ייעוץ למנהלים לפי ערכים

ייעוץ למנהלים לפי ערכים

ייעוץ למנהלים לפי ערכים הוא תהליך שרק נראה כמורכב בתחילת הדרך, אולם ככל שמתקדמים בו, רואים עד כמה המורכבות לכאורה שהיתה בהתחלה היא הבהירות והוודאות של ההמשך. כשהדברים ברורים לך, המנכ"ל, הסמנכ"ל, המנהלת והמנהל – הם גם יהיו ברורים לאנשיך, עמיתיך, חברי הדירקטוריון והעובדים.

על הקשר שבין התזה מהתואר השני לקידום אג'נדה בעולם העסקי
כיצד ייעוץ למנהלים לפי ערכים יכול לסייע בידך בהובלת ארגונך?

במהלך התואר השני, הייתי צריך לבחור נושא מחקר לעבודת התזה. אחד הדברים שמצאתי כמורכב, הוא ההתייחסות להכל מההיבט הכלכלי. הייתי משוכנע שבמגזר הפרטי ובעולם העסקי, יש היבטים רבים שמשפיעים שהם לא פחות חזקים מההיבט הכלכלי. כך קרה שבחרתי להציג ולהוכיח טענה חדשה.

הטיעון הקיים היה שארגוני המגזר השלישי (מה שאינו פרטי או ציבורי) נוצרים כתוצאה "מכשל שוק". וזאת ראיה כלכלית בלבד. מה זה כשל שוק? בקצרה כשל שוק אומר שהיכן שהמגזר הציבורי לא פועל, ולמגזר העסקי והפרטי לא כדאי לפעול – שם יקום מלכ"ר או ארגון אחר שנמנה על המגזר השלישי. ארגון שנוצר כתוצאה מכשל שוק (משהו חסר שיש בו צורך אך אינו עסקי ואינו מטופל ע"י המגזר הציבורי). באופן כללי לא אהבתי את עצם ההגדרה הנגטיבית של המגזר השלישי – מה שאינו המגזר הפרטי ואינו המגזר הציבורי – הוא השלישי. הטענה שלי, היתה שיש עוד סיבות להיווצרות של ארגון, מלכ"ר. בתזה הוכחתי את הטענה באמצעות השוואה בין שני ארגוני המגזר השלישי. הטיעון שלי הציג שארגון יכול להיווצר מכשל שוק כמו שכולם חושבים וגם כדי לקדם אג'נדה (אמנם הוא יספק שירותים אך רק כאלה שמקדמים את האג'נדה). בחרתי בשני ארגונים, והצגתי שאחד מהם מעניק שירותים לכל דורש והוא אכן נוצר מ"כשל שוק". השני מעניק שירותים מסוימים ולא לכולם, אלא רק למי שמקדם או פועל בהתאם לאג'נדה שלו.

איך זה קשור לעולם העסקי? כי ניהול והנהגה זה קידום אג'נדות. אי אפשר להביט על הכל מהחור שבגרוש. מייסדי ומייסדות חברות, מנכ"לים ומנכ"ליות, בעלי מניות ובעלי עסקים יכולים להאיץ ולהגדיל את הצלחתם ואת תוצרי ארגונם באמצעות בנייה נכונה של "שלד" ארגוני שמחבר בין כל היחידות לבין המטרה. ברגע שהשלד עומד נותר לאמן את השרירים והגידים ובכך להביא לשיפור הביצועים או כמו שאחד המנכ"לים אמר: "אותם תנועות רק יותר מהר". השלד הוא שמבאר את האג'נדות. ניהול לפי ערכים משתף את ה"למה?" עם כולם. דבר שמייצר שייכות. וזה הבסיס לניהול לפי ערכים בשיטת אימ. ייעוץ למנהלים לפי ערכים הוא שירות אחד מסל שירותים בתהליכי השבחת ביצועים שאותם אנו עושים בחברות ובארגונים.אפשר גם להעמיק בקריאה במאמר זה: ערכים מתנגשים או מאזנים?

