אבחון ארגוני הינו אבן הייסוד של תהליך פיתוח ארגוני, מלאכת האבחון חיונית לכל תהליכי הייעוץ הארגוני בדיוק כפי שכאב בשן דורש פתיחת פה והתבוננות של רופא, שאלת שאלות וקבלת מענה עליהן ולעיתים אף בדיקות יסודיות יותר, בטרם ניגש המומחה לטפל בכאב.
שלבי האבחון הארגוני הם :
א. איסוף נתונים כללי על בעלי תפקידים בארגון, הגדרת אחריות, ממשקי עבודה, מקורות הכנסה, תהליכים קיימים, נהלים ונורמות עבודה, חזון ועוד.
ב. ביצוע ראיונות ופגישות עם בעלי תפקידים במרבית הדרגות הניהוליות ובקרב העובדים הזוטרים.
ג. קיום תצפיות על אופן העבודה, פגישות וישיבות עבודה, תהליכים בארגון, שיחות וכד'.
ד. שליחת שאלונים להעמקת ההיכרות עם הארגון, מנהליו ועובדיו.
ה. ניתוח תוצרים וחומרים והמצאת דו"ח סיכום והמלצות שיהווה מתווה עבודה להמשך.
מטרות כל שלבי האבחון הארגוני הן: ללמוד את הארגון, תחומי פעילותו, אופן ההתנהלות וקבלת ההחלטות, איתור חוזקות וחולשות, חסרונות ויתרונות, כשלים מובנים וכל זאת כדי לבנות תוכנית לתהליך פיתוח ארגוני שיסייע לארגון להשיג את מטרותיו.
מה עוד ניתן לעשות כחלק משלבי אבחון ארגוני ?
לא פעם בכדי לבדוק את הפער שבין הרצוי למצוי אנו מציעים להשתמש בכלים של ביקורת לקוח סמוי או ביקורות חווית לקוח. כלי שמספק תמונת מצב עדכנית ומציאותית על ההתרחשות. פעולה שמעניקה ליועץ ארגוני מקרה בוחן ודוגמאות להמשך.
בכל שלבי אבחון ארגוני ננסה לאתר פערים
- בין ציפיות הלקוח לבין הבנתם של המנכ"ל וצוותו את ציפיות הלקוח
- בין המדיניות של המנכ"ל וצוותו לבין התרגום שלה לנהלים והוראות
- בין הנהלים, ההוראות ושיטות העבודה לבין הביצוע שלהם בשטח
- בין התקשורת, דרך השיווק והפנייה ללקוח, הפרסום לבין הביצוע
- בין ציפיות הלקוח ובין מה שהלקוח קיבל בפועל
- בין המדידה וההערכה לבין התוצאות
גורמים שמשפיעים על שלבי אבחון ארגוני
הכוונה בגורמים משפיעים היא לגורמים שיכולים להבטיח תהליך פיתוח ארגוני פורה בעקבות האבחון הארגוני.
אמינות והלימה – בין מה שמסוכם (מובטח) לבין התוצאה
ביטחון ואמון – האם הלקוח חש שהעובדים "יודעים על מה הם מדברים" ?
אמפתיה – האם הלקוח מרגיש רצוי, מוזמן ומקבל יחס מתחשב המותאם אליו ?
אווירה – האם הסביבה, הכלים וה"נוף" מעניקים ללקוח חוויה מתאימה ?
מאמרים נוספים בנושא:
שינוי ארגוני – מי צריך שינוי ארגוני