אתחיל ואציין שבאי"מ הדרכות הליווי העסקי הוא השלב השני במסגרת תהליך ייעוץ עסקי. יש שיטענו שמדובר בשני שירותים שונים לחלוטין, אצלנו באי"מ הדרכות אין פעולת "זבנג וגמרנו" ולכן הליווי העסקי הינו חלק אינטגרלי מהייעוץ העסקי.
במסגרת השירות ייעוץ עסקי יש שלב שנקרא ליווי עסקי. עבודת הייעוץ הינה עבודה תהליכית, מכאן שיש ללוות את הלקוח בביצוע השינויים. גם אם בשלב אבחון ארגוני (שהוא שלב חשוב עם במסגרת שירותי ייעוץ עסקי לעסקים קטנים) עלו רעיונות, הצעות ופתרונות מעולים יש ליישמם בשטח. במרבית המקרים נוצר הכרח להתאים את ההמלצות והרעיונות למציאות המשתנה הספציפית לאותו העסק. הכרח שמחייב את היועץ העסקי להיות שם עבור בעל העסק ולסייע בידו לבצע את השינויים הדרושים.
דוגמא נוספת יכולה להיות תוכנית עסקית, גם אם חברת הייעוץ העסקי אליה פנית כתבה יחד איתך תוכנית עסקית אתה עלול להיתקל בקשיים ואתגרים ביישומה. תוכנית שיווק לעסק שנכתבה עבורך גם צריכה להפוך לרשימה של משימות שוטפות. את כל הפעולות האלה עליך גם למדוד ולהעריך כדי לדעת בעתיד במה להשתמש.
פה נכנס ליווי עסקי. הליווי העסקי הוא בעצם התשתית שיוצר הייעוץ העסקי עבור בעל העסק, פעולות שמסייעות בניהול הדברים:
אימון מנהלים ו אימון אנשי מכירות
פיתוח מנהלים, שיפור מיומנויות ניהול
פיתוח ארגוני / ייעוץ ארגוני / פיתוח עסקי וטכנולוגיה
כתיבת תוכנית עסקית – הכנת תוכנית עסקית
אסטרטגיות ב: שיווק ומכירות
הקמת עסק ועוד
כמובן שלחלק גדול מהפעולות דרוש יועץ עסקי שמתמחה בשדות המדוברים, במקרה ואינו מתמחה בשדה מסוים, היועץ העסקי שמלווה את העסק ידאג להביא מומחה באותו תחום שיספק את הפתרונות והידע הדרוש באותם השדות ובשיתוף מלא של בעל העסק.
אז מה זה בעצם ליווי עסקי?
ליווי עסקי הוא תהליך מחשבתי תהליכי שפועל ליצירת תשתית ארגונית ספציפית (עבור מוצר מסוים או מהלך ייחודי) או ליצירת פלטפורמה יציבה לתפעולו השוטף וצמיחתו של עסק או ארגון. ליווי עסקי יכול להתבצע בכמה מישורים ועל פני כמה רמות היררכיות. ליווי עסקי יכול להיות בתחום השיווק כמו גם בתחום המכירות. ליווי עסקי יכול להיות לבעל העסק או מנכ"ל הארגון וגם לדרגי ניהול זוטר ובמקרה הצורך גם עבודה מול העובדים הזוטרים (באי"מ הדרכות למשל מועברות הדרכת מכירות ושאר סדנאות לצוות הזוטר בזמן שלדרגי הביניים ניתנים כלים לניהול מכירות). ליווי עסקי יכול להיות מול סל מוצרים מסוים בארגון או עבור פעולה ספציפית קצרת זמן.
החשיבות בליווי עסקי הוא החיבור בין היועץ המלווה לבעלי התפקידים שאיתם הוא עובד. רמת החשיפה שיש להגיע בכדי להביא תוצאות הינה גבוה. בכותבי חשיפה כוונתי היא הן לנתונים עסקים והן לתחושות ומחשבות אישיות שלעיתים מהוות גורם מכריע בדרך אל ההצלחה. זאת הסיבה העיקרית שחובה עליך, בעל עסק, לבחור בקפידה רבה את היועצים שיעבדו איתך. יכול מאוד להיות שתקבל על יועץ מסוים המלצות חמות מאוד מאנשים שאתה סומך עליהם, יחד עם זאת אם אתה מרגיש שאין לך תחושה טובה (ולא משנה מה הסיבה) אציע לך בחום לשקול שוב ולחזור לחפש יועץ אחר.
כיצד לבחור ייעוץ עסקי וליווי עסקי?
ידע מקצועי ומומחיות הם דרישות סף בליווי עסקי, ניסיון מוצלח ותוצאות מוכחות הן גם דרישות סף. לאחר שיש לחברת ייעוץ עסקי את אלה מגיע השלב של הכימיה, האם אתה מאמין לו? האם אתה סבור שהוא יכול למנף אותך? ואת הארגון שבראשו אתה עומד? האם אתה מרגיש שהעסק שלך חשוב לו?
השאלה הבאה היא: "איך מגלים זאת בפגישה אחת?" ראשית אציע לך לבדוק את רמת ההיכרות של היועץ בשאלות אודות העסק שלך. אלה הן שאלות שיכולות ללמדך על רמת היסודיות והשקעת הזמן של אותו יועץ לפני הפגישה איתך. אסייג ואומר שיש יועצים שאינם מבצעים הכנה לפני פגישה עם לקוח חדש והם יכולים להתגלות כיועצים מצוינים. שאל את היועץ על ליווי עסקי שביצע בזמן האחרון, בקש שיפרט על פעולות שליווה, על הצלחות וכמובן גם על כישלונות. זכור שככל שתשאל יותר, גם אם הדבר יוצר מעט אי נעימות, תדע יותר – חשוב שתבין שאתה הולך לבחור אדם שילווה אותך באופן שוטף ותדיר, אדם שיאמר לך לא פעם דברים קשים, אדם שיהווה גם כתף תומכת ומשענת ידע בהחלטות הרות גורל מבחינתו של ארגונך. עדיף חוסר נעימות רגעי בפגישה מאשר קבלת החלטה לא נכונה.
עוד על בחירת ייעוץ עסקי ניתן לקרוא ב: מה זה ייעוץ עסקי.