מאמר שמציג את החסרונות שבמודלים הקיימים לפיתוח אסטרטגיות, עליהם עונה מודל התנין הבבלי לפיתוח אסטרטגיה

מודל ארבעת הממ"ים או The 4 P's

The 4 P (מודל ארבעת הממ"ים)– מודל מוכר בפיתוח אסטרטגיות עסקיות, אסטרטגיית מכירות או תוכנית אסטרטגית שיווקית. מדובר במודל שמשמש לבנייה או הבנת מרכיבי השיווק המרכזיים:

מחיר (Price) – במחיר הכוונה למחיר הסופי של המוצר, כמובן שמדובר בתוצר של תהליך המחרה וככזה קיימת התייחסות לתהליך ההמחרה עצמו.

מיקום (Place) – האם מיקום השירות או המוצר הוא קרוב לריכוזי אוכלוסין, האם הוא פריפריאלי או להיפך האם השירות מיועד לפריפריה… המשחק עם מרכיב זה הוא מגוון ומאוד תלוי בסוג השירות או המוצר שעבורו בונים את האסטרטגיה.

מבצע (Promotion) – הכוונה כאן רחבה יותר ממבצע בלבד ומתייחסת, לקידום מכירות או מאמצי קידום מכירות, הטבות וכד'.

מוצר (Product) – במודל נראה שהמוצר (או השירות) הינו שווה ערך לשאר המרכיבים, זאת אחת מנקודות התורפה או החסרונות של המודל.

מודל ארבעת הממי"ם
מודל ארבעת הממ"ים המוכר בעיקר כמודל לאסטרטגיה שיווקית

ממה סובל מודל ארבעת הממ"ים ?

במודל ארבעת הממ"ים (The 4 P's) אין התייחסות ליחסי הגומלין או להיררכיה שבין ארבעת המרכיבים שלו (ארבעת הממ"ים, The 4 P). זאת כשברור שיש לכך חשיבות מרובה ולעיתים מכרעת. הרי לא מדובר בארבעה מרכיבים נפרדים ומבודדים אלא במרכיבים שהינם חלק משלם. גם המודל המורחב של מודל ארבת הממ"ים, המדבר על האריזה של המוצר (Packaging) כמ"מ החמישי, סובל מאותו חיסרון וכמוהו המודל הסופר מורחב שמדבר על מרכיב שישי שהינו: עדויות ממשיות (סמליל, דף חברה, מדים ושאר ארטיפקטים של חברה).

החיסרון המרכזי שבפיתוח  אסטרטגיה ארגונית, תוכנית אסטרטגית שיווקית או אסטרטגיית מכירות באמצעות מודל ארבעת הממ"ים

החיסרון המרכזי שבמודל ארבעת הממ"ים (The 4 P's) לבניית אסטרטגיה עסקית או תוכנית שיווק לעסק (במסגרת פיתוח וגיבוש אסטרטגיה ארגונית) זהה לחסרונות של שאר המודלים – הם יכולים לפעול באופן תקין רק כאשר קיים מידע זרימה של מידע אמין שמתקבל באופן רציף, כשהאיום ידוע ושניתן לחזותו. אולם ברגע שמדובר בממלכת אי הוודאות או באיום שלא ניתן לחזות אותו, התוכנית האסטרטגית אינה מהווה מענה או פתרון איכותי ונכון. מודל התנין הבבלי לפיתוח אסטרטגיות מהווה חלופה איכותית ונכונה לחיסרון המרכזי וזאת מבלי לאבד את מטרות העל או את ליבת הפעילות של הארגון.

לחץ לחזרה למודל התנין הבבלי לפיתוח אסטרטגיה

לחץ למאמר אודות חסרונות מודל SWOT או למאמר אודות חסרונות מודל חמשת הכוחות של פורטר.