ייעוץ עסקי שיווקי הוא הפן הפונה אל ציבור הצרכנים והלקוחות של העסק. בדיוק כמו שיש ייעוץ עסקי פיננסי או ייעוץ עסקי משפטי שהם תתי התמחויות בעולם הייעוץ במגזר העסקי, כך גם יש את ההתמחות בשיווק.
ייעוץ עסקי שיווקי מהווה משענת מקצועית ליחסי תקשורת שיווקית – תקשורת ממוקדת, תכוניות לשיווק ומכירות, ניהול השיווק בעסק או בארגון, כתיבת תוכנית שיווקית, סיוע עוד קודם בבניית אסטרטגיה שיווקית או בניית תוכנית שיווק לעסק וכמובן שזאת בתוך השירותים של ייעוץ עסקי.
מי צריך ייעוץ עסקי שיווקי ?
נכון שבכל חברה יש מנהל או סמנכ"ל שיווק, נכון שלעיתים מדובר במחלקה שלמה. יחד עם זאת בכל חברה יש מנכ"ל ומטה ניהולי ובכל זאת מעסיקים מרבית החברות בשוק יועצים ארגונים, שירותי ייעוץ עסקי וכד'. כך גם בתחום הייעוץ העסקי השיווקי (ייעוץ שיווקי). מכאן שחברות וארגונים שלהם יש פעילות שיווקית מוצלחת יהיו הראשונים להשתמש בשירות זה, מתוך אמונה שחובה עליהם להמשיך ולשפר. שוב מדובר בסוג של בשלות ארגונית ושל בעלי התפקידים העוסקים בשיווק. בשלות שתאפשר להם להיחשף ולשתף.
יש שיאמרו שבחברה או בארגון שלהם יש מנהל שיווק מעולה, יש לו קשרים בעולם הפרסום וזאת העבודה שלו, שיעשה אותה.
כדי להבין את גודל הטעות אתחיל בהצגת הנתונים העובדתיים, אדם שעבר את גיל העמידה סביר שצפה ביותר משני מיליון פרסומות. בחישוב פשוט מדובר בצפייה ממושכת ורציפה של למעלה משנה. אם תסתכל תוכל להיווכח שבכל שעת טלוויזיה יש למעלה מ-24 פרסומות. אם נעזוב את הטלוויזיה ונעבור לשגרת יומו של האדם, ניווכח שבמהלך היום אותו אדם (אנחנו) נחשפים למאות מסרים שיווקיים ופרסומיים. שלטי חוצות, מסרונים (SMS), הודעות דוא"ל, דיוורים וניוזלטרים למיניהם, פרסומות ברדיו, פרסומות ומסרים שיווקיים ברשתות החברתיות ובשאר הפורומים בהם אנו חברים, כוסות הקפה, פרסומות על תחבורה ציבורית, בעיתונים היומיים, במגזין היוקרתי, בארוחת הצהרים, בסרטון באינטרנט ואין לכך סוף.
האם אתה זוכר את נותני החסות שהופיעו לפני, אחרי, בין ותוך כדי התוכניות של הישרדות או כוכב נולד? האם הניוזלטר האחרון שקבלת אתה זוכר מה הוא הציע לך? זאת מלאכתם של מנהלי שיווק, מוכשרים ככל שיהיו הם כולם מתחרים על תשומת לבו של הצרכן והלקוח.
מדוע אם כך היית צריך לאמץ את הראש ולנסות ולהיזכר? סביר שכלל לא זוכרת באיזה חברות מדובר? מעניין כיוון שנותני החסות משלמים הון עתק בכדי לנסות ולהישאר בזיכרונכם. הם מופיעים מספר פעמים לא מבוטל במהלך התוכנית וכמובן שברגע השיא והמתח. חשוב לציין שהחברות האלה מפרסמות ואחראיות למסרים שיווקיים רבים בערוצי פרסום ושיווק אחרים. יכולות הסינון של הצרכן והלקוח רק מתחזקות.
גם אם המסר השיווקי שקבלת בזכות בחירתכם במנהל שיווק משכמו ומעלה, הינו מקורי ומיוחד, סביר שלאח זמן הוא יידרש לשינוי. לא פעם בסדנאות והרצאות שהעברתי היו את אלה ששאלו: "עד עכשיו זה הצליח לי אז למה לא להמשיך?"
היעדר מקוריות וחזרה הופכת את המסר לכזה שמוחנו מסנן בקלות יתרה. דבר שמונע את מלאכת השיווק.
אז מה זה בעצם ייעוץ עסקי שיווקי ?
הרי במרבית החברות יש אדם שאמון על ניהול השיווק. אם כך מדוע יש לשכור את שירותיו של יועץ שיווק או יועץ עסקי שיווקי? אתחיל מהסיבות הברורות: יועץ שיווק שמגיע כדי לתת שירותי ייעוץ עסקי שיווקי פועל לרוב במספר תחומים או שווקים. דבר שמעניק לו יתרון גדול על פני מנהל שיווק שעוסק בעיקר בשוק אחד או בתחום אחד הקשור כמובן למוצרים ולשירותים שמספקת חברתו. קשת השירותים והמוצרים הרחבה שאיתה בא במגע העוסק בייעוץ עסקי שיווקי גדולה ומאפשרת גישה למגוון רחב יותר של רעיונות פתרונות ואפשרויות שיווקיות לארגון או לעסק. פעולות שיווקיות שצלחו עבור מוצר אחד יכולות לעבור התאמה לשוק או תחום אחר ולהצליח גם בו.
מנהל השיווק בחברה עסוק בתפעול השוטף, בעמידה ביעדים ובמטרות, הוא חי ונושם את אותה המסגרת. ייעוץ עסקי שיווקי מביא איתו רוח חדשה, רעיונות ושיטות עדכניות וכמובן חשיבה שאינה מתוך החברה אלא מחוץ לה.
ייעוץ עסקי שיווקי יכול לרתום עבור חברתך מודלים ושיטות לשיווק והעברת מסרים שיווקיים מתחומים שונים ולהופכם לאלה שהולמים באופן מלא את שירותיך ומוצריך.
למידע נוסף בתחומי ייעוץ ארגוני: ליווי עסקי, ושיפור מכירות באינטרנט.