פעילות היועץ הארגוני

כיצד אדע שפעילות היועץ הארגוני נכונה לחברה או לארגון שלי ?

מדובר בשאלה טובה, בעולם העסקים, בחברות ובארגונים לא פעם אנו נדרשים לקבל החלטות היום, המתבססות על תוצאות האתמול בכדי להמשיך להוביל מחר. מורכב ולא פשוט. אז כיצד נוכל לדעת האם החלטנו נכון?

אין תשובה אחת לשאלות האלה ובכל זאת חשוב שיהיו כלים לבחון ולהעריך את פעילות היועץ הארגוני בחברתך.

מעבר להיכרות וידע עם כלים מתחום פיתוח ארגוני או ייעוץ ארגוני והמצאת דו"ח המלצות למנכ"ל חייב יועץ ארגוני להבין בבני אדם, להיות ער להתרחשויות הבלתי פורמאליות, לפוליטיקה הפנים ארגונית, ליחסי הכוחות, לאינטרסים המשותפים ולאינטרסים המנוגדים. לכן תוכל כבר בתחילת תהליך שינוי ארגוני או פעילות היועץ הארגוני, לשוחח עם בעלי תפקידים ועובדים בארגונך שפגשו את היועץ הארגוני. הן בשיחות "מסדרון" והן בשיחות שמטרתן להיות מעורב והן רשמיות יותר, תוכל ללמוד על מידת הפתיחות והשיתוף (קח זאת בערבון מוגבל שנובע מאופי יחסיך עם בעלי התפקידים ששוחחת). לחץ כאן למידע על ניהול שינויים או על שלבי אבחון ארגוני.

בפגישות עם היועץ הארגוני במסגרת פעילות היועץ הארגוני בחברתך ראוי שתשאל ותבקש את חוות דעתו המקצועית על בעלי תפקידים, תהליכים ופעולות שנעשים בארגון או בחברה. כיוון שאתה מכיר את חברתך תוכל לראות האם במסגרת פעילות היועץ הארגוני הוא נחשף לדברים ולסוגיות שאתה מכיר. באותן שיחות תוכל להתחקות אחרי עומק ההבנה והידע של היועץ הארגוני.

שיפור
שיפור הינה מטרתה העיקרית של פעילות היועץ הארגוני

דוגמאות לפעילות היועץ הארגוני ?

יש הרבה מאוד דרכים לבצע ייעוץ ארגוני ולכן זה עלול להיות לא נכון לנסות ולנסח דוגמאות דדוקטיביות לפעילות היועץ הארגוני. את אותה הפעילות ניתן לבצע בכמה אופנים ולכן אנסה לתת הסבר ודוגמאות כלליות ככל שניתן וזאת באמצעות פעילות היועץ הארגוני שמבצעים יועצי אי"מ הדרכות.

בשלב הראשון פעילות היועץ הארגוני היא אבחון ארגוני שמטרתו ללמוד את הארגון, את האקלים הארגוני, את הנהלים והנורמות, את התורה הכתובה ואת זו שבעל פה. למידע נוסף על אבחון ארגוני במאמר: אבחון ארגוני – מה זה?

לאחר האבחון הארגוני נמשכת פעילות היועץ הארגוני במתן דו"ח המלצות לבכירי הארגון בדבר השינויים והפעולות שיש לבצע על מנת לשפר את הארגון. אצלנו באי"מ הדרכות בניית תוכנית העבודה או מתווה לעבודה נעשה יחד עם הלקוח ובהתאם לחזון מטרות ויעדים של החברה ולמען עובדיה. במסגרת זו פעילות היועץ הארגוני היא החל מליווי דרגי הניהול השונים, הכפפתם לשינויים, ייעוץ וליווי בתהליכים שהארגון עובר, נוכחות בישיבות ומשובן ועד טיפול במשברים.

לעיתים יש צורך בפעילות יועץ ארגוני שהינו בעל התמחות מסוימת במסגרת הפיתוח הארגוני הנעשה בחברה. פעילות יועץ ארגוני המתמחה בניהול השיווק תהייה דומה לפעילות יועץ ארגוני שמתמחה באבחון ופיתוח צוותי עבודה. יחד עם זאת מדובר על תתי התמחויות וידע שונים המשתמשים בארגז כלים משותף לעולם הייעוץ הארגוני. לא פעם בסוף פעילותו של היועץ הארגוני מתגלה הצורך וההכרח להכניס לארגון משרת ניהול שהיא מנהל אסטרטגיה או מנהל ארגוני.

באי"מ הדרכות במסגרת פעילות היועץ הארגוני עליו להתאים את מלפ"א מערך לימוד פנים ארגון שפיתחנו לארגון ששכר את שירותנו כך שיוכל בעתיד לשמש את הדרג הניהולי הבכיר והזוטר בהמשך השיפור וזאת באמצעות מערך פנים ארגוני אמיתי. לדוגמא אחד מהדברים שבהם נעסוק עם הדרג הניהולי הוא בגיבוש אסטרטגיות לפיתוח צוותים כדי שיוכלו לבצע זאת בעתיד בעצמם או בניהול זמן יעיל כשלב מקדים לכל תהליכי השינוי.

אז מה ההבדל בין פעילות היועץ הארגוני לבין ייעוץ ארגוני למנהלים ?

ייעוץ ארגוני למנהלים הינו נדבך מרכזי בפיתוח ארגוני וככזה הוא חלק מפעילות היועץ הארגוני בחברה או בארגון. בפעילות היועץ הארגוני נדאג לפגישות עם הדרג הניהולי, ללמוד את מאפייניו הייחודיים לצד נורמות ההתנהלות בארגון, להבין את היתרונות והחסרונות ומשם לצאת לשינוי ארגוני ולעיתים גם שינוי במבנה ארגוני לשם שיפור הארגון (אנו עובדים עם מבנה ארגוני – הפירמידה ההפוכה). הדרכות והרצאות הן פעולות טובות ונכונות לכל חברה אך אינן יכולות לבדן להוביל לשינוי אמיתי. יתרה מכך בפעילות היועץ הארגוני, מוכשר ככל שיהיה לא יצליח להטמיע שינויים, שיטות עבודה, מודלים ושאר פעולות שעליו לבצע ללא הירתמות הדרג הניהולי. באי"מ הדרכות מטרתנו היא להוביל לבניית מערך שימשיך להזין את הארגון בשיפורים גם אחרי שעבודתנו הסתיימה (מלפ"א).

אימון מנהלים

פעילות היועץ הארגוני – מה עוד?

חשוב לזכור שכיוון שפעילות היועץ הארגוני היא מוכוונת אנשים, אחת התכונות החשובות שעליך לחפש בחברות ייעוץ ארגוני בכלל ואצל היועץ הארגוני האמון על הפעילות אצלך בחברה היא: יחסי אנוש. המסוגלות לאמפתיה, להבנת האחר, ליכולת לחוש את חששותיו ותחושותיו ולהסיר פחדים והתנגדויות. המיומנות ליצור מערכות יחסים אמיתיות, פתוחות ואמינות עם עובדי הארגון. או כמו שאומרים בסלנג: "כימיה".

לקריאת מאמרים נוספים לחץ על שם המאמר:

פיתוח צוות מנהלים

מוטיבציה בארגון

לימודי יעוץ ארגוני