המאמר מציג את החסרונות שבמודלים הקיימים לפיתוח אסטרטגיות, עליהם עונה מודל התנין הבבלי לפיתוח אסטרטגיה
מודל ארבעת הממ"ים או The 4 P's
The 4 P (מודל ארבעת הממ"ים) הינו מודל מוכר בפיתוח אסטרטגיות עסקיות ו/או אסטרטגיית מכירות. מדובר במודל שמשמש לבנייה של אסטרטגיה באמצעות הבנת מרכיבי השיווק המרכזיים:
מחיר (Price) – במחיר הכוונה למחיר הסופי של המוצר, כמובן שמדובר בתוצר של תהליך המחרה וככזה קיימת התייחסות לתהליך ההמחרה עצמו.
מיקום (Place) – האם מיקום השירות או המוצר קרוב לריכוזי אוכלוסין, האם הוא פריפריאלי או להיפך האם השירות מיועד לפריפריה… המשחק עם מרכיב זה הוא מגוון ומאוד תלוי בסוג השירות או המוצר שעבורו בונים את האסטרטגיה.
מבצע (Promotion) – הכוונה כאן רחבה יותר ממבצע בלבד ומתייחסת, לקידום מכירות או מאמצי קידום מכירות, הטבות וכד'. למשל מוצר חדש שצריך "לחנך" שוק, שצריך לעורר צורך אליו או לשימוש בו, אלה מוצרים שסביר שלהחדרתם לשוק ידרש מהלך שיווקי ייעודי, מבצע.
מוצר (Product) – במודל נראה שהמוצר (או השירות) הינו שווה ערך לשאר המרכיבים, זאת אחת מנקודות התורפה או החסרונות של המודל.
ממה סובל מודל ארבעת הממ"ים?
במודל ארבעת הממ"ים (The 4 P's) אין התייחסות ליחסי הגומלין או להיררכיה שבין ארבעת המרכיבים שלו (ארבעת הממ"ים, The 4 P). זאת כשברור שיש לכך חשיבות מרובה ולעיתים מכרעת. הרי לא מדובר בארבעה מרכיבים נפרדים ומבודדים אלא במרכיבים שהינם חלק משלם. גם המודל המורחב של מודל ארבת הממ"ים, המדבר על האריזה של המוצר (Packaging) כמ"מ החמישי, סובל מאותו חיסרון וכמוהו המודל הסופר מורחב שמדבר על מרכיב שישי שהינו: עדויות ממשיות (סמליל, דף חברה, מדים ושאר ארטיפקטים של חברה).
הרי ברור שכפי שמקום יכול להשפיע על מחיר או להצריך מבצע כך גם המבצע יכול להיות גורם שיקבע את המחיר, בעיקר במקרים שמדובר במוצר חדש. כיצד מודל זה יכול לסייע בגיבוש אסטרטגיה של מוצרים חדשניים?
החיסרון המרכזי שבפיתוח תוכנית אסטרטגית שיווקית או אסטרטגיית מכירות באמצעות מודל ארבעת הממ"ים הינו
שבמודל ארבעת הממ"ים (The 4 P's) לבניית אסטרטגיה עסקית ניתן ליישמו באופן תקין רק כאשר קיים מידע זמין ו"זורם" שמתקבל באופן רציף. כשהאיום ידוע וכשניתן לחזותו. אולם ברגע שמדובר בממלכת אי הוודאות או באיום שלא ניתן לחזות אותו, התוכנית האסטרטגית אינה מהווה מענה או פתרון איכותי ונכון. לשל מודל זה יכול לסייע בגיבוש תוכנית להחדרת מוצר נפוץ וקיים שבו יש מידע זמין ואמין על מתחרים. זה מה שמבדל את מודל התנין הבבלי לפיתוח אסטרטגיות. לכן הוא מהווה חלופה איכותית ונכונה לחיסרון המרכזי וזאת מבלי לאבד את מטרות העל או את ליבת הפעילות של הארגון.
פשוט ללחוץ למעבר למודל התנין הבבלי לפיתוח אסטרטגיה
ניתן להכיר את חסרונות מודל SWOT או לקרוא את המאמר על חסרונות מודל חמשת הכוחות של פורטר.