אלוהים והנחש מי הגה תוכנית שיווקית או חברת ייעוץ שיווקי הראשונה בעולם

לאלוהים נדרשו 38 פסוקים שלמים (סיפור הבריאה הראשון ותחילתו של השני) להצגת המוצר שברא. אדם וחוה נהנו מחוויית הקניה וממגוון השירותים שנבראו כמה ימים לפני כן. הנחש הצליח בשלושה פסוקים בלבד וללא עזרת ייעוץ שיווקי (או בכתיב חסר יעוץ שיווקי) לייצר תוכנית שיווקית שגרמה לביטול הנחות והטבות על מגוון השירותים שאלוהים ברא. ההמשך ידוע לכולנו, אדם מתחבא, אלוהים משחק איתו במחבואים למרות שהוא יכול לספור אותו. אדם מאשים את חוה, וחוה לא נשארת חייבת ומצביעה על הנחש. מאז ועד היום הדברים לא באים בקלות, עבודה קשה, לידה שהיא סיפור מופלא אך מלא מאמץ ועוד.

ויחד עם זאת בקריאה מדוקדקת ניתן לראות שבעצם תוכנית שיווקית היתה כאן, אך לא של הנחש, אלא של משהו גדול ממנו. הנחש היה כלי בתוכנית שיווק לעסק. תוכנית שיווק לעסק הייתה התחלה של מסר אלוהי, של מערכת יחסים בינינו לבין הגדול מאיתנו, אלוהים.

מבלי לפגוע בציבור המאמנים ועם אהבה רבה לסיפור המקראי ניתן לומר שסיפור הבריאה, שני סיפורי הבריאה הן הצגה של מוצרים ושירותים שעברו תהליך ייעוץ שיווקי ונכתבו עבורם תוכנית שיווקית שמטרתה עירור הצורך באמונה.

אי"מ הדרכות לוגו

גם בעולמנו אנו ייעוץ שיווקי, תוכנית שיווקית, חברות שיווק עוסקות בעירור צרכים. הרי תוכנית שיווק לעסק בעצם באה לחשוף את המוצרים והשירותים לקהלים חדשים ולעודד אותם להתנסות ולצרוך אותם. בעצם יעוץ שיווקי באמצעות כתיבת תוכנית שיווקית מנסה לנטוע בנו את האמונה שאנו צריכים משהו.

תוכנית שיווקית בכלל ותוכנית שיווק לעסק קטן בפרט הן מלאכת מחשבת מורכבת. מדובר על מרכיב עיקרי בתכנון שיווקי אסטרטגי. תחילתה של תוכנית שיווקית לעסק היא אבחון (בדומה לאבחון ארגוני) ובחינת המוצר והשירות של אותו עסק. בדיקה של קהלי היעד, בחינה של הסביבה העסקית: עסקים מתחרים, מחירים, איכות המוצר והשירות הקיימים בתחום זה, היקפי מכירות ועוד. במידה ומדובר בחברה ותיקה יש צורך לבדוק את הפעולות השיווקיות שנעשו בעבר והערכת יעילותם. ניתן גם לבדוק כיצד המוצר והשירות נתפס בעיני לקוחות החברה – כל זאת כחלק מכתיבת תוכנית שיווקית. לרוב משתמשים במודל SWOT (ראשי תיבות באנגלית של חוזקה, חולשה, הזדמנויות ואיומים). לאחר איסוף המידע והנתונים יש לנתחם (בעזרת מודל ה-SWOT לדוגמא) ולגזור מהם את הדרך הטובה ביותר לפעולה שיווקית לציבור הלקוחות הרצוי ולחשיפה לקהלים חדשים רצויים. בידולו ומיצובו של עסק הוא חלק משפיע וחשוב בתוכנית שיווק לעסק.

השלב הבא הוא לרקוח את תמהיל השיווק. ראשי התיבות המוכרים ביותר הם ארבעת ה-P. גם כאן נשען המודל על מילים אנגליות: מוצר (שכמובן יכול להיות גם שירות מסופק ולא רק מוצר פיזי), מקום, מחיר וקידום.

דהיינו אפיון והצגת המוצר והשירות של העסק, עד רמת העטיפה. בחירה של ערוצי השיווק שדרכם יפנו אל ציבור הלקוחות. תהליך המחרה ליצירת מחיר נכון (כאן לעיתים נכנסים שיקולים של מיתוג ומיצוב מעבר לתחרות במחיר) ואחרון חביב הוא הקידום. כשהקידום הוא שם כולל לפעולות שיווק כמו: פרסומת בפרט ופרסום בכלל, קידום מכירות (קד"מ), הפעלת יחסי ציבור ועוד.

תוכנית שיווקית שתכתב ע"י חברת ייעוץ שיווקי רצינית תגדיר כבר בתחילתה ויחד עם הלקוח מטרות ברורות לתוכנית, הן בעזרת מדדים כמותיים והן בעזרת מדדים איכותניים.

באי"מ הדרכות תוכנית שיווקית בפרט וייעוץ שיווקי בכלל נעשים בשיתוף מלא עם הלקוח וע"פ תפיסתו ועולם התוכן והמושגים של מוצריו ושירותיו. זאת תוך התאמה לשיטת אי"מ והצגת יתרונות מוצרי הלקוח ובידולם. מלאכת המכירות באה בהלימה מלאה לתוכנית שיווקית של הלקוח, לתוכנית שיווקית לעסק.