ניתן לתאר נכון את ההתייחסות לשורת הרווח בארגון בהמשלת הארגון לגוף האדם ולאדם. אף אחת ואחד מאתנו לא יכול לחיות בלי שהדם יזרום בעורקיו. יחד עם זאת, ספק אם נמצא בני אדם שחיים בשביל שיהיה להם דם. מבחינתנו זאת ברירת מחדל של החיים. כך גם ארגון וחברה עסקית. הם חייבים ששורת הרווח תזרום ב"עורקיהם" אולם אינה מתקיימים רק לשם כך. שורת הרווח היא ברירת מחדל לקיום חברה עסקית אך לא חזות הכל.

כיצד ייעוץ למנהלים לפי ערכים יכול לסייע בידך בהובלת ארגונך?

יעוץ למנהלים לפי ערכים עושה שימוש בגישה הניהולית של שיטת אימ כאמצעי ליצירת שפה והתנהגות רצויה ומתאימה לארגון. או במילים אחרות מיסוד והבנייה של תרבות ארגונית. יש מנהלים שיאמרו שלשם כך יש נהלים, הגדרת יעדים, Kpi ועוד דומים ושונים. הם צודקים, יחד עם זאת ניהול רק באמצעות נהלים מוגדרים ומובנים עלול להביא לפגיעה ביצירתיות, במחשבה החופשית, ביוזמה, בעצמאות, בהפעלת שיקול דעת אל מעבר לנוהל… ניהול לפי ערכים מאזן זאת, בצורה חכמה ופשוטה. השימוש בערכים כאורות המגדלור, שמאירים את הכיוון והדרך הלאה לכל מנהלת ומנהל, לכל עובדת ועובד, יוצרים סביבה הרבה יותר מאפשרת ורחבה. כשהחזון והמטרה ברורים לכול.
לדוגמה, כאשר נאמר על אדם מסוים שהוא מאוד מוסרי, ונציב בפניו מצבי חיים שונים נוכל בקלות להשיב כיצד ינהג בהם בהתאם להיותו אדם מוסרי.

להעמקה ניתן לקרוא על בניית חזון, מטרות ויעדים.

Shutterstock | Bildagentur Zoonar GmbH

איך מתחיל תהליך הייעוץ למנהלים לפי ערכים?

התהליך מאוד אינדיבידואלי. יש מנהלים שמגיעים מגובשים וביחד אתנו, מבנים את התהליך לחשיפתם והפיכתם לכלים יישומיים בשגרת הניהול והעבודה בארגון. יש מנהלים שמעוניינים לעבוד עם ערכי הארגון כמו שנכתבו עוד לפניהם. יש מי שרוצה לחדש ולבנות מחדש עם אנשיו (דרג ניהולי בכיר או בכלל עם אנשי הארגון) תהליך של גיבוש חזון וערכים. כך שכל תהליך יכול להתחיל בדרך ובקצב שונה ולקבל תפנית. חלק מהתהליכים עם מנהלים התחילו בכלל בפגישות של ייעוץ אסטרטגי וחשיבה מקורית. לאחר שהכירו את המתודולוגיה לניהול על פי ערכים בשיטת אימ, החליטו לאמצה ובהמשך להטמיעה בארגונם. יש גם ארגונים ששכרו את שירותינו כדי להביא לשיפור ביצועים באמצעות תשתית ניהולית-ארגונית איכותית יותר ומדידה. בתהליך זה נחשפו לשיטה ולגישה הניהולית ופעלו כדי להטמיע אותן.
בכל מקרה, ההתחלה היא באיתור הערכים שמנחים אותנו, לדייק ולזקק אותם ולהבין כיצד הם יכולים לבוא לידי ביטוי. ברגע שזה ברור לך, המנהל או המנהלת המלווים על ידינו, קל לפרוט זאת ליישום בארגון. כך יוצרים שפה והתנהגות. כך מתחזקת הוודאות, המסרים הופכים לבהירים וברורים, תחושת השייכות והמחוברות מתחזקות ואנשי הארגון הופכים שותפים. 

פשוט ללחוץ על "צור קשר". למי שאינם מורגלים בתהליכי פיתוח ארגוני ושיפור ביצועים נמליץ לקרוא את "ניהול זה לא שחור או לבן".

חלק מבעלי העסקים, המייסדים והמנהלים שכתבו על התהליך אתנו: