיוק המקום שנכנס הצורך בייעוץ ארגוני למנהלים. בודדות הן החברות שבהן המנכ"ל נתפס כאלוהים והעובד הפשוט מחסיר פעימה ושערות עורו סומרות כשמנהלו הישיר חולף לידו. לא די בהוראה פשוטה וישירה. גם במקרה זה רצוי ונכון לשכור שירותי ייעוץ ארגוני למנהלים. אדגים:
לפני מספר שנים במסגרת אבחון ארגוני שביצענו בחברה גדולה, פנה אלינו אחד המנהלים הבכירים אחרי שקיימנו קרוב לשש פגישות במחלקתו ואמר: "אני לא מבין את כל ההתעסקות הזאת, להיפגש עם עובד מוערך ועם עובד שאינו מוערך, לדבר, לשאול, למלא שאלונים, אם אני רוצה להגדיל את התפוקה אני פשוט אומר שמי שלא מגיע ליעד מפוטר! ואתם תראו איך כולם רצים ומזיעים". אותו מנהל צודק בטווח הקצר, אכן חלק מהעובדים יגביר את התפוקה, זאת כל עוד ירגישו שמסתכלים עליהם, במקביל יתחילו לחפש מקומות עבודה אחרים, אם תהייה הזדמנות יפגעו במשאבי החברה, בוודאי שלא יפעלו בחיסכון ולטובת החברה. בטווח הארוך המנהל יישאר לבד במחלקתו במקרה הגרוע, או עם העובדים החלשים והפחות מיומנים שפוחדים לנסות את מזלם במקום אחר, במקרה ה"טוב". חשוב לציין שחלק מעבודת האבחון הארגוני היא ללמוד את הארגון, למצוא בעצמנו את החולשות והחזקות, להבין את "שפת" הארגון כדי שבעתיד נוכל לסייע ולהירתם לשיפור והצלחת הארגון מתוך עולם המושגים והשפה הקיימים בו ולא כיועצים שמורגשת נוכחותם החיצונית. ייעוץ ארגוני למנהלים הינו חלק מהשיתוף שנדרש לשם ביצוע תהליכים, שינויים והטמעתם בארגון.
באי"מ הדרכות מטרתנו העיקרית היא לייצר סביבת עבודה ואקלים ארגוני שיהווה תשתית חיובית לרתימת העובדים למלאכתם. העובדים ישתפרו וירתמו לעמידה ביעדים ממקום של הנעה פנימית, של הנאה ושל מחויבות אמיתית לארגון בו הם עובדים ובו הם חברים. מטרת כלי השליטה, הבקרה והפיקוח יהיו פדגוגים, דהיינו ללמד ולשפר ולא כחרב על עורפם.
אז מה זה יעוץ ארגוני למנהלים ?
ייעוץ ארגוני למנהלים הינו נדבך מרכזי בפיתוח ארגוני. בדיוק כפי שעושים אבחון ארגוני יש לקיים פגישות עם הדרג הניהולי, ללמוד את מאפייניו הייחודיים לצד נורמות ההתנהלות בארגון, להבין את היתרונות והחסרונות ומשם לצאת לשינוי ארגוני ולעיתים גם שינוי במבנה ארגוני לשם שיפור הארגון (אנו עובדים עם מבנה ארגוני – הפירמידה ההפוכה). הדרכות, סדנאות והרצאות הן טובות ונכונות לארגון אך אינן יכולות להוביל שינוי אמיתי. יתרה מכך יועץ ארגוני, מוכשר ככל שיהיה לא יכול להטמיע שינויים, שיטות עבודה, מודלים ושאר פעולות שעליו לבצע ללא הירתמות הדרג הניהולי. באי"מ הדרכות מטרתנו היא להוביל לבניית מערך שימשיך להזין את הארגון בשיפורים גם אחרי שעבודתנו הסתיימה (מלפ"א מערך לימוד פנים ארגוני).
יעוץ ארגוני למנהלים הוא חלק מרכזי ברתימת הדרג הניהולי לרעיונות, לשיטות, לתובנות, לפעולות ולפעילויות הדרושות לשיפור הארגון. בחלק מהארגונים מוטמע מודל התנין הבבלי לפיתוח אסטרטגיה כחלק מהתהליך.
מה עושים במסגרת ייעוץ ארגוני למנהלים ?
במסגרת יעוץ ארגוני למנהלים יועברו סדנאות לפיתוח מנהלים, הדרכות לניהול זמן וניהול עצמי, סימולציות שיעסקו בשכנוע כשיטת מכירה בפרט וכמיומנות ניהולית בכלל. המנהלים יתנסו בניהול משא ומתן (ניהול מו"מ), יעברו הכשרה בהנעת עובדים, מוטיבציה בכלל ומוטיבציה בארגון בפרט ובגיבוש אסטרטגיות לפיתוח צוותים. לחץ למידע נוסף על פעילות היועץ הארגוני, מנהל אסטרטגיה או על פיתוח צוות מנהלים.
לרוב מתקיימים ישיבות סיעור מוחות עם הגורמים הרלוונטיים לגיבוש אסטרטגיה ארגונית, עם חלק מהמנהלים סביר שיתקיימו מפגשים שיעסקו בפיתוח הדרכה ובפיתוח צוותי עבודה וכמובן פיתוח צוות מנהלים.
המטה הניהולי יקבל משימות הקשורות לבניית חזון מטרות ויעדים. במסגרת זאת הייעוץ הארגוני למנהלים יהיה גורם מכווין ומנחה בתהליך.
ייעוץ ארגוני למנהלים – מה עוד?
חשוב לזכור שתחום הייעוץ הארגוני בכלל ויעוץ ארגוני למנהלים בפרט שולטים או חולשים על מספר גדול של תחומים ושדות אשר הולכים ומתפתחים לתתי תחומים ותתי התמחויות. יחד עם זאת הכלים לפיתוח ארגוני בבסיסם זהים. המטרה של ייעוץ ארגוני למנהלים זהה למטרה של ייעוץ ארגוני, ההבדל הוא ברמת השיתוף, השקיפות, ההירתמות לעיתים וכמובן באופן הצגת הדברים ובאפשרויות ההשפעה והעוצמה של השינויים וההתאמות הדרושות לשיפור הארגון או החברה.
באי"מ הדרכות אנו מאמינים שמרבית הפתרונות נמצאים בתוך הארגון עצמו ואת הפתרונות החיצוניים שיש לשכור, אנו יודעים למצוא את מי יש לשכור לצורך כך. בייעוץ ארגוני למנהלים קורה שההצעות והרעיונות הטובים ביותר מתקבלים דווקא מהמנהלים שלא נתפסו עד לתחילת התהליך כבולטים או מבריקים. בנוסף נוכל לומר באופן חד משמעי שמידת ההירתמות של המנהלים לשינויים ולפעולות הדרושות בתהליך פיתוח ארגוני באה בהלימה מלאה לעוצמת ההצלחה של השינוי.
נשמח לעמוד לשרותכם.
לחץ לקריאת המאמרים: