ניהול זה לא שחור או לבן

ניהול זה לא שחור או לבן

ניהול זה לא שחור או לבן. בניהול נדרשות יכולות בקבלת החלטות, בקביעת סדר עדיפויות. זאת במציאות משתנה בקצב מסחרר עם ריבוי משתנים בלתי תלויים ולעיתים גם בתנאים של חוסר וודאות. מכאן הדרך לבחירה בין שחור ללבן, בין טוב לרע, בין כישלון מהדהד להצלחה מסחררת, קצרה.
האם המציאות היא בחירה בין פתרון לאסון? האם כל שגיאה היא "עובד גרוע"? האם התנצלות היא הודאה וביטול של מה שנאמר?
האם המציאות היא בינארית? 

ניהול זה לא שחור ולבן – מה זה ניהול במציאות שאינה בינארית?

שלוש הנחות לניהול אנושי ומאפשר "ניהול צבעוני" 

דוגמה יישומית לניהול לפי שלושת הנחות היסוד ומדוע התנצלות אינה הודאה?

ניהול במציאות שאינה בינארית

המציאות אינה שחור או לבן, במרבית המצבים יש יותר משתי אפשרויות בחירה ובבחינה מציאותית אפשר לומר שאין פתרון שלם אחד. אולם בכדי לייצר חלופות נוספות או להביט על המצב מזוית אחרת, נדרשת הרחבת דעת, או במילים אחרות להרחיב את המשרעת הניהולית שלך. את זה אפשר לעשות באמצעות שלוש הנחות פשוטות שנבנות אחת על גבי השניה.

ניהול צבעוני כי שחור ולבן זה של פעם

שלוש הנחות יסייעו לנו לעבור מניהול קוטבי או ניהול בינארי לניהול אנושי ומאפשר. ניהול שיהיה אפקטיבי ויעיל ולא רק לטווח הקצר. הדבר הראשון הוא כאן ועכשיו, כדי להגדיל את המשרעת הניהולית עלינו להגיע לקריאה פתוחים וקשובים, ממש להתמסר ולאחר מכן להתנסות בעצמנו ברעיונות האלה. להניח בצד את סט הכלים הניהוליים שלנו, את המיומנויות והניסיון ולהגיע ממקום נקי. תמיד נוכל לשוב ולקחת אותם.
זה מקום לציין שגם בתהליכי פיתוח מנהלים וסדנאות ניהול ומנהיגות, בכל פעם מחדש אני מגלה שהמנהלות והמנהלים שמצליחים ליישם הכי מהר וגם בצורה בריאה ואפקטיבית הם דווקא אלה שהגיעו עם סקרנות ובעיקר התמסרות. גם ההתנגדויות שהעלו במפגשי הסדנה היו ממקום של לדעת יותר ורצון להתנסות ולהצליח.
אז ניהול בינארי פשוט לא מתאים למציאות שאינה בינארית. לרוב לא מדובר בבחירה בין שני מצבים אלא ביצירת חלופות רבות ונוספות, שייצרו סקלה, רצף, טווח שניתן להתקדם בו. וכשאין פתרון שלם עדיף פתרון חלקי ו/או מענה איכותי.

הצלחה של אחד אינה בהכרח הפסד של אחר. יש הרבה יותר אפשרויות מכן או לא, משחור או לבן. צריך להעמיק ולחשוב כדי לייצר אותן. אפשר לעשות זאת באמצעות שיתוף כן ואמיתי. ניתן לעשות זאת באמצעות שאילת שאלות שאמתגרות את המצב. בצורה פתוחה ואותנטית ומתוך רצון אמיתי לשנות לטובה. כאן חשוב להדגיש ששינוי מצריך ויתור. כדי לשנות משהו, אנחנו לרוב צריכים לוותר על משהו אחר.
לדוגמה – בחירה במתודולוגיה ניהולית מסוימת אינו אומר היצמדות אובססיבית אליה, ניתן להתאימה לתרבות הארגונית הקיימת. אמירת כן לבקשה מסוימת לא חייבת להיות לכל הבקשה. קידום של אחד לא צריך לבוא על חשבון של אחרים. סירוב להעלאת שכר או לבנוס אינו אומר שהפסדת והנך גרוע. המציאות אינה בינארית, היא רציפה ומשתנה, תזזיתית ומפתיעה. פתרון לאחד לא חייב להתאים לאחר.
דוגמה נוספת, סמנכ"ל שנאמר עליו שאינו מחויב, שלא אכפת לו, שהוא מזלזל בארגון. כל זאת כי הוא נוהג לאחר לישיבת ניהול ספציפית בראשון בבקר. כששאלתי אם הוא מאחר בשאר הימים או לישיבות אחרות, התשובה היתה שלא. לכן הצעתי לשאול ולברר מה יש בראשון בבקר שלא מאפשר לו להגיע בזמן. זאת במקום לקפוץ לפרשנות בינארית שמי שמאחר הוא מזלזל ולא מחויב. גם כאן נתקלתי בחשיבה בינארית. מיד נאמר לי שיש תקשורת פתוחה ואם היה משוה חשוב הוא היה אומר. שוב העובדה שהסמנכ"ל לא פנה ואמר לא אומר שלא היה. אגב הסיבה היתה שבראשון בבקר יש טיפול רפואי ספציפי שאותו סמנכ"ל צריך לעבור ולא הרגיש מספיק בנוח כדי לשתף.

אפשר להעמיק בקריאה במאמר אנושיות בניהול ומנהיגות אחראית.

כאן נדרש למעבר מחשבתי או תודעתי ממצב של "או" למצב של רצף וסקלה. בעצם מדובר ביכולת לייצר חלופות שיהיו פתרון חלקי או מענה איכותי למצב, לא פתרון מושלם אולם כן יכווינו וידחפו לתוצאה המיוחלת. שתי דוגמות.
דוגמה ראשונה היא פשוטה, הדת היהודית. על הסקלה של הדת היהודית יש יישום מלא של עול מצוות (שהוא בגדר בלתי אפשרי בתקופתנו אנו) ויש בחירה אקלקטית עד לרמה של בחירת טקסים גם כאשר מדור בציבור יהודי נאור, או כפי שהוא נקרא בישראל "חילוני". למשל משפחות שמקדשות בשישי בערב או עולים למצווה בגיל 13 בלי כל שאר המצוות והסממנים הדתיים. ביום כיפור למשל, אני נוהג לעיתים לפקוד את בית הכנסת ובדרך נשאלת השאלה אם אני צם. תשובתי היא שאני מקפיד על חשבון נפש. לרוב מופיע חיוך ציני גם כשכוונתי אמיתית, אני אכן מבצע חשבון נפש, ביום כיפור ובתאריך הולדתי. יש פעמים שאני גם צם, אולם זה לא המרכיב המרכזי בכיפור שלי.
דוגמה שניה היא דוגמה שעולה כמעט בכל הצעה לשינוי ארגוני שמטרתו להשביח את הביצועים, לשפר את הביצועים. למשל החלטה לקיים שיחות אחד על אחד בין מנהל לעובדיו הישירים. מיד קופץ המנהל שאומר: "מה אין לי זמן, יש לי 5 מנהלים שכפופים אלי ועוד 3 עובדים בכפיפות ישירה, איך כל שבוע אני אפגש איתם?, זה 110 שעות בשבוע, מתי אעבוד?" השאלה הפשוטה היא "מה כן?" האם ניתן להתחיל בשלב ראשון עם כמה מהמנהלים פעמיים בחודש? ועם שאר המנהלים פעם בחודש? האם ניתן לייצר תבנית לשיחה שתארך 20-25 דקות ותעוגן במועד קבוע ביומן ותקרה אחת אחרי השניה? המטרה של "מה כן?" במילים אחרות כיצד ניתן לקדם את התהליך על הרצף ולפעול לאורך זמן להעמיק או להרחיב אותו היא לגרום לדברים לקרות. חשיבה של כן ולא היא זאת שמאפשרת לנו המנהלים להישאר במצב הקיים, או במילים אחרות, לא לוותר על כלום. כשאין ויתור גם אין שינוי ושיפור.

נכון להאזין לפרק 24: איך להימנע מחשיבה קוטבית במציאות מורכבת, משתנה ורציפה?

אבחנה בין מענה לפתרון. ההבדל שבין מענה ופתרון נמצא גם במודל האצלה של שיטת אימ ועליו גם הוקלט פרק שלם בהסכת הניהולי StartUp Down (להאזנה בספוטיפיי לחץ כאן "פרק 6: האצלה בניהול, למה היא כל כך מאתגרת?"). יש פעמים שמוטב לנו להסכים ולהיות שבעי רצון ממענה שאינו פתרון מאשר מניסיון נואש לייצר פתרון שלא יתממש ולא יפתור. פתרון שלם הוא דוגמה מצוינת לחשיבה שמעוגנת בתפיסת עולם בינארית. אסופה של מענים ופתרונות חלקיים הם תולדה של אימוץ חשיבה ניהולית רציפה ומאפשרת.

דוגמה יישומית לניהול לפי שלושת הנחות היסוד ומדוע התנצלות אינה הודאה

במחלקה מסוימת נדרשנו לשינוי ארגוני נוסף בפרק זמן קצר. השינוי הקודם מיצה את עצמו וטיפל בבעיות שכבר אינן אולם עם צמיחת החברה נוצרו מורכבויות חדשות. מנהל המחלקה פעל בחכמה כשהפריד בדיון עם המנהלים את שאלת ה"מי" משאלת ה"מה". קודם הוחלט מה צריך לעשות, כיצד המבנה הארגוני יתאים כדי להיות מענה למורכבויות כעת ובעתיד הקרוב ורק לאחר מכן בוצעה עבודת השיוך בין המנהלים ואנשי הצוות שלהם למבנה הארגוני החדש. כשהוצג הרעיון ברמת החברה הוא זכה להתנגדויות רבות. הראשונה והחזקה מכולן היתה האמירה: "זה לא פותר הכל".

התנגדות לכאורה אמיתית שמציגה תפיסת חשיבה של חשיבה בינארית, הכל או כלום. במטרה לשנות את השיחה מבינארית לרציפה, שאלנו: "אם היית צריך לומר באחוזים כמה הבמנה הארגוני הזה פותר, כמה היית נותן לרעיון הזה?"

והתשובה המהירה היתה 60%. מיד אחריה עלתה השאלה אבל מה עם כל ה-40% הנוספים? מנהל נוסף שאל כיצד המבנה הארגוני החדש יכול להתמודד עם פיתוח מהיר ללקוח ספציפי.

כאן הצענו רעיון שעלה בשיחות בתוך המחלקה ליצירת צוות מטריציוני שיורכב מכל אחד מהצוותים ויפעל לתקופה של כמה ספרינטים כדי לתת מענה לצורך ביצועי מהיר שלא בהאתם למבנה הארגוני. אחרי שהצגנו שאלנו עד כמה המענה הזה מוסיף באחוזים למבנה הארגוני החדש? היה משעשע לקבל תשובה של 12% לא 15% ולא 10% אלא דווקא 12%. בכל מקרה הגענו למענה או פתרון חילקי של 72% למורכבויות כעת ובוודאי בחודשים הקרובים. הוחלט להתקדם ונשאלנו בצחוק האם כבר עובדים על השינוי הארגוני הבא…
דוגמה נוספת היא מפעולה מוכרת לכולנו. חיסונים לשפעת. כשלא נמצא פתרון לשפעת, נמצא מענה, חיסון שנתי שמקטין את הסיכוי לחלות וגם מקטין את הסיכוי למחלה קשה. אין פתרון, יש מענה.

כשמנהלות ומנהלים יאמצו תפישה ניהולית עם חשיבה לפתרונות שרואים את הרצף, את הסקלה, את התהליך שניתן להתקדם, יפתחו להם הרבה יותר אפשרויות.

החשיבה הזאת מאפשרת לדייק את ההחלטות וההתנהגות או הפעולות הניהוליות שלנו. למשל מנהלת בכירה שמשתפת את מנכ"ל הארגון בגילוי מחלה אצל אחד הילדים, מנכ"ל שחושב בצורה בינארית עלול מיד לומר לה שהוא מבטל לה את הנסיעה לחו"ל, שהיא יכולה לקחת חל"ת ושהארגון יתמוך בה ובמשפחתה. אימוץ שלוש ההנחות שלנו יאפשר למנכ"ל, פשוט להקשיב, להיות עבורה, לשאול אותה מה היא צריכה ורוצה מהארגון. יתכן ולא כלום, שדווקא הנסיעה המתוכננת לחו"ל היא שבירת שגרה טובה מהמורכבות בבית, שהעבודה היא דווקא המקום הבטוח והיציב שלה ואינה רוצה לוותר עליו ולצאת לחל"ת.

התנצלות אינה הודאה וביטול מה שנאמר

גם כאן זאת תופעה שקשורה בטבורה לחשיבה ניהולית בינארית: "אם אני מתנצל זה אומר שטעיתי ודבריי מבוטלים". זה פשוט לא נכון. ניתן לומר דברים מורכבים, לעמוד מאחוריהם ולהתנצל על פגיעה באדם שאליו דיברנו. אני מאמין שלרוב המנהלים והמנהלות אין רצון לפגוע או להעליב את אנשיהם. לעיתים זה קורה. להתנצל על התחושה שנוצרה אצלם, היא דבר חשוב, בוגר, בשל ועם עוצמה פנימית. זה לא אומר דבר על תוכן הדברים, זה לא מחליש אותם. באחת הסדנאות היתה מנהלת שטענה שאם תתנצל על התגובה שהמשוב שלה יצר אצל העובד שלה, זה יחליש או יבטל את המשוב עצמו ואז לא יהיה שיפור. התנצלות אינה חזרה בתוכן הדברים ואינה החלשת המשוב שניתן היא כן לקיחת אחריות על אופן העברת המסר ועל ההשלכה או התגובה שהוא יצר. היא מציגה חשיבות גדולה לאופן העברת המסר וזאת מתוך הרצון הכן והאמיתי לייצר שינוי ושיפור אצל אותו עובד.

מומלץ לקרוא את המאמר "משוב אפקטיבי" שמאוד רלוונטי לדוגמה הזאת.אנחנו מניחים שיעניין אותך גם "ערכים מתנגשים או מאזנים?"