הדרכות מכירה - כשמחפשים איכות ושיפור ביצועים אמיתי ואותנטי
הדרכות מכירה מהוות מרכיב חשוב בבניית היכולת, המסוגלות, האמונות של אנשי המכירות להצליח בעבודתם ולהגדיל את מחזור המכירות של החברה והארגון. ככל שמדובר על אנשי מכירות ונשות מכירה וותיקים ומיומנים יותר, כך גם המורכבות באימוץ מתודולוגיות וטכניקות חדשות. הפחד הגדול משינוי בא לידי ביטוי לא פעם ברצון להישאר במוכר ובידוע.
- כיצד יוצרים הדרכות מכירה איכותיות ואפקטיביות?
- איזה מרכיבים נכון שיהיו במפגשי הסדנה והדרכות המכירה?
- כיצד נמדוד את עוצמת השינוי וההצלחה בעקבות הדרכות מכירה?
על זה במאמר הזה – 4 דקות קריאה.
כיצד יוצרים הדרכת מכירות איכותית ואפקטיבית?
עולם המכירות הוא עולם ותיק, כך שיש מתודולוגיות, שיטות וטכניקות מכירה רבות. בכולם נמצא שלבים שבאמצעותם מקדמים את תהליך המכירה ומביאים לסגירת עסקה. לא מעט חברות ייעוץ והדרכה יציגו את "ארבעת השלבים" כשרק מהקריאה שלהם יש תחושה מאוד "עסקית". שלב המקרב, שלב המברר, שלב המכווין ושלב הסוגר. כעת, נכון לפנות אליך בשאלה: האם כשאדם מרגיש שמנסים למכור לו הוא מוכן יותר לשמור על כספו? האם כל אחת ואחד מאתנו אוהב את התחושה שמישהו מנסה להציע לו משהו בתמורה לכספו?
אפשר להעמיק בקריאה על מודל ארבעת הממי"ם
או מודל חמשת הכוחות של פורטר וגם על עוד שיטות מכירה.
זאת בדיוק הצרה עם השיטות הישנות והמוכרות. ברור שיש בהן חכמה, אך מכירה איכותית היא כזאת שתביא את הקונה, את הלקוח, אליך (המוכר) שוב ושוב. מכירה איכותית היא כזאת שהלקוח מחייך גם לאחר הרכישה ומרוצה, שבע רצון וזאת גם כאשר שילם יותר ממה שתיכנן – זאת החכמה. בשביל להגיע למכירה איכותית, צריך גישה אחרת, שיטה שבמקום להניח את המוצר במרכז, מניחה את האדם במרכז. את החוויה שיכול ליצור איש המכירות עבור הלקוח הפוטנציאלי.
תהליך המכירה, "התן וקח" הוא עתיק יומין, כך שכל אחת ואחד מאתנו, מרגיש שהוא יודע להתמקח, שהוא יצליח להשיג משהו מיוחד שאחרים לא הצליחו וכד'. איש המכירות בישראל צריך להיות מדויק ורגיש יותר משאר העולם, כי אנחנו, הישראלים, הלקוחות המתוחכמים בעולם. טכניקת המכירה צריכה להיות מצד אחד, פשוטה וטבעית לנו, ומצד שני, עמוקה ומחברת, אותנטית ואמיתית. כזאת היא שיטת אימ למכירה.
מדריכי שיטת אימ ויועצי אימ.הדרכות אמונים על חשיפה והטמעת השיטה במחלקות מכירה בארגונים וחברות עסקיות רבות ומגוונות: רפואה פרטית ואסתטית, פארמה ומיכשור רפואי, מלונאות ותיירות, ענף הרכב, רשתות קמעונאיות, חברות טכנולוגיות, מרכזי מכירות טלפונים, מוקדי מכירות ותיאום, יבואנים, יצרנים ומפעלים ועוד.
כדי ליצור הדרכת מכירות איכותית ואפקטיבית חשוב "לדבר" בשפת הארגון. להכיר את השוק המדובר, את המורכבויות הספציפיות וכמובן את המציאות שחווים אנשי ונשות המכירה. זאת כדי להתאים את השיטה וכליה לצרכים ולרצונות של אנשי המכירות המשתתפים בהדרכה. כדי שהכלים ידברו אליהם ויגרמו להם לרצות ולהתנסות בטכניקה הייחודית הזאת, זה חייב להיות מחובר למציאות הספציפית שלהם. יש חשיבות למלאכת ההכנה טרם ביצוע הדרכות מכירה וכמובן גם למרכיבים של מפגשי ההדרכה.
חברות וארגונים שנהנו מהדרכות של שיטת אימ
איזה מרכיבים נכון שיהיו במפגשי הסדנה והדרכות המכירה?
הדרכות מכירה אפקטיביות הן כאלה שבמהלכן מתנסים ומתרגלים בטכניקות. לומדים האחד מהשניה ולא רק ממנחה הסדנה או מהיועץ המלווה. חשוב שיהיה תוכן תיאורטי אולם הוא חייב להיות מחובר למציאות היום יומית של אנשי ונשות המכירה המשתתפים. לא די בהתנסות ותרגול, יש חשיבות גדולה גם למשוב מעגלי שפותח את הראש ומגדיל את סך החלופות שיהיו לכל איש או אשת מכירות בסיום ההדרכה. בהדרכות מכירה של שיטת אימ, יש גם מרכיב של עבודה בקבוצות שבהן יש הכרח לחשוב באמצעות הכלים החדשים ולפתח בעצמם חלק מהמיומנויות וההתאמה למוצרים ולשירותים שלהם. מרכיב זה לא רק מסייע בהטמעה אותנטית אלא גם מהווה הזדמנות למדריך ולמרצה, להבין את רמת ההבנה והשליטה של המשתתפים בכלי השיטה. כל שניתן להעצים ולשפר עוד במפגש עצמו. אז המרכיבים יהיו:
עבודת הכנה יסודית המכירה בייחודיות השוק והארגון בו מועברות הדרכות מכירה. לרבות התנגדויות ספציפיות שהן השגרה של אנשי המכירות.
תוכן תיאורטי שמוגש בשפת הארגון ועם מקרים מהמציאות שחווים אנשי המכירות, המשתתפים.
הפעלות, התנסות ותרגול של מצבים משגרת העבודה של אנשי המכירות, סימולציות וכמובן משוב מקצועי ומשוב מעגלי. דבר שמסייע לשיפור וחיזוק המיומנויות ומגדיל את עוצמת השינוי והרצון להשתמש וליישם בשיטה ובכלים.
ניתן להעמיק בקריאה על אימון מכירות הסמן הסומטי מאחורי הסימולציות.
עבודה וחשיבה בקבוצה באמצעות שיטת אימ וכלי המכירה שניתנו.
כיצד נמדוד את עוצמת השינוי וההצלחה בעקבות הדרכות מכירה?
כל מפגשי הסדנה והדרכות המכירה שלנו נמדדות לפחות בשני אופנים. הראשון הוא השוואה בין הביצועים של אנשי המכירות טרם ההדרכה ובחודש העוקב למפגשי הדרכות המכירה. השני הוא באמצעות משוב אנונימי מפורט.
למרות הכתוב מעלה, אנו מאמינים שאת עוצמת השינוי וההצלחה של הדרכות מכירה, ניתן למדוד באמת לאורך זמן ולא רק בשבועות שאחרי ההדרכה. ארגונים וחברות שאימצו את שיטת אימ, לא עצרו בהדרכות המכירה אלא העמיקו והטמיעו את כל הגישה הניהולית הייחודית שלנו – ניהול לפי ערכים בשיטת אימ. יש חברות וארגונים שמשנת 2009 ממשיכים להכשיר את אנשי ונשות המכירה, את מנהלי ומנהלות המכירה, ברזי שיטת אימ ומציידים אותם בכלי הניהול של השיטה. מעולם לא הסתפקנו במחזור מכירות גדולים וגם לא בשיאים שהגיעו אליהם ציבור הלקוחות שלנו, אלא בשינוי אמיתי ומהותי באופן ניהול והנהגת החברה, ביצירת תהליכים בריאים, סדורים, מדידים שמבינים שהאדם הוא במרכז, העובד והלקוח, איש המכירות והקונה.