מדדי הצלחה ומדידה, הבסיס לתהליכי השבחת ושיפור ביצועים
מדדי הצלחה ושיפור מכירות.
הכל התחיל מפגישה ראשונה עם מנכ"ל שהשיב לשאלה: "האם יש לכם מדדי הצלחה בארגון?" כך: "ברור, הכל אצלנו מדיד, אני יודע בדיוק מה קורה בכל מחלקה עד רמת הגרגר, לא שם אני צריך אותך".
אמ&לק
- מדדי הצלחה לשיפור מכירות – המשך הסיפור עם המנכ"ל
- מדדי הצלחה – כשהמדידה היא לשם המדידה, זה יכול לגרום לתוצאה הפוכה, לכישלון
- מדידה צריכה להיות חכמה כדי להביא לשיפור ביצועים
- עצות למדדי הצלחה או מדידה שתביא לשיפור מכירות כדוגמה יישומית
מדדי הצלחה לשיפור מכירות - המשך הסיפור עם המנכ"ל
וזה המשך השיח:
אני: אז מדוע בקשת להיפגש איתי?
מנכ"ל: אמרו לי שאם רוצים לשפר מכירות או כמו ששמעתי שאתה קורא לזה, השבחת ביצועים, נכון להיפגש איתך.
אני: תודה על המחמאה, אז מה מדדי ההצלחה של אנשי המכירות?
מנכ"ל: מספר העסקאות ומחזור העסקאות.
אני: אם אני מבין נכון, מדובר בעסקאות שיכולות להתבשל בתהליך של שנתיים ויותר נכון?
המנכ"ל: כן ואפילו יותר.
אני: אז כיצד איש מכירות חדש יודע שהוא מצליח בתפקידו בשנה הראשונה?
המנכ"ל: מנהלי התחומים רואים את זה. מי שמגיע בזריחה ונשאר עד…
אני: נוכחות במשרד היא אחד ממדדי ההצלחה של אנשי המכירות?
המנכ"ל (מתחיל לאבד את סבלנותו): לא, אבל מנהל טוב יודע לזהות מי משקיע?
אני: האם המנהל נמדד על שיפור ביצועי עובדיו?
המנכ"ל: לא הוא מתוגמל מהמחזור הכללי.
אני: שאלתי על המדידה לא על התגמול. אדייק, האם אתה מרגיש שמדדי ההצלחה שהגדרתם לדוגמה לאנשי המכירות מסייעות להם לסגור יותר עסקאות ובמחזור הכנסות גדול יותר?
המנכ"ל: לא יודע, האמת שהסתכלתי על גודל התגמול שהם מקבלים.
המשך השיחה הובילה להבנה שגם במחלקות אחרות, מדדי ההצלחה אינם באמת מביאים לשיפור הביצועים, במכירות, בתפוקה, בשירות וכך הלאה. הם כן מהווים מרכיב מרכזי בתגמול, ב"בונוס".
תהליך העבודה בארגון הזה, התחיל באיתור המקומות בהם אנשי המכירות משפיעים ועליהם הם נמדדו. ההמשך היה בהכנסת מדדי הצלחה ברורים למנהלי המכירות ולמנהל חטיבת השיווק והמכירות שמודדים את אחוז שיפור הביצועים בעקבות תוכנית פיתוח אישית לכל איש ואשת מכירות.
מדדי הצלחה – כשהמדידה היא לשם המדידה, זה יכול לגרום לתוצאה הפוכה, לכישלון
מדוע המדידה הזאת היא דוגמה הזויה לשימוש לקוי במדידה שלא לשם שיפור?
בישראל בכיתה ז' נעשית מדידה. נערות ונערים בבית ספר חדש (כיתה ז' המסמנת את המעבר מביה"ס היסודי לחטיבת הביניים) מזומנים לחדר ובו אדם זר (לרוב אחות) ובו הם נמדדים: משקל, גובה ואולי כמה שאלות, "בדיקות גדילה" או משהו כזה. אינני יודע מה המטרה. ברור לי שמדידה שרירותית שכזאת אינה מהימנה כיוון שיתכן שמי שיחל את התבגרותו כעבור חודשיים מהמדידה, הנתונים יהיו שונים וזאת בלשון המעטה. המעבר לכיתה ז' אינו בא בהלימה להתפתחות ולגדילה של אותם הילדים.
היכן הסכנה? מדוע זאת מדידה שלפי ניהול בשיטת אימ, אינה נכונה? בעיקר כי לא רק שהיא אינה מועילה לנמדד, אלא שהיא עלולה ליצור נזק וכישלון. הנערים שנכנסים לכיתה ומצהירים: "אני בנורמה" לעיתים יוצרים שיח שבו מי שמרגיש פחות בנוח הם אלה שמחוץ לנורמה. זאת בגיל ההתבגרות שהינו מוכר כתקופה רגישה בדגש על דימוי גוף, מיקום חברתי וכד'.
כדי שמדידה ומדדי הצלחה יוכלו לשפר, הם צריכים לאפשר לנמדד לפעול כדי להשפיע על המדידה הבאה. למשל לו מתן הסבר מקדים על הסיבות למדידה, היה יכול להרגיע יותר ולתת תחושה של ודאות וציפייה מותאמת. לאחר המדידה לקיים שיעור על תזונה בריאה, בריאות גופנית בכלל, דימוי גוף וכד' היו יכולים לגרום לאותם נמדדים (נערות ונערים) לפעול ולהשפיע בצורה בריאה על בריאותם. כמובן שיתכן והדברים האלה קורים, אך היכן שלא כך הדבר, המדידה עצמה יוצרת נזק.
מדידה צריכה להיות חכמה כדי להביא לשיפור ביצועים ומכירות
מדידה צריכה להיות חכמה ולא לשם המדידה עצמה. הדבר הראשון שמדידה לשם שיפור צריכה לעשות היא לייצר אפשרות לשפר ולטפל אצל הנמדד עצמו ובעצמו. זאת הן כשמדובר בבני אדם, עובדים, מנהלים והן כשמדובר בתהליכים, פעולות, תוצרים.
כל מדידה שעלולה לייצר נזק אצל הגורם הנמדד, היא חוטא לרעיון של שיפור ביצועים. כדאי להיכנס ולקרוא מאמר קצר על בניית תשתית למכירה.
עצות למדדי הצלחה או מדידה שתביא לשיפור מכירות כדוגמה יישומית
הגדרת תפקיד בשיטת אימ מכילה מספר מרכיבים מובנים בתבנית. האחרון שבהם הוא מדדי הצלחה. לכל תפקיד נכון להגדיר מהם מדדי ההצלחה של התפקיד והתפקוד. מדדים ברורים ופשוטים. הן כמותיים והן איכותניים. מדדים אלה צריכים להיות שקופים לבעל התפקיד ונגישים לו בכל זמן נתון. נדגיש שמדדי הצלחה של בעל תפקיד שלא מוצגים או לא נגישים לו פוגעים ביכולתו של הנמדד להשפיע עליהם. למשל עובד לאחר שיחת משוב פונה למנהלת שלו ומבקש כיצד יוכל לדעת בעצמו שהוא משתפר בסוגיות שעלו בפגישות המשוב ומקבל תשובה כזאת: "אני אגיד לך כשאראה שיפור" הוא עובד שלא יוכל באמת לפעול לשיפור. הדבר היחיד שיקרה, הוא עוגמת נפש, במידה ויתאמץ וזה יהיה בכיוון הלא נכון, הוא יהיה מתוסכל ושחוק כאשר יבין שהמאמץ היה לשווא. מדדי ההצלחה צריכים להיות מחוברים לשגרת העבודה, לתהליך ולתוצרים (ולא רק לתוצרים). הם צריכים לשקף את השפעתו של העובד על יחידתו, ארגונו. דוגמה שלילית נוספת היא יצירת תלות של מנהל במנהלו הישיר בגישה למידע אודות מדדי ההצלחה שלו. למשל מנהל מחלקה שאמון על מחזור ההכנסות וההוצאות ואחוזי הרווח, חייב להיות חשוף למידע זה ונגיש לו. מנהלים שמקשים על הגישה לנתונים אלה, לא יכולים להגדירם כמדדי הצלחה לשיפור ביצועים.
כלי המשוב השונים, הן כאשר מדובר בפגישה פורמלית של משוב או במשוב מתמשך שניתן "על הדרך" או בישיבת אחד על אחד שבועית, הן כלים חשובים מאוד בשיפור ביצועים. זה יכול להיות אחרי שיחה עם לקוח פוטנציאלי, בישיבה שבה עלתה סוגיה רלוונטית, בשיחות השבועיות, בישיבת הסטנדאפ או לפני תחילת יום עבודה / משמרת. חשוב שאופן הביצוע יהיה על בסיס נתונים, רישום ולא רושם. נכון להקפיד להציג את המידע העובדתי ללא שיפוטיות ופרשנות.
חובה לאתר את מדדי ההצלחה שהעובד או המנהל משפיעים עליהם בצורה ישירה ונכון לדייק אותם כדי לוודא שמדדים אלה ישרתו את הארגון. מדדים שלאיש המכירות, לעובד הנמדד אין השפעה ישירה יכולים לייצר תסכול ושחיקה. עובדים ומנהלים שמאוד מתאמצים ובסוף מגלים שלמאמץ שלהם לא היה קשר להצלחה שלהם, נשחקים מאוד והופכים למתוסכלים. לדוגמה נציג מכירות במרכז מכירות טלפוני שנמדד על זמן השיחה. מדד שעלול לגרום לאותם נציגים לתת שירות גרוע לציבור הלקוחות. מרגע שנציג המכירות יזהה שלא מדובר בלקוח לסגירת עסקה אלא ללקוח שפנה בסוגיה של שירות הוא יפעל כדי להוריד אותו מהקו ושהשיחה הזאת לא תהפוך לארוכה. הוא יציע ללקוח מספר טלפון של נציג שירות במקום להעבירו לנציג שירות (ושהשעון יתקתק על הזמן שלו שנמדד). הלקוח כמובן יפגע מכך ועלול לכעוס מכך שגורמים לו לטרוח כאשר מבחינתו הוא כבר פנה לחברה והגיע לנציג מכירות. דוגמה אחרת יכולה להיות בבחירה של מדד נטישה של מנהלים. בחברה שפועלת במספר אתרים בפיזור גיאוגרפי רחב מאוד, היה מדד למנהלי האתרים על אחוזי הנטישה של מנהלים. לאורך הזמן התגלתה תופעה שבה מנהלים שבתוך האתר היו ידועים כמנהלים פחות מוצלחים בביצועיהם, קיבלו המלצות לקידומם באתרים אחרים בחברה. דבר שאינו הגיוני, הרי מנהל שביצועיו פחות טובים אמור להיות העדפה אחרונה על פני מנהלים שביצועיהם מעולים. מה שהתגלה הוא שהמדד על הנטישה הוא מרכיב בתגמול של מנהלי האתרים. כאשר מנהל עם ביצועים בינוניים ופחות מכך, מקודם לאתר אחר, הוא מסיים את פועלו באתר הנוכחי ואיתו גם ביצועיו והבעיות שלו, אך הוא לא "נספר" כמנהל שנטש ולכן הרכיב הזה בבונוס לא נפגע. לכן הדגש לא רק מדדי הצלחה שהם ברי השפעה על ידי הנמדד אלא שהם מדויקים ונכונים לארגון.
לפעמים דווקא היציאה מהקופסה היא המדידה הכי משמעותית ליצירת שינוי מובהק וחזק. למשל במרכזי מכירות טלפוניות ניתן למדוד את ממוצע ההכנסה לעסקה ולאתר את החריגות (לטוב ולרע). החריגות יכולות להיות קרקע איכותית ביותר לתהליכי למידה ושיפור עם ועבור נציג המכירות ומנהלו הישיר. ניתוח המקרים החריגים יכול להביא לשיפור של כלל המקרים.
מערכי מדידה בכלל ומדדי הצלחה בפרט אינם חייבים להיות מחוברים למערך התגמול בארגון. הפעולה הכי זמינה למנהלים היא להעניק תגמול על ביצועים. לרוב התגמול יהיה על תוצרים. מרבית מודלי התגמול הם מודלים של "אם…אז…". גישה מסורתית שנכונה רק לחלק מהמצבים בעולם המכירות ובטווח הארוך הן עלולות להיות ממכרות ולהוביל להפך. בארגונים שמערך התגמול הוא בליבת החשיבה הניהולית – התוצאה לרוב עגומה, אפשר לשמוע את תגובת העובדים לבקשת מנהל "אז מה אני מקבל?" ואל לנו להאשים את העובדים, את הדינמיקה הזאת, את התרבות הלקויה הזאת, אנחנו, המנהלות והמנהלים בארגון יצרנו באמצעות שימוש לקוי במודלים של תגמול. אז העצה היא ראשית להפריד בין מערכי המדידה ומדדי ההצלחה לתגמול. מטרתם המרכזית של מדדי ההצלחה היא להיות תשתית לשיפור ביצועים אישי, קבוצתי, ארגוני. את מערך התגמול אפשר לחבר לחלק ממנגנוני המדידה ובתנאי שזה מסייע. חשוב להקפיד שהתגמול לא יהיה ליבת העשייה והמחשבה אלא רק מרכיב נוסף בתשתית הארגונית לשיפור הביצועים, לשיפור המכירות.
מומלץ לקורא על תגמול והנעת עובדים – מודל שכר הישגי.
אלה היו 5 עצות פשוטות ליישום, ארגונים וחברות שרוצים להעמיק את מערכי המדידה ולבנות מדדי הצלחה שיהיו חלק מתשתית ארגונית לשיפור ביצועים, מוזמנים לפנות אלינו. אנחנו ממש אוהבים את זה.
כדאי לקרוא על הדרכות מכירה.
פשוט ללחוץ צור קשר.
התמונה של יוסיין בולט – Shutterstock | Salty View
שני סרטונים שנוגעים במדידה והצבת יעדים